• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Fiaz skrev 2011-05-22 14:57:50 följande:
    Har ni några tips på hur man får köttfärsbiffarna att hålla ihop på grillen eftersom ströbröd inte är ett alternativ? Räcker det med ägg tro?
    Eller bara köttfärsen. När jag gör köttbullar och hamburgare så använderjag oftast (om ingen lägger sig i) bara köttfärs och kryddor, det går fin fint för mig iaf. Om någon kommer och lägger sig i så slänger jag ner ett ägg.
  • Bordeaux
    Rockabilly skrev 2011-05-23 18:59:17 följande:
    Hej! Får man hänga på här? Började käka lchf idag. Gjorde det förra året, dock bara en månad för att jag tröttnade, och rasade 7kg. Men nu i vår har jag bara vräkt i mig ALLT man inte ska. Nästan tills jag spytt..
    Nu väger jag alldeles för mkt och hoppas att jag kan få bort 10kg. Men fasen va svårt det ska vara Foten i munnen

Hur mycket har ni gått ner som är med här? Alltid kul att höra! Fast lchf är egentligen en livsstil, inte en diet Skrattande
    Visst får du hänga här om du vill, du är så välkommen så.
    För mig går det långsamt, jag vägde 72 och vill ner till 60-65kg eller tills jagkan ha alla mina gamla kläder i garderoben. Jag är 175cm lång och ser bara tjock ut utan kläder, i mina ögon. Jag började på riktigt i mitten av April typ nu är jag nere på 67.7 tror jag det är. Jag smygbörjade i januari men sen blev det ett avbrott och i påskas blev det också ett litet avbrott. Men nu blir det nog ett avbrott i juni på en helg.
  • Bordeaux
    ThePointOfItAll skrev 2011-05-24 13:56:54 följande:
    Ja det brukar stå att man ska göra det i andra recept, men det stod inte i det här så det tänkte jag på. Ska kanske testa igen när jag får hem mitt sötningsmedel.
    Det var jag som tipsade om den glassen, vi brukar äta den så fort som möjligt. tyvärr vet jag inte hur man ska göra för att få den lösare.
  • Bordeaux
    Fiaz skrev 2011-05-24 15:11:22 följande:
    Hmm helt plötsligt så tyckr jag att det är jobbigt med 20gr carbs om dagen....Bara min lunch innehöll 13gr.
    Frukost var ju typ 1gr men det var bara kaffe med 2 skedar vispad grädde.
    Hur fasen gör man om man blir mellis sugen och ändå ska ha tillräckligt med carbs kvar till middag?
    Babybel räddar mig ofta.
  • Bordeaux
    Duntoffla skrev 2011-05-24 15:42:14 följande:
    Med risk för att framstå som rejält trögtänkt men om jag fyller i ex matdagboken så står ju inte antal gram kolisar utan bara i %. Hur ska jag då veta om jag får i mig tillräckligt eller för mkt?
    Det står visst i gram. I listan där allt annat står
  • Bordeaux
    Fiaz skrev 2011-05-24 15:52:08 följande:
    ska börja köpa det, hur många brukar du ta på ett ungefär?
    Det brukar räcka med 1-2st per gång. Har alltid en förpackning i väskan om jag ska ut och resa eller så
    Små äter de ibland på kvällen om jag blir sugen.
  • Bordeaux
    Duntoffla skrev 2011-05-24 18:04:06 följande:

Jag är ju inne på min andra vecka med LCHF och har idag känt mig sjukt trött och har nästan huvudvärk. Det måste ju inte bero på kosten men har läst att man kan känna så i början. Gjorde ni det och hur snabbt gick det över? Känner mig nästan lite svimfärdig...Obestämd 
    Jag kände så, kommer inte ihåg hur länge det varade dock. Ät rätt och drick ordentligt med vatten, du kan testa att salta extra på maten också
  • Bordeaux
    beccagranen skrev 2011-05-25 08:40:13 följande:
    Tack för all information! Att man ska äta mycket fett är jag medveten om, men att finna rätt mängd som är lagom är svårt. Nu såhär i början så känns ju allt fett som väldigt mycket, eftersom man tidigare "förbjudit" sig att äta det. Jag ligger på ca 26% i fettintag per dag, så det är väl inte helt fel.  Nötter har jag läst på de flesta ställen att dte är bra, eller bra i lagom mängd och en frukt om dagen (alt. utesluta helt). Småätandet kämpar jag med att få bort, men man har ju alltid fått lära sig att äta lite men ofta och frukt och grönt i all den mängd man orkar.  Inte minst så var jag helt slut första två dagarna, men idag känner jag mig piggare :)
    Men jag ska ta mig an ditt råd och utforska mer, tack! :)
    Känner du för att små äta så ta en babybel ost eller liknande. Jag var också en småätare är lite det nu med men på ett annat sätt. Men nu "småäter" jag mina måltider och inte mellan dem. Du kan ju köpa annan ost och lyxa med till kvällsfikat. Det finns massor av goda sotar man kan ha lite ostbricka utan vindruvor och kex med
  • Bordeaux

Är det mycket bättre att äta kokosfett för viktnedgång än smör?
    Jag ska ju bort snart en månad och vet inte om jag tycker det är värt att ta med kokosfett. Vill ner mer i vikt går så långsamt nu, men jag harju ett bmi på 22.11 så jag har inte mycket att ta av. Trots att jag vet att det är så så önskar man att det går snabbare

Är ekosmör med 82% fett bättre än kokosfett som delvis är härdat? Ur viktnedgångsperspektiv alltså.

• Bordeaux
    Faile skrev 2011-05-25 08:52:59 följande:
    Jag reagerar bättre på kokosfett och tror dessutom på att det är väldigt nyttigt. I klass med aloe vera nästan

trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett...
    Jag vet att du skrivit om att kokosfettet kickade igång dig
    Kan man köpa bra kokosfett i matbutiken i sverige för då kan jag göra det. Men jag vill inte hålla på att beställa när vi ska åka runt i landet lite.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**