• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ang sötning av bountys så sötade jag inte alls.. kokosmjölken var söt nog för mig ;)

vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    Hon den där skrev 2012-04-26 19:39:27 följande:
    På packet står det att det innehåller 15 kolhydrater/100g fast det är väl inte så mycket bättre det

Kan man äta det om man nån dag äter massor av det som inte innehåller kolhydrater? Så att det liksom väger upp mot majsen?

Jag som är så sugen på majskolvar med massor av smör     
    Kan, kan du väl, men det innebär ju att du även måste fylla på med protein som och fett utan att få i dig en enda KH. Du ska ju ändå äta en balanserad kost och inte svälta en hel dag för att få äta en majskolv ;)

Sen tror jag inte att nån gång ibland gör så stor skillnad, sålänge inte nån gång ibland sker för ofta. Personligen så ser jag mig själv unna mig sådana saker när jag har nått mitt viktmål, eftersom jag inte vill sätta käppar i hjulet för mig själv. Jag får längta till oktober lite extra och på min födelsedag ska jag minsann NJUTA av att få unna mig något sött ;) 
  • stjierna

Jag har aldrig set kokosolja på mitt ICA Maxi.. Däremot har dom kokosfett MED smak, men inte utan. Men den är tokdyr på Maxi och jag köper ju min 400 grams för 62 kr på Life, så jag håller mig till den ;)

Någon som testat kokossocker?? 

• stjierna
    Martina 76 skrev 2012-04-26 20:02:24 följande:
    Här i stan (Västerås) finns det kokosolja på båda Ica Maxi. Det finns tom två fabrikat att välja på. Jättestor prisskillnad men båda är ekologiska och ok att äta.

Kokossocker har jag aldrig hört talas om - vad är det? 
    Det kommer från kokosblommans nektar. Det smakar inte kokos alls utan mer åt kola-hållet (tänk muscovadosocker!) och det har lågt GI-värde.
  • stjierna
    jajja81 skrev 2012-04-26 20:39:19 följande:
    Jag tyckte Mat & Hälsa var så där. Blev aningens besviken när jag läste den igår.  Då har expressens lchf-bilagor varit mycket bättre tycker jag!
    Precis min tanke! Det fanns sååå många fler recept i Expressens bilaga! Jag blev också lite besviken på Mat & Hälsa..
  • stjierna
    mammelie1891 skrev 2012-04-26 21:17:48 följande:
    Vad bra det gick att citera från mobilen, haha! Skriver igen: har inte fuskat men minskat kolhydraterna till nästan noll, kanske därför jag e slö i huvudet? Bör jag i så fall öka igen? Idag har jag ätit 3g kolisar...
    Jag ligger ju mellan 3-5 KH/dag och jag mår toppen.. dock insåg jag igår att jag inte fick i mig tillräckligt med fett så nu är det en msk kokosfett/dag som gäller för mig!
  • stjierna
    korin skrev 2012-04-26 23:38:32 följande:
    Ni som kör fakir...
    Hur noga är det med fett/proteiner då?
    fått uppfattningen om att det inte är "lika" viktigt om man råka överstiga eller hur är det?
    hamnat på ca 3kolisar idag om ja räknat rätt, vilket jag sällan gör :(
    Men försöker räkna så gott ja kan...
    Hur mycket fett/protein är det i äggmjölk? har glömt
    Sorry, jag skulle svara på ditt tidigare inlägg - men min hjärna är lite mos efter att ha snittat på 2 timmar sömn/natt senaste veckan.... ;)

Jag vet inte om det är viktigt att hålla koll på mängden fett/protein när man äter fakir. Jag har "sådär" koll på det. Ett hum, så att säga. Men jag tror att jag behöver mer fett/dag för att gå ner i vikt än vad jag har ätit hittills..

Jag har för övrigt inte fått nått PM av dig sen jag svarade dig (såg att du frågade det ;)). 
  • stjierna

Alltså, jag har problem.. När jag ätit strikt LCHF (det var likadant förra gången) några dagar så slutar jag helt att vara hungrig och när jag blir hungrig o väl äter så räcker typ tre tuggor mat för att jag ska bli mätt.. Hur fan ska jag då lyckas få i mig tillräckligt med fett och protein när jag verkligen är MÄTT efter bara några tuggor?
    Jag kan heller inte skjuta upp mål, då min kropp tror att jag svälter mig, vilket betyder att jag MÅSTE äta frukost, lunch o middag (gätna också mellanmål) för att kroppen ska vara trygg...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**