• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

ruthen
    Jag kan äta en sked jordnötssmör som godis framför Tvn ibland... i brist på annat. :)

Jag har hittat ett recept på jordnötskakor i Annika Dahlqvist och Airams kokbok som jag inte provat än men skulle vilja..

1 1/2 dl jordnötssmör
    1 msk socker/stevia/sukrin (Om man vill)
    50 gram mjukt smör
    50 gram mörk smält choklad att rippla med..

Arbeta samman ingredienserna och rulla ut degen till en rulle på bakplåtspapper. Grädda i 225 grader i  10-15 min. Snitta till kakor när du tar ur plåten ur ugnen. Ringla smält choklad över.

Men 1 kg jordnötssmör i veckan? Hur får du i dig det? Jag tycker det är rätt mastigt...

• Loreena

Min som är 1 år och äter bara fullfeta produkter, han älskar ägg, omeletter, grönsaker och frukt i alla dess former... Han är väldigt matglad över huvud taget och jag tror att det är tack vare att han fick börja med plockmat tidigt och fick börja äta i sin takt. Han får pasta någon gång ibland och någon bulle när han ser att sambon äter det. Men annars är det mest långsamma kolhydrater - som kokta rotfruktsstavar, knäckebröd sköljt i vatten så att det ska bli lättare för honom att gnaga i sig. :) I filen får han hallon för smak och färg... Jag försöker ge så naturlig mat som möjligt till honom och undviker socker och vitt mjöl.

• Loreena

Jag startade på 62,5 i somras och är nu nere på 55 kg. Jag tycker att det är i minsta laget faktiskt. Jag vill väga ca 57. Jag försöker äta lite mer, unna mig lite mer kolhydrater och så, men aptiten har liksom minskat sedan sonen slutade amma. Jag äter LCHF för att jag mår så bra av det. Äntligen har jag en lugn och fin mage... men ändå... jag vill ju inte förtvina helt!

• Loreena
    Vilda Tiger skrev 2011-10-21 14:06:32 följande:
    Ledsen, men ajg tycker inte alls synd om dig. Jag är avis!
    Jag kanske fick lite hjälp på traven av amningen också.

Men hur som.. jag tycker ändå att de där två kilona spelar roll för mig. Som det är nu så tycker jag att revben, höftben och nyckelben sticker ut på ett oattraktivt sätt. Det som oroar mig är att jag trodde att viktminskningen hade stannat helt, men det hade den tydligen inte... Och jag vill inte hamna på ett BMI på typ 18 och se ut som jag gjorde när jag gick i 7an.
  • Loreena
    timoteja00 skrev 2011-10-24 08:07:06 följande:
    Idag vägde jag mig, har inte gått ner ett gram (inte upp heller) sen jag hoppade från pulver till LCHF i onsdags. Jag förstår att det kan ta tid där efter, men skulle bara vilja ha nåt litet litet bevis på att jag är rätt ute... Hur länge tycker ni att jag ska köra på med max 20 g kolhydrater innan jag börjar justera kaloriintaget också? Hur lång tid kan det dröja innan det visar nåt på vågen? Jag har inte mätt mig men känner iaf på kläderna att det känns bättre och bättre
    Ge det några veckor! Fokusera i första hand på att må bra och ta dig igenom ev. övergångsbesvär. Släng vågen och ta fram måttbandet ist. Om du absolut vill väga dig - så gör det max en gång/vecka.
  • Loreena

Tjoho! Jag är gravid! Jag plussade idag. Det blir kanske en liten pluttis till sommaren. :D Jag tänkte äta LCHF-inspirerat, men inte strikt. Vi får se hur jag mår och vad jag klarar att äta när illamåendet sätter in.

• Loreena
    villis skrev 2011-11-10 12:52:46 följande:
    Jag måste fråga er som kört lite längre om det här med vätskeuppgång efter kolhydrater, jag har varit sjuk i veckan och har ätit lite "fusk" mat, dock inte mkt, men lite nyponsoppa och 2 mackor, jag har gått upp 5 kilooo!
    Är det normalt att man kan gå upp så mkt efter så lite? jag känner mig helöt förtvivlad, hela kroppen sväller dessutom så jag ser gravid ut, är det nån fler som varit med om en så stor uppgång? jag vet ju att det bara är vätska men 5 kilo?? :(
    Det låter mycket, så det måste med all säkerhet vara vätska! Jag har också gått upp... Jag slutade med LCHF när jag fick veta att jag var gravid för två veckor sedan och vågen visar +3-4 kg. Jag ska försöka gå tillbaka till LCHF igen för min mage tål inte att äta vanligt. Men det är svårt nu när jag mår konstant illa och vill småäta hela tiden.
    Någon som har tips på LCHF-vänligt gravid tugg.... Jag gillar syrliga frukter och saltlakrits...

Golddigga
    Om du är gravid så arbetar ju magen långsammare. Linfrön eller kallpressat kokosfett funkar mot trög mage. Vad gäller gaser får du nog prova dig fram och utesluta olika saker och se vad som fungerar för dig.
  • Loreena

Golddigga
    Okej, vad synd! Många med IBS blir hjälpta av LCHF iaf. Hur länge har du ätit LCHF?

• Loreena
    Golddigga skrev 2011-11-11 08:16:00 följande:
    Jag äter inte strikt utan fuskar under helgen med pizza godis och läsk tänkte att det skulle räcka mot min Ibs men tydligen inte. Men samtidigt tror jag att mycket beror på graviditeten då ett halvår innan jag blev gravid var magen i shack tom med utan Lchf. Min ibs kommer i skov. Så jag får stå ut ett par månader, men jag äter ju mycket nyttigare nu i alla fall, inget bröd, pasta potatis eller ris tack vare eran tråd
    Om jag äter pizza brukar jag beställa in med en massa ost på och så äter jag bara fyllningen...:) Det är faktiskt gott! Botten smakar ju ändå bara deg...
  • Loreena

Jag saknar LCHF, med det funkar verkligen inte ihop med mitt graviditetsillamående. :(

Ståhlman
    Jag tror inte att det är så farligt med kolhydraterna i frön.. det mesta följer ju med ut, om man får säga så. Men jag har läst att man inte ska äta mer än två msk linfrön/dag pga. att det finns vätecyanid i.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**