JAndersson skrev 2011-03-25 09:34:50 följande:
Hoppar in och frågar er en sak. Ni som lider av eller har haft pms; Hur har det blivit med lchf, bättre eller sämre? Jag brukar bli väääldigt hungrig/sugen på snabba kolhydrater när jag har pms, hungrig över lag och behöver äta mer. Choklad tas in ganska mycket
svullen, sover dåligt, snabb puls och kan få ångestattacker. Varierar lite från gång till gång. Jag har nu pms och tycker det går mycket bättre med allt. MEN igår fick jag sånt sug efter chips och choklad så jag kunde inte behärska mig
Så, det blev fusk. Genast fick jag snabb puls och den höll i sig inatt och jag mådde lite sämre än jag gjorde innan intaget. Jag är väldigt känslig i kroppen mot hormoner och mat och ja, det mesta i prinsip när jag gör förändringar. Men nu till en fråga till; Behöver ni äta mer fett/kalorier under pms? Jag äter nog inte riktigt så mycket fett som ni andra "riktiga" lchf.are. Jag är känslig för mjölk och kan få riktigt ont i magen oxå av fettet. Jag behöver inte gå ner i vikt utan vill bara va mindre svullen och må bra i mage och psyke
Det har hjälpt mig att sova bättre oxå!
Jag frågade maken om min pms är bättre och han gav mig bara en tom, lite halvnervös blick tillbaka

Jag tolkar den som att jag inte blivit så värst mycket bättre i min pms men om jag själv ska svara så känner jag stor skillnad. Innan blev jag rosenrasande för absolut ingenting. Jag ville att maken skulle reta upp mig eller såra mig så jag fick en anledning till att ge honom en rak höger. Kunde sakna honom en hel dag men när han klev innanför dörren såg jag rött. Sonens trots ... kära nån. Det har blivit en del gap och skrik., Många tårar och ett otroligt dåligt och gnagande samvete. Jag fick till slut lyckopiller och en ny värld öppnade sig. med en gång kunde jag vara glad och skratta under pms. Det var en befrielse. Efter ett tag kände jag mig bättre och tog enbart piller vb.
Jag blev mer sugen på choklad och onyttigt fett typ Marabous frukt och mandel mjölkchoklad. Ett par kladdkakor kunde jag lätt trycka i mig. Så sött och dumt fett. Skräpmat. Sen var jag svullen som en flodhäst och inga kläder passade. Jag hade ett par byxor jag kom i och jag hatade svullnaden. När jag började med lchf 2009 märkte jag skillnad i svullnad innan mens och under mens. Från att ha svullnad 2-3 kg gick jag upp 0,5 kg och kom i alla kläder. Jag tyckte det var underbart! Nu svullnar jag också vid pms men jag tycker inte jag är en sån grotesk argbigga som jag var innan. Jag döpte min pms-kossa för Eva för det var verkligen inte jag som styrde.
Får du snabb puls och mår dåligt efter intag av kolhydrater vid pms gör vad du kan för att undvika att trycka i dig hur lockande det än är och hur starkt suget än är! Ta lite nötter, mörk choklad eller något annat som du kan ersätta kolhydraterna med.
Du skriver att du inte äter så mycket fett som andra lchf:are, kanske är det just det du behöver göra för att slippa att trilla dit under din pms? Fett gör att suget försvinner även om man ibland får tänka sig för både en och två gånger när man har lust att stoppa något kolhydratrikt i munnen.
Denebola skrev 2011-03-25 10:13:30 följande:
Ett pluggtips när man har mycket text att läsa är att skriva av nyckelmeningar (jag skriver på datorn för det går snabbast), så läser man igenom dessa anteckningarn sen som en sammanfattning. Jag är sån att jag inte kan läsa saker bara en gång för att det ska fastna, men det blir ju ett himla kör om man ska läsa all kurslitt tre gånger

Dessutom får man en extra skjuts av att själv skriva ner orden.
För vissa funkar det bättre att skriva en sammanfattning efter varje avsnitt, men jag måste skriva av direkt

Jag testade det ett tag men jag skrev för hand och det tar ju EVIGHETER! Ska försöka bli bättre nu och skriva på datorn. Jag upplevde att jag fattade bättre när jag skrev ner men när det tog sån tid la jag ner och allt gick in genom ögonen och ut genom öronen
Lättja: Skönt att höra att du blivit effektiv! Jag hoppas på att bli detsamma, jag måste verkligen det för att fixa all litteratur, slutpraktik och apjobbig hemtenta. Min kompis som allt fastnar för och har lätt för att skriva tyckte hemtentar var jättetuff. Säger hon att den är jobbig, då är det jobbigt. Jag har bävat men klarar andra så klarar fanken jag också