• Annanym

**Den stora feta LCHF-tråden**

Pokergirl skrev 2011-08-08 21:44:43 följande:
    Usch och fy hur jag mår. Första dagen är snart avklarad, haft rejäl huvudvärk sedan strax innan lunch, försökt dämpa genom ett par värktabletter och massa vatten men det funkar inte. Hoppas jag vaknar upp och mår lite bättre imorgon.
    Inte säkert. Det kan ta upp till två veckor med omställningsbesvär om du har otur. Men, det är ÄNDÅ värt att härda ut! Och för de flesta är det ett par-tre dagar som är riktigt illa, sen kan man känna sig lite svag några dagar eller nån vecka till. Om det blir riktigt fruktansvärt så lägg till lite, lite kolhydrater och fasa ut dem sedan.
  • Annanym
    Tezzan1981 skrev 2011-08-08 21:13:53 följande:
    förstår EXAKT vad du menar.
    jag har med sorg i hjärtat haft 3 veckor utan kokosfett nu (istället grädde i kaffet som säkert gör att jag inte tappar vikt).
    jar haft haft 4-5 riktiga anfall med kramp och diaree. ibland blir jag bara "lite illamående". känns dock som jag mår dåligt ofta av det. jag som trodde att jag hittat den perfekta frukosten...som dessutom var kolhydratfri. jag har försökt att dra ned och ta mindre som någon skrev här, men det där svaga illamåendet känns ändå ofta.
    försöker mig kanske på det igen om ett tag.....får se
    Jag tror nån i tråden skrev förut att det kunde bli lite för tufft med kokosfett direkt på morgonen, alltså på fastande mage. Kanske skulle det funka bättre för dig om du skippade det i morgongroggen och tog det senare istället?
  • Annanym
    Dissan skrev 2011-08-09 10:36:36 följande:
    Undrar om det är ngn av er som mått lite halv illa i början? Känns nästan som om jag har ätit för mkt men jag har inte ätit så mkt...
    Det är inte ovanligt. Du kan försöka att hålla koll på vad du äter så du inte får i dig för lite. Man känner kanske inte hunger på samma sätt och det är lätt att "glömma" att äta. Eller dra ner lite på fettet i början omd et är det som får dig at tmå illa. Öka sedan till en behaglig nivå. Och drick MASSOR. Man tappar extra mycket vätska i början.
  • Annanym

Är Ekofood samma som Biofood? Eller är det två olika sorter?

• Annanym

En sak som kokosfett är väldigt bra för (mot?) är förstoppning. Jag blir hård som sten i magen när jag äter LCHF, men kokosfettet har hjälpt mig tillbaka till ett värdigt liv.

Dag fem på nystarten och hittills bara fina fisken!

• Annanym

Okej, jag är en usel människa, det är bara att konstatera. Usel människa med usel karaktär. Klarade inte ens en hel vecka på LCHF utan brakade igenom rejält i helgen med en massa kalas och bullar i skogen, m m. Fy vad jag känner mig misslyckad och besviken på mig själv.

Fast jag vet att det inte hjälper har jag fastnat i gamla tiders "bestraffningstänkande" igen och vet inte hur jag ska kunna ta mig till att bli konstruktiv.

Jag är ganska säker på att en del av det handlar om att jag förlorade min bror helt abrupt i helgen. (Nej, han är inte död, jag har förlorat honom på annat vis.) Jag klarar helt enkelt inte att hantera detta samtidigt som jag är nysvajig med LCHF.

Vad fan ska jag göra? Har inte ätit frukost ännu, då jag inte var hungrig när jag klev upp, men nu på jobbet ska jag äta kokta ägg med tonfiskröra (cr fraiche, majo, några kapris, tonfisk) och sedan får det bli salladslunch med majonnäsdressing. Men sen. Hemma. Det är ju då det brukar braka.

• Annanym

Tack för uppmuntrande och stöttande ord. Jag har iallafall klarat den här dagen bra och får väl ta en timme i taget närmsta veckan. Det som känns så skitigt är att det har gått så himla lätt och bra förut, men börjar jag halka iväg så är det f-n att komma tillbaka på igen.

När det gäller att rensa bort hemma så försöker jag göra det, men i och med att jag delar hushållet med en fyråring så funkar det inte att rensa ut pasta, ris, bröd och såna saker. Och sötsaker finns ju åtminstone på lördag. Den här helgen var det dock inte egna sötsaker utan bjudesfika.

Jobbar med att försöka vända i huvudet nu. Med varierande framgång faktiskt, men ändå.

Adrastina: I TS hittar du förslag på en hel veckomeny om du nehöver inspiration för variation. Lycka till!

• Annanym
    jeng skrev 2011-08-15 11:44:19 följande:
    Ronnbat,
    Jag lider med dig!! Jag har det själv rejält jobbigt personligt just nu och jag vet hur lätt man roffar åt sig allt det där man inte borde... Se det inte som ett misslyckande utan som något helt naturligt!! Det är bara att kämpa på så gott man orkar och tänka att varje sak man gör rätt är bättre än att göra allt fel! Livet går vidare, och det kommer att finnas mer tid på andra sidan av den här jobbiga perioden!!

Jag finns här och stöttar dig om du behöver det!! KRAM! 
    Tack raring! Ja, du får gärna peppa på mig om du orkar. Jag försöker återgälda om du vill det.

Förresten, har du koll på var Denebola och Linda har tagit vägen?
  • Annanym
    adams family skrev 2011-08-15 12:27:01 följande:
    Du fixar det!
    Tack! Jag försöker allt jag orkar.
  • Annanym

Är det nån som har Matdagboken? Är det värt att köpa till Plus?

• Annanym
    Linda1976 skrev 2011-08-15 22:32:04 följande:
    Jag är här ibland, men FL tar så mycket tid.... så jag försöker begränsa mig...
    Kul att se dig iallafall.
  • Annanym
    jeng skrev 2011-08-16 00:44:26 följande:
    Vilken helomvändning! Jag har en TOPPENKVÄLL!!!!!
    Super. Skönt att det kan vända.
  • Annanym
    Dissan skrev 2011-08-17 18:44:45 följande:
    Frågar igen, ingen som provat frysa kokos pannkakor ?

Nej. Det blir aldrig över till att frysa.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**