• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tuvaduva: när man har problem med mensen så behöver det inte alltid vara ett problem eller en obalans i äggstockarna. Om du googlar OAT-axeln så kan du hitta info om att äggstockarna även hänger ihop med sköldkörteln och binjurarna. Är en kass, påverkas de andra.

SÅ. Hur har du det med ämnesomsättningen? Äter du tillräckligt med Selen och Jod? Vet du om du tillverkar tillräckligt T3 o T4, och om din kropp kan konvertera T4 till T3?
    Om det inte är några problem på det området; hur är dina kortisolnivåer? Har du en spikmatta att använda varje dag, eller gör du återhämntningsövningar? Är du stressad/ är det något i ditt liv/din tillvaro som gör dig stressad/orolig? Det kan likaväl vara omedveten stress, det kan vara nån på jobbet som påverkar dig, det kan vara mycket med ev barn, eller att du stressat upp din kropp över det faktum att mensen inte kommit på tre månader... ;)

• stjierna

Ang sockeralkoholer och sockerersättningar så tror man att de flesta inte påverkar blodsockret (och det är ju bra), men vad man är lite oense om är hurvida det ändå påverkar insulinet. Vissa menar att så fort vi får sött på tungan så tror kroppen att det kommer komma en blodsockerhöjnkng så den börjar tillverka insulin oavsett. Om det sen inte blir en blodsockerhöjning så måste ju insulinet ändå göra sitt jobb, och insulin har två jobb: att packa undan glucos från blodet och att plocka undan fria fettsyror från blodet. De fria frttsyrorna k blodet är det en lågkolhydratskostare använder för att tillverk energi, och eftersom insulinet inte hittar glucoshöjningen så packar den istället bort de fria fettsyrorna, vilket kanske inte är så önskvärt vid en fettdriven kropp ;)

Alla gör skälvklart sina egna val, men OM det är så kroppen reagerar så kanske det är smartare att vid tillfällen med söta saker faktiskt äta lite av något som höjer blodsockret en aning så att det är det som blir bortålockat istället för energikällorna? :)

• stjierna

Gladskit: ett annat plus för sockeralkoholer är ju när de är till en diabetiker som inte KAN producera insulin :)

• stjierna

Jag äter alla grönsaker utom majs och bönor, plus lök i alla former och en del rotfrukter också :)

• stjierna

Lunaroa: äter du inte lök då heller?
    Bara för att det växer under jord tar det inte död på dig ;) en morot då och då lär inte stoppa en viktnedgång (om det är det du är ute efter!) :)
    Jag har oftast morot i matlagning när jag gör ex grytor, eller ugnsrostade grönsaker, och jag har gått ner ändå. Allting med måtta gäller inom lchf också :)

• stjierna

Paulas mamma: det kan ta upp till två veckor innan det vänder, men håll ut - det BLIR ju bättre! :)

• stjierna

5:2 tänket är att manter som vanligt i 5 dagar och fastar i 2, om jag inte har fel för mig?

• stjierna

Ttiiitti: här går det bra, jag har medvetet stått stilla i vikt under sommaren men siktar på min målvikt (10 kg kvar) till julen :) hur går det själv? :)

• stjierna

Tiiitti: vad roligt att höra, det är alltid lika kul attkomma under ett nytt 10-tal :D
    Jag väger 82 och har gjort det hela sommaren. Jag har haft uppehåll i träning (pga skadat knä) och ätit lite mer liberal lchf över sommaren :) igår provtränade jag knäet för första gången på nästan fyra månader o det kändes bra äntligen :D

• stjierna

Tiiitti: jises, det var verkligen såå länge sedan jag var här inne!! Varför tröttnade du? Var det maten eller viktnedgångstänket som du tröttnade på?
    Jag var inte benhård innan sommaren, mellan ca 20-30 gr kh/dag, men under sommaren har det varit mer frukt/bär, efterrätter, potatis/ris (visserligen små mängder, but still), vin/sangria o dylikt. Och jag tillät mig själv att äta lite mer fel för att i sociala sammanhang kunna njuta och inte alltid vara den som tackar nej :) det resulterade i typ 1-2 kg upp, men det är heeelt okej med mig! Nu är jag tillbaka till att vara "den där" som "aldrig äter någon vanlig mat" :P

• stjierna

Tiiitti: jag stressade för mycket kring det. Mat var aldrig bara naturligt avslappnat, utan jag hade så mycket känslor och tankar kring mat, äta och vikt så det stressademin kropp i onödan. Och vårt stresshormon fettinlagrar också ;) Jag har jobbat jäääättemycket med hela min relation till mat :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**