• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Termos: Jag fuskar fast jag egentligen inte är sugen. Oftast faller jag av små skitsaker. Ungefär som att det är tillåtet med tröst efter en mindre trevlig upplevelse eller motgång. Jag blir mest arg på mig själv för att jag äter trots att jag inte är sugen när jag har skött mig i flera veckor och så faller jag av min svaghet. Jag måste jobba mer med mig mentalt, det är i skallen det sitter. Sen gör det inte saken bättre att jag går upp drygt 2 kg för minsta lilla fusk. Det skiter jag i där och då men jag morrar av vad vågen visar Jag är inte rädd för vanlig mat, jag äter om jag vill och just kolhydrater fixar jag. Det är godis det är sämre med. Det jag proppade i mig i helgen gav ett himla illamående och sedan äckelkänslor. Det var just äckligt! Ändå lär jag mig aldrig. Egentligen borde jag få världens magknip. Då skulle det inte vara lika lockande att trycka i mig lösgodis ...

Belöning: Jag hade tänkt gå till frissan och klippa, slinga och färga när jag kommit ner till min ogravidvikt (65,4 kg) men eftersom jag aldrig verkar komma dit och min kalufs är i stort behov av en trimmning så har jag gett upp Jag fick pengar till detta i födelsedagspresent men än har jag inte bokat tid. Kanske skulle ge det ett sista försök? Tanken var fö att jag skulle gått ner 10 kg till min födelsedag. Jag har fyllt och väger fortfarande 7 kg för mycket

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    bara lilla jag skrev 2011-03-28 17:08:02 följande:
    tredje veckan nu men det känns som att absolut ingenting händer.. funderar på att damma av vågen ändå bara för att se om det verkligen händer något och dra fram måttbandet, bara det att jag inte vet vilka mått jag hade innan jag började.. usch vilken dålig ide att bara känna efter på kläderna det är ju så svårt att veta om det verkligen händer nåt och man ser ju oftast bara på kläderna i det långa loppet

när började ni se resultat?  hur har det gått och så hur länge har ni hållt på hur mkt har ni gått ner och tappat i cm hur länge höll ni på innan ni började märka något??? Ge mig motivation nuuuuuu! :)
    Jag gick ner som först efter 3 månader. Det är seeeeeeegt för mig Mät dig. Kläder är bra men måttband kan visa mer precis. Jag har gått ner 5 kg sen i somras och tappat sammanlagt 32 cm från olika ställen på kroppen. Mest tror jag jag tappat över brösten (orkar inet kika på fusklappen )

Idag kom en gratis blodsockermätare hem som jag beställt så nu ska jag snart kolla mitt blodsocker igen efter tacos Bara för skojs skull
    Är någon nyfiken att göra detsamma så beställde jag härifrån
  • helene306

Nu kollade vi blodsockret. Det här är ju riktigt kul

När jag var småhungrig och innan mat hade jag 5,9 mmol
    Nu en timme efter mat: 5,3 mmol (jag åt 4 nachocips)

Maken som åt ett tortilliabröd hade ett blodsocker på 7,1 mmol.

Nu blir jag lite sugen på att jämföra en kolhydratmiddag mot en lchf-middag men det vete katten om det är värt? Nyfiken är jag dock

• helene306
    bubblan79 skrev 2011-03-28 19:12:34 följande:
    gaaaaaah!
    jag blir så förbannad..
    jag har 2 lchf böcker och har lånat ut den ena.. tanken var att en vän ville testa detta och skulle låna den en vecka för att kolla lite recept och det var i oktober förra året.. sen sluta hon i december och sen dess har jag tjatat om att få tillbaka den... tjat tjat tjat men hon bor en bit från stan och jag har ingen bil just nu och egentligen spelar de ingen roll för jag tycker man har skyldig het att LÄMNA det man lånat... hon kommer på diverse olika ursäkter hela tiden men hon har haft ett antal chanser att komma förbi när hon ändå gjort annat här ii stan men ikke.....
    nu skrev jag rätt ut att nu vill jag ha den, imorrn ska du jobba så kom innan ditt jobb eller efter, du väljer själv.. och då får man en snyft historia att innan hinner hon inte för att hon ska lämna sitt barn hos barnvakt och efteråt är hon så himla trött för hon är ju gravid..
    baaah! blir galen!.. vafan ska jag göra.. promenera 3,5 mil dit och 3,5 hem??

det finns massa recept där i som jag verkligen vill ha nu
    Skriv tillbaka att hon får paketera och posta den då. Någon brevlåda orkar hon faktiskt lägga den på. Skylla på att man är gravid, hur j-a lat får man vara??
  • helene306
    bubblan79 skrev 2011-03-28 19:25:29 följande:
    jo gör det säkert, om man vet vad dom heter, finns tex en wraps liknande grej med fyllning som jag letat efter men inte hittar..
    sen är det fan en principsak att lämna tillbaka något man lånar, framförallt när ägaren tjatat i 4 månader.. det är fan inte accepterat att bli sur och grinig och skylla på att man är trött.. hon behöver ju fan inte stiga ur bilen.. jag kan ju gå ut och hämta den..usch va sur jag blir
    Ja, det är ren princip. lånar man ska man också lämna tillbaka, men ska inte behöva tjata! Skriv tillbaka: jag ska ha tillbaka min bok i morgon så kom när du lämnat ditt barn. Inga ursäkter, jag behöver faktiskt MIN bok.. Annars får du posta den och jag förväntar mig att ha den i slutet av veckan.
  • helene306
    bubblan79 skrev 2011-03-28 19:43:04 följande:
    jag ska skriva till henne imorrn med.. och vafan om inte hon kan så kan kanske hennes man,.. varför vara såomöjlig...
    hon skulle sätta in pengar på mitt konto så kunde jag köpa ny sa hon sen.. i helvete heller att jag ska springa äärenden för att hon inte orkar.. jag har dessutom en pyttevalp som jag inte kan lämna ensam och inte får ta med mig in i butiker...därav att jag har semester liksom!! går ju inte att lämna dom ensamma i början men de har hon ingen förståelse för..prrrrrr behövde bara få ur mig de haha och de hade ju faktiskt med lchf å göra
    Det har väl med lchf att göra? Det var ju en lchf-kokbok I alla fall, lånar man saker ska man banne mig se till att lämna tillbaka. Det är så barnsligt att ursäkta sig och skylla på en graviditet. Hon är väl för 17 inte sängliggande pga risk för prematur? Isf finns inga ursäkter. Ok att hon är trött men då får hon väl anstränga sig att lämna boken, SEN kan hon åka hem och vila! *muttrar jag också*
    Denebola skrev 2011-03-28 20:18:47 följande:
    Har inte kostdoktorn gjort en sådan jämförelse? Fast du kanske vill testa själv ändå
    Jo, han har gjort en sådan med Dreamfields bluffpasta Jag blir bara lite sugen på att testa själv typ äta en frukt och jämföra mot ost osv. Nackdelen är att jag får äta just frukt och annat isf. Vi får se. Maken som kolhydratkäkar ibland kan få bli offer istället Han satte självmant fram fingret nu ikväll. Det trodde jag inte.
    jeng skrev 2011-03-28 20:18:56 följande:
    helene,
    jag är alltid så feg när man ska beställa sånt där.
    vilken beställde du, antar att du köpte med extra teststickor osv? och är det nåt annat man behöver tänka på? Jag har ju legat på jättehöga värden under mina graviditeter, vilket är enda gången mitt socker är testat. har gjort typ 7 glukosbelastningar tror jag *fy fan* så för mig vore det jättekul att få hem en apparat och kolla mig själv.

jag tycker ocks det vore kul att en dag kanske testa 50 gram kolhydrater i form av pasta. en annan dag 50 gram i form av bröd, 50 gram i form av socker osv. och jämföra. för att kunna hitta de produkter som kroppen tål bäst! det kan ju vara en jättevinst om man vill utöka intaget! 
    Jag beställde Freestyle Lite men inga extra stickor. Man kunde beställa 2 så jag gjorde det. Får se om den andre kommer med posten någon dag.
    Menar du något speciellt med vad man ska tänka på? Inte mig veterligen. Jag tänkte mer kolla av en timme innan mat och en timme efter och ev. någon/några timmar senare för att se utvecklingen. Sen måste jag ju komma ihåg att göra detta också, minnet är ju som det är  Nu har jag tappat en del sen jag själv jobbade inom vården men jag gjorde bara rutinkoll på diabetiker och tätare koll om de låg högt/lågt osv. Mitt blodsocker har alltid legat bra men efter att jag läste i Matrevolutionen att man med fördel kan kolla av och att det gick att beställa gratis blev jag så nyfiken så jag beställde

Jag är ju lite sugen på att testa som jag skrev ovan. Se hur det skiljer och hur man reagerar på olika "nyttiga" saker och sen lägga ut jämförelsen i bloggen. Jag får se vad jag klurar fram till
  • helene306
    FiaFunderar skrev 2011-03-29 08:36:14 följande:
    Kom på en sak! Är det någon här inne som har läst på om pollenallergi? det jag skulle vilja veta/få fram är om det finns något samband mellan maten vi stoppar i oss och allergi. Kan man lindra pollenallergi genom kostförändringar?

Min sambo är väldigt pollenallergisk och det börjas med nysningar och snörvel redan nu. Medecinerna biter inte direkt bra på honom utan han "får leva med det här".

Om en vecka ska han få träffa en naturdoktor (ja han blir tvingad dit Flört) och han kanske kan hjälpa honom lite med råd. Men jag ville höra här om det var någon som är kunnig i ämnet Glad
    Jag har varit rätt dålig i pollenallergi alla år. Käkat antihistaminer av olik aslag, nässpray och ögondroppar och ändå varit dålig. Det enda som lindrat har varit en cortisonspruta, Depomedrol men de senaste 2 åren har jag fått TJATA till mig den då de inte vill ge för den urkalkar skelettet och ger benskörhet på äldre dar. Sist fick jag knapra Prednisolon (2009) som jag max skulle ta i 10 dagar. Jag fick äta konstant och fick till slut på nåder en cortisonspruta. Samtidigt åt jag Singulair, Acura och kompletterade med Prednisolon. När jag fick sprutan behövde jag ingen mer medicin.

I alla fall. I augusti 2009 blev jag gravid vilket innebar att våren 2010 fick jag hålla till godo med enbart nässpray. Ingen pollenmedicin alls. Jag var väl lite snorig och nös i ca 2 veckor och tog bara nässprayen dessa veckor. Sen klarade jag mig utan och det var först i efterhand jag reflekterade att jag mått bra utan medicinering! Ok, var jag ute och sprang efter maken när han klippte gräset så blev det lite rinnigt i näsan men annars mådde jag väldigt bra! Jag brukar i vanliga fall få börja medicinera nu men jag ammar och får inte ta medicin nu heller. Faktiskt har jag tänkt testa helt utan för att se hur jag reagerar. Jag vill påstå att kosten har lindrat men jag får utvärdera efter denna vår lite mer.

Jag tror helt klart kosten påverkar. Kolhydrater är inflammatoriska i kroppen och margarin läste jag någonstans bidrar till astma och allergi. För mycket Omega 6 är inte bra. Vart jag läste detta kommer jag självklart inet ihåg men jag undrar om det inte var i Matrevolutionen??
  • helene306

jucea: Nä, vi behöver ingen mer tråd. Du stannar här Käka dina Atkins du, det är väl perfekt att ha som nödlösning när man inte har möjlighet att fixa annat?

Äh, jag är inte någon ängel på något sätt. Jag kan trycka i mig både det ena och det andra men för det mesta äter jag bra. Jag är väl som vem som helst egentligen och vi alla äter ju efter sin förmåga. Huvudsaken är att vi mår bra. Jag är inte den som rasar ner i vikt (-5 kg sen i somras) men jag äter lchf för att må bra. Någon gång hoppas jag min kropp fattar att den faktiskt inte behöver behålla fläsket jag dras med

• helene306
    Majlo skrev 2011-03-29 13:33:31 följande:
    Nu får ni ge er.......

Idag fyller jag år och ska banne mig ta en bit chokladtårta....... 
    Grattis på din födelsedag! {#emotions_dlg.flower}

Och njut av chokladtårtan!
  • helene306
    jeng skrev 2011-03-29 15:35:01 följande:
    helene,
    TACK!
    Nog kan jag verka frustrerad ibland, men det är ju just för att jag VILL äta lågkolhydratkost för hälsan, men samtidigt känner att jag SKA bli av med mina sista kilon. Men nu har jag hört från flera håll att den här jämvikten (såklart) är hormonell, och kan ligga en bit högre än normalt tex efter barnafödande. man har ju graviditetshormoner kvar i kroppen i ca 3 år efter en graviditet. Du har väl också en liten hemma, så det kan ju vara samma för oss båda!

Jag jobbar lite med min inställnng också. Jag är trots allt bara 4 kg tyngre än min gamla jämvikt (där jag hamnar om jag varken äter bra eller dåligt) och ca 8 kg tyngre än den vikten jag brukar ha, men som jag också brukar få kämpa lite för att ha. Det är ju fullt normalt att kroppen tycker sig ha hittat sin nivå nu, efter att ha gått upp och tappat 65 kg inom loppet av 3 år... 

jag är van att få kämpa för att gå ner eller hålla vikten. men jag är absolut inte van vid att man verkligen sköter sig, och INGET händer ändå! Det är nog där i som frustrationen ligger. Om inte 80/80/20 funkar, då har man inget nästa steg att testa lixom... Då får man ... hmmm.... tänka om.

3 år! Skämtar du?! Helvete, ska jag drass med fläsket så länge till? Jo, jag har en 11½ månaders här hemma. Jag har inbillat mig att det ska gå bättre när jag slutar amma och nu ammar jag ca 3 gånger/dag som jag vill dra in helt. Sen jädrar När hon blir 1 vill jag sluta. Dels för att hon knappt äter, det är mest snuttandet hon vill ha och jag har märkt att det inte mättar så bra längre. Som idag, jag ammade henne vid 13 (hon käkade lite majs, gurka och potatis med bea när vi lunchade ute, hon ville inte ha och vi trugade inte mer, spagetti m. köttfärssås som jag hade med tog hon 2 skedar av) Vi hämtar storebror och kl 14 är hon vansinnig i vagnen! Hon skulle sova var tanken. Upp med skrikandes tjurig unge, efter ett tag kokar jag mannagrynsgröt och hon slevar i sig en ½ portion (spetsad med en skvätt grädde och smör). Inte undra att hon inte ville sova.

Jag väger också 4 kg mer nu än när jag blev gravid men jag stör mig på det. Dessutom ser ju inte min kropp likadan ut, mjuk och sladdrig här och var men men, det får ta den tid det tar! Jag ska också jobba lite mer med skallen, främst för att undvika att vräka i mig skit trots att jag absolut inte är sugen, det är så onödigt men än har jag inte kommit hela vägen. Allt är ju en process

Linda: Bra rytet!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**