• tiiitti

**Den stora feta LCHF-tråden**

Oj vad lite du äter boost. Är det för du inte orkar mer? Eller för att du inte går ner annars?

• tiiitti

Jag gick med upp de mesta som jag gått ner under fakiren. Hur ska man igentligen äta för att lyckas med lchf. lyckas jag nån gång gå ner nått, går jag upp de några veckor senare igen.

Hur gör dom som lyckas egentligen? passar de bara för vissa? 

• tiiitti

Jag körde fakir en vecka gick ner 2,5 kg. sen gick jag över till lchf med max 20 kh. fösta veckan på det gick jag upp 0,5 kg andra veckan 0,8. nu är jag nog uppe allt jag förlora den veckan. så svårt att köra fakir om man inte sitter instäng hemma. men när man är mammaledig och iväg på mkt om dagarna är de svårt att äta efter fakir.

• tiiitti
    EEE skrev 2012-05-23 22:18:48 följande:
    tiiitti:  Hur länge har du kört fakir? Jag körde 7 dagar och redan 2 dagar efter hade jag ökat lite.

Hur mkt gick du ner? hur mkt gick du upp igen?
  • tiiitti
    Loreena skrev 2012-05-23 22:24:06 följande:
    Alla är vi olika och det gäller att hitta en variant av LCHF som passar just dig och som du kan trivas med i längden. För vissa kan tex. mejeriprodukter trigga sötsug, ge ett visst insulinpåslag och göra att man äter mer än man tänkt. Likaså kan det vara med bär och nötter.

Mitt tips är att gå tillbaka till fakir, och sedan successivt lägga till olika matvaror och kolla av vad just du tål att äta för att ändå vara viktstabil. Prova tex en veckas fakir, nästa vecka lägger du till gröna grönsaker, veckan efter det röda grönsaker som tomat och paprika(det kan också trigga sötsug för vissa), veckan efter det provar du att lägga till lite ost och kanske 1-2 dl creme fraiche/grädde per dag. Prova att lägga till bär, nötbröd, nötter, choklad och yoghurt sist av allt.

Titta även på hur dina portionsstorlekar ser ut. Att äta efter Anna Halléns handflatemodell tre gånger/dag är ett bra mått, men det ger inte något utrymme för småätande och mellanmål. Så om man vill äta oftare så kan det vara bra med lite mindre portioner.

Jag misstänker att jag måste vara väldigt hård när jag kör lchf. både med mejerier och grönsaker. men de blir så tråkigt mat utan de, så man tröttnar lätt.
  • tiiitti
    stjierna skrev 2012-05-24 11:17:11 följande:
    Jag läste på det där med blodtyper och vad man bör/inte bör äta. Alla artiklar säger att blodgrupp 0 och B har lättast att gå ner i vikt. Jag tillhör grupp 0 - alltså borde detta funka för mig. Så då återstår det att min sista teori är att det är sömnen som gör att kilona sitter fast. Jag får alltså vänta tills lillan behagar sova en hel natt utan matning, och stora behagar sova en hel natt i sin egna säng. ja, vad tror vi? 18 år till?? SUCK. (och varför störs inte min man av detta och har en hämmad nedgång? jag vet att jag låter egoistisk, men varför kan inte jag få vara den som rasar i vikt???).

Sen stod det också att blodgrupp noll ska leva på kött, och få sina fettkällor från smör, kokosfett, aioli och majonnäs. Fine, men då är vi nere på fakirdiet igen. och SÅ mycket grädde häller jag inte i mig, och yoghurt har jag helt slutat med!
    Och jag har inte råd att äta mig MÄTT på kött i olika variabler 3 gånger/dag! 

Jag har med en fyramånaders bebis som inte ger mig särskilt mycket sömn. Kanske det som stör min viktnergång också. Inatt sov jag 3 timmar sammanlagt.

Jag tränar inget mer än promenader heller. 
    Det mesta av min övervikt är gravidkilon, så man trodde de skulle rasa av en. Värre med de kilona som suttit där i flera år.

Jag är med blodgrupp 0. då borde de ju passa mig med..       
  • tiiitti

Spenderat helgen i stockholm med vääldigt mkt kolhydrater..
    Nystart imorn...igen..

Lät som ett gott bröd ni pratar om. Vad ligger de i KH?    

• tiiitti

Stjierna: jag är också blodgrupp 0. Kanske skulle testa ditt upplägg då. Hur många KH per dag ligger du?

• tiiitti
    stjierna skrev 2012-05-29 16:18:58 följande:
    Tiiitti: jag försöker komma upp till typ 15, men jag tvivlar på att jag är över 10.. Jag är inte alls lika hungrig längre. Idag har jag ätit frukost: två pumpafrömackor med smör, getost och skivat kalkonbröst och kaffe med kokosfett. Mellanmål: 4 msk tonfiskröra med 2 msk hollandaise. Kvällsmat blir det antingen spenatsoppa med ägg o räkor eller köttfärssås med zuzzhinipasta. Totalt kan jag inte tänka mig att det är över 10 kh?

Fördelen med att ta bort mejeri är ju att många kh försvinner vilket gör att man kan äta mer olika grönsaker o kalla färdiga såser. :)

Okey. jag ska också prova att ta bort alla mejeriprodukter. Äter du fritt av grönsaker? sallad? ost?
  • tiiitti

Kan man inte äta ost från komjölk? Har ju massor av de hemma. Viktigast är nog att utesluta grädde, crème fraiche å turkisk yoghurt. Tror du inte det?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**