• Spana

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej!

Jag har precis fått hem Dreamfields pasta..

ÄR den verkligen ok att äta?

Är det nån som har lite bra info till mig.      

• Spana
    standby skrev 2013-03-06 17:03:06 följande:
    Spana, Kostdoktorn tycker de produkterna är bluff. Jag skulle dock äta upp om jag redan hade köpt men inte ta dem så ofta.

:(

Jag började läsa runt lite.. Fan vad trist. Jag trodde de var ett bra alternativ, liknande lchf pastan man kan köpa på tex Ica Maxi, fast mindre kolhydrater. 

Men jag förstår den ändå inte.. Är det lika mycket kolhydrater som vanlig pasta ändå?
    Är lite trögfattad.. Hängde bara med på att det var en bluff..      
  • Spana
    Ninis skrev 2013-03-06 18:58:11 följande:
    Spana,
    Vad är det för lchf-pasta man kan köpa på Ica Maxi? Har aldrig sett någon lchf-pasta i vanliga mataffärer.

Från CarbZone.. Helt ok pasta tycker jag. Lite för högt antal kh om man är strikt. Men god o hela familjen äter den :)
  • Spana
    Ninis skrev 2013-03-06 19:30:15 följande:
    Spana,
    Jag håller med stjierna. Carbzones produkter är inte lchf.

nä så är det nog.. Men ibland när man vill äta pasta så tycker jag att det är ett bra alternativ. Men de där från Dreamfields.... hmmm.. Känner mig lite lurad?!
  • Spana

En undran jag fick nu när jag legat magsjuk i helgen.

Vad är snäll mat mot magen? Nu har jag faktiskt fuskat med smörgåsrån och rostbröd.

Vet inte om det heller stämmer, men det är sånt jag hört är lätt och snäll mat man ska börja med efter en magsjuka.

Kött, ägg och ostar är inte alls nåt jag var sugen på.. Inte heller keso och rysk yoghurt.

Inte för att det var hela världen att jag fuskar.. Det struntar jag i egentligen, men blev mest fundersam på vad som är extra snällt för magen när man varit sjuk..

• Spana

Nån som kan svara på om Icas stevia strö är ok att använda?

Om inte, jag har aldrig vågat baka, för jag vet inte vad jag ska använda för sötningsmedel.. Vilket är bäst och smakar godast?

Nån om vill hjälpa mig? Skäms   

• Spana

är lite glad just nu. Denna vecka har jag hört av flera olika personer att jag blivit mindre.

Det är sån otrolig känsla att få höra det. Jag har aldrig lyckats med viktnedgång tidigare..

Har ingen våg just nu, men tror det har blivit lite neråt trots att det känns som om jag står still eftersom så många påpekat det..

Jag är lycklig!!

• Spana

idag ska jag testa en ostkaka!

såg ett gott o enkelt recept på nätet..  

• Spana

Har satt igång med lchf igen efter ett bra tag med vanlig mat, svullande av skräp osv.
    Mår mycket bättre redan, efter 3-4 veckor..

Men.. jag börjar bli lite illamående på en del mat..
    Som till helgen, vill gärna äta nåt gott till tv:n.
    Ost, korv osv.. Funkar nästan inte längre. Jag blir illamående..

Jag gillar ju det egentligen, men vet inte varför det framkallar detta.
    Har nästan tappat ätsuget vissa dagar.

Det har gjort att jag dragit ner i mängd på mat, vilket i sig är jäkligt bra, då jag äter rätt mycket.. :)

Men jag undrar bara om det är fler som har/ har känner igen sig?

Visst kan jag vara utan gott, det är inte det, men känns lite trist att inte unna sig något alls till helgen.. :(

• Spana
    Tacksamt skrev 2014-09-14 14:39:28 följande:
    Jag ser inte problemet,finns ju massa gott du kan äta!
    Yoghurt med nötter
    Vispad grädde och bär
    Kladdkaka med vispad grädde (ska jag göra idag tänkte jag)
    Pepparsalami
    Räksallad
    Kycklingsallad
    Plockfat med gott
    Tack för ditt svar.
    Kanske inte har hittat rätt sorts gott för mig.

Just nu får jag nästan avsmak av det mesta, och i lördags åt jag istället lite godis och några chipsbitar, vilket tyvärr gick väldigt bra..

Har iof sagt till mig själv att jag ibland kan äta nåt ick lchf-vänligt, för att känna att inget är förbjudet.

Jag får nog fundera på lite mer. Några av dina förslag lät helt ok!
    Maten funkar alltid jättebra. Det är bara det där helgmyset som gör att jag hellre sitter utan, än med en korv och ostbit och mår illa..
  • Spana
    Tacksamt skrev 2014-09-15 15:14:56 följande:
    Fast se det inte som att nåt är förbjudet!
    Vänd på det,se det du SKA ätaoch va gott det är!
    Räckmacka på oopsiebröd :D
    åh den du... den lät hur god som helst!!
    Tack tack för inspo!!
  • Spana
    Tacksamt skrev 2014-09-15 19:06:38 följande:
    VArsågod,själv ska jag ta mig lite rysk yoghurt nu med paranötter :)
    jag ska se till att förbereda något till helgen, så jag har hemma när det väl är dags.
    Finns ju egentligen massor som du säger. Planering är ju rätt bra kanske :) hehe
  • Spana

Jag har köpt Hasselnötssmör.
    Vill göra något gott med den. Nåt lite "godisaktigt".
    Har ni tips?

• Spana
    Aniiee skrev 2014-09-16 21:22:05 följande:
    Då har du väldigt fel, det är bara 10 g kolhydrater i hasselnötssmör...... Du tänker kanske på nutella? Det är bara socker.....
    Spana skrev 2014-09-16 17:08:59 följande:
    ja, det är nåt jag köpte på ica. Kung markatta.
    http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/hasselnotssmor-180g-626/

:) Tror den kan vara god om man gör nåt skoj med den.. :)
    Du kan använda den att göra chokladmousse. Vispgrädde, kakao och hasselnötssmör, enkelt och gott. Du kan också helt enkelt bre lite på fröknäcke eller nåt.
    Tack snälla för tipset! Det lät ju väldigt gott!

Jag vet att det innehåller lite mer kh än vad man borde äta om man vill vara strikt.
    Men jag är ute efter något jag kan göra till helgen. Inte slaska i mig varje dag :)

Kände att det var ändå var ett bra mycket bättre alternativ än att fuska i sig vanligt godis som jag gjorde i helgen.

Jag kör på med mitt race, i min takt, unnar mig liter mer vissa helger, men mår ändå så mycket bättre nu när grunden är lchf. :)

Nu var det kanske inte du som skulle ha min förklaring, men du fick den ändå ;)
  • Spana

Jag kör på en rätt liberal lchf. Vardagar är rätt lätt och jag brukar hålla mig till det jag ska.
    Men har svårt för helfeta produkter alla gånger. Vispgrädde köper jag sällan, lagar mest på matlagningsgrädde osv.
    Jag brukar dock ha en "ätardag" då jag kan äta godis och chips..

Trots min egen variant har jag gått ner 6-7 kg sen september.
    Antar att det kanske hade varit mycket mer om jag kört på "rätt" sätt, men gillar mer mitt sätt..

• Spana
    Beya skrev 2014-11-24 13:51:33 följande:
    Så kör jag också
    Aahh. skönt att höra att fler än jag "fuskar" ibland. Hur funkar det för dig?
  • Spana
    Beya skrev 2014-11-24 19:10:42 följande:
    Jag går ner i veckorna sen upp lite under helgen. Men nu har jag inte så mycket vikt att bli av med, tänkt typ 1-2 kg. Så det är en bra metod för att hålla vikten iaf. Och jag trivs med den
    ja men dåså.. vad skönt!
    Själv har jag en hel del mer. Men sålänge vågen sakta men ändå pekar neråt så tänker jag fortsätta såhär.. Känner jag för det kan jag vara mer strikt en helg, men tänker inte förbjuda mig själv.
    Om detta ska vara på sikt, tror jag att jag detta är rätt för mig. Glad
  • Spana
    Fru Karlsson skrev 2014-12-04 21:49:16 följande:
    Kallar inte det för lchf,inte ens liberal.
    Grejen med lchf är att använda fullfeta produkter med mycket fett.
    Och inget fusk med godis på helgerna,då är det inte Lchf.Jag äter aldrig något med socker har inte ens ätit en enda pepparkaka än.med lchf ska du INTE äta socker eller lightprodukter
    Jag äter inte lightprodukter i mina ögon.
    Men just grädden byter jag ut mot matlagningsgrädde.

Nä kanske äter jag inte lchf. 
    Hur som helst lagar jag mat osv utifrån olika lchf recept.

Vågen pekat åt rätt håll, trots min godisdag, som jag förövrigt vet är helt fel enligt lchf..

Men jag gillar denna tråd, inspireras av den och annat som är lchf. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**