• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Duntoffla skrev 2011-08-01 14:00:18 följande:
    Det känns bra att vara back om track igen och vågen var snäll mot mig imorse och det var inte alls så jävligt som jag befarat.

Måste dock börja variera mig för ägg, skinka och majo till lunch börjar kännas aningens enformigt. Konstigt att frukost är ett sånt mål man kan äta samma år efter år men övriga mål tröttnar man snabbt på. Måste vara mentalt.

Vad äter ni till lunch? Jag vill ligga på max 20 g kolisar om dagen så det får ju inte dra iväg så mkt på lunchen.
    Äter inte lunch utan tar ost eller en köttbit runt kl 15.
    Äter sedan kvällsmat kl19-20 någon gång.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Det har uppstått en "dietkrock" här hemma...

Maken försöker äta lite av allt och så har han börjat testa Alli. Jag bara väntar på att hans mage ska protestera kraftigt med tanke på att jag inte är fettsnål i det jag lagar och han tar av det fettrika jag "gör till mig själv".
    Han försökte LCHF i en kvart typ, men eftersom han inte sa något om att han tänkte börja eller vad han ville ha så kunde jag inte hjälpa honom.
    Han MÅSTE äta bröd till frukost, inget annat duger och de bröd jag provat att göra som han smakat tycker han är för "äggiga".
    Att be mig om hjälp att hitta äggfritt bröd gick tydligen inte.

Så på ena sidan bordet sitter jag med mitt kött och feta tillbehör och trycker i mig mat och på andra sidan sitter maken och låtsas äta lite samt äldsta sonen som petar i alla mat oavsett fettinehåll...
    Frågan är bara hur länge maken orkar hålla på. Hur snabbt han kommer att gå upp i vikt igen när han inte orkar småsvälta hela tiden.
    Och självklart så klarar han inte av att inte dricka en massa öl/vin eller att strunta i att äta godis.

• Mandel

Alla är vi olika...

Stod framför spegeln i caprijeans storlek 36 och ett rött lite längre linne i storlek 34/36. Inget av det satt åt så det såg konstigt ute (har inga valkar det kan fastna på ens...) Och ändå mal tankarna: ser jag tjock ut i det här?
    Nja, linnet gör att jag ser lite konstigt bred ut om höfterna så istället för att titta på min smala midja kommer folk se det konstiga höftpartiet.
    Bytte till en vit lite lösare t-shirt i xs...

Väl på Skänninge marknad får jag syn på en tjej som inte kunde lida av samma bekymmer som jag hade innan hon åkte hemifrån.
    I jeans som inte ens gick upp över magen och med en tröja som inte ens nådde ned över magen (hon var inte gravid) gick hon stolt omkring.
    Jag hade personligen inte ens vågat visa mig offenltigt i de kläderna om jag hade haft hälften av det midjemått hon hade.
    Att det sedan är fult med magvisar kläder är en annans sak så jag skulle inte ens visa mig i det med mitt nuvarande midjemått sm kanske är max 1/3 av hennes.
    Bryr hon sig inte? Saknar hon helt självinsikt? Varför säger ingen i hennes närhet till? Hon gick med kompisar.

Och jag såg gott om andra kraftigt överviktiga människor i bra mycket bättre och passande klädsel än henne så att skylla på att inget passar köper jag inte!
    Fast tur att vi alla är olika för vad skulle jag annars ha haft att undra över på marken

• Mandel
    jagäraf skrev 2011-08-04 14:10:02 följande:
    40 % fett naturligtvis men om det understiger 40 så är det inte fullgrädde och då innehåller det någon form av förtjockningsmedel om man ska tro min man iaf

Vi har både Skånemejeriers 36 procentiga och Arlas 40 procentiga. Det skiljer naturligtvis från ort till ort.
    Även Arla har en 36% med längre hållbarhet och med skruvkor till skillnad mot de 40% som har gammal hederlig riv-av-flärp eller vika upp a la klövermjölken.

Personligen upplever jag det som att den 40% blir tjockare fortare när man vispar än 36%.
  • Mandel

163cm lång och med en vikt på dryga 58kg då ska man få höra att man är för smal med undertonen fult smal. Och det av någon som borde älska en hur man än såg ut.
    Tack för den mamma...

• Mandel
    helene306 skrev 2011-08-05 20:50:51 följande:
    Det är ju inte alls vad man vill höra av sin mor Jag tror inte för 5 öre att du är fult smal, och din vikt är helt perfekt till din längd! Du vet att du är fin och din make tycker garanterat detsamma. Försök att skuffa undan orden din mamma sa!
    De som är 178 och väger 55 kilo, hur fult smala är de då?

Hjärta
    Helt ärligt så tror jag det mest bottnar sig i avundsjuka. Mamma gick upp i vikt sin första grav. och sedan har hon varit överviktig. Hon har väl gått ned några kilon ibland när hon skärpt till sig, men sedan har hon gått upp dem igen.
    Min ena syster bantade ned sig härom året, men var snabbt tillbaka på ursprungsvikten. Min andra syster är kraftigt överviktig hon med. Så att vara den enda "normalviktiga" kvinnan i familjen kan kanske ses som ett hot. Vad vet jag?
  • Mandel
    jeng skrev 2011-08-05 21:16:28 följande:
    Du ÄR ju smal som en sticka MEN det ska man inte behöva höra såna där saker för! Fult smal låter om sjukligt smal för mig, och Sjukligt smal är ett fult ord och det tycker jag anspelar på att man tex inte äter, eller att man har en ätstörning, eller ja en annan sjukdom som helt enkelt sabbar matintaget. Du äter ju rejält med mat från vad jag vet, du är aktiv som tusan vilket säkert är anledning till din smala figur, och jag tycker det är himla dåligt sagt att man är FUL för att man har jobbat sig till en snygg kropp på hälsosamt vis!
    Jag kunde förstå hennes "oro" om jag hade ett bmi på under 20, men med tanke på mina kraftiga lår och vader så är jag inte pålånga vägar undernärd...
  • Mandel

Är på Öland med barnen och här har jag inga bakgrejor med mig så jag får ägna mig åt min andra udda last: städa. Ett ljust golv är nu ännu ljusare och fläckfritt, duschen är renskurad, lister avtorkade osv.
    Vi bor i hyrd stuga och min sport är att alltid lämna stugor jag hyr i bättre skick än vad de är när jag kommer. JA, jag är konstig!

Nu ska jag packa cykelkärran och dra till stranden. Får se om vi fryser ihjäl

• Mandel
    Norrlandssyster skrev 2011-08-16 22:25:48 följande:
    Tack för tips, ölkorv är ju inte dumt! Smart att köra kylbag under vagnen, det torde inte bli så varmt ute om dagarna så då borde grönsaker hålla sig fräscha några dagar.
    Tonfiskkonserver, makrilli tomatsås osv.
    Frökex, jag har gjort med kanel för att de ska kännas mer som ett fikakex och det fungerar bra det med.
    Cocosas kokosfett
    Små burkar med majonäs eftersom de står i rumstemp innan de öppnats och går åt innan de hunnit bli dåliga
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**