Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-02-28 09:54:58 följande:
    Hur vet du att du är i ketos hela tiden? Testar du med stickor? Jag har aldrig någonsin använt stickor.
    Jag har testat med stickor lite då och då. Mest för att jag blir grymt motiverad av att veta att jag har hög förbränning i kroppen. Och nu är jag ju superstrikt så det finns inte en chans att jag går ur ketosen.

När jag väl syndar (observera att jag har flyttat gränsen för vad som är en "synd" och numera anser jag att en LCHF-dessert är att synda) så testar jag dagen efter om jag fortf är i ketos för att lära känna min kropp och vad den tål i kolhydratsväg bättre. 
  • Martina 76
    standby skrev 2012-02-28 16:04:42 följande:
    Martina 76, kan du vara snäll och ge exempel på hur en dag ser ut för dig matmässigt nu när du kör strikt?
    *Behöver inspiration*
    Jag undviker mjölkprodukter, har tex äggmjölk i kaffet och kokosmjölk i maten om jag tex gör en gryta eller en soppa. I övrigt blir det ovanjordsgrönsaker, fisk/kyckling/kött. 

Exempel:

Frukost: En rejäl slev med kokosfett + omega 3-tillskott, ev en kaffe med äggmjölk
    Lunch: Köttfärslimpa med bacon och sallad (tomat, gurka, sallad, lite purjo tex). Eller kanske en fisksoppa. Idag blev det västerbottenpaj.
    Middag: Ägg och bacon eller kanske bara hyvla lite ostskivor som jag brer smör på. Eller rester.

Mellan måltiderna blir det kaffe med äggmjölk.
  • Martina 76
    standby skrev 2012-02-28 16:04:42 följande:
    Martina 76, kan du vara snäll och ge exempel på hur en dag ser ut för dig matmässigt nu när du kör strikt?
    *Behöver inspiration*
    Vill du ha lite recept och sånt så hade någon av kvälltidningarna en bilaga för några veckor sedan med LCHF-mat. Kanonbra recept! Jag har lånat den av en kompis och kopierat. Väldigt bra och varierat!
  • Martina 76

Gym och puls-spinning avklarat. Kom upp i 194 i puls idag - fy fan vad skönt det är att träna!!!

• Martina 76

Låter härligt, Maskinisten. Bara att köra på då! Ska bli intressant vad du säger om några veckor - om du går tillbaka till carbsen eller är fast i LCHF på obestämd framtid!

• Martina 76
    Glass skrev 2012-02-28 19:19:49 följande:
    åh, för när jag gick på cambridge, så luktade jag rätt illa...
    Det är naturligt för kroppen att vara i ketos och man luktar inte. Däremot är ju inte Cambridge särskilt naturligt så det kanske kan lukt av andra anledningar?
  • Martina 76
    Maskinisten skrev 2012-02-28 19:30:11 följande:
    Det återstår att se...
    Dock kommer jag till att konsumera som tidigare vid de tillfällen som "kräver" normalt beteende, om man tex blir bjuden på bröllop eller examens gille. Som nämnt är den sociala förlusten tung för mig, och är det som kan fälla hela LCHF grejen...
    Upplever du social förlust även nu? Det brukar gå att käka LCHF i de flesta sammanhang och det är väl klart att man kan göra avsteg ibland. Det är ju inte undantagen som är det viktiga...
  • Martina 76
    Aroma skrev 2012-02-28 20:19:01 följande:
    Man får dålig andedräkt när man är i ketos. Jag vet direkt när jag får goda nyheter på vågen för det märker jag i munnen;0) samma med mannen. Det är inget konstigt och det är nog mest i början eller när man har stått stilla ett tag och sen går in i ketos igen.. Gurgla med munsjölj och se det som något positivt :0)
    Mao löser man problemet med att ligga i konstant ketos - då luktar man inte i och med att man inte går in i den igen!
  • Martina 76
    http://www.alltomlchf.se/halsa/Ketos/:

"Ofta kan omgivningen märka att man har hamnat i ketos genom att man luktar aceton. Man kan även få dålig andedräkt. Dessa besvär försvinner vanligen efter ett par dagar när kroppen har anpassat sig."

Precis så funkar det för mig. När jag håller mig i ketos får jag ingen dålig andedräkt. Första gången jag gick in i ketos stank jag dock! Kände verkligen själv hur surt jag luktade.
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-02-28 22:27:56 följande:
    En fråga till. 

Dricker ni en massa vatten under hela dagen?

Eftesom ni är i ketos så har ni ju inga kolhydrater kvar i kroppen som binder vattnet, och då bör man väl dricka mycket och ofta?

Jag dricker när jag är törstig. Varken mer eller mindre än förut. Kroppen behöver inga kolhydrater för att fungera.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**