• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej alla glada!
    Nu är jag i v. 13 och mitt graviditetsillamående har äntligen börjat lägga sig, tack och lov! Det har verkligen varit en pärs med konstant småätande och en kosthållning som varit helt upp och ner. Det jag har "kunnat" äta de senaste typ 2 månaderna är potatis, ris, mängder av bröd, pulversåser(ve och fasa!), frukt, bär, grönsaker, pizza och en massa annat skräp.... Fet mat, ägg, kött och fisk har jag ätit minimalt av...

Nu känner jag mig inspirerad att börja äta nyttigt LCHF igen. Jag tänkte göra en successiv nedtrappning till en liberal LCHF , tillåta fri mängd mjölkprodukter, lite mer frukt och bär, nötter och en del rotsaker, men i övrigt skippa socker, mjöl, pasta, bröd, chips, halvfabrikat etc. Jag mådde så mycket bättre med LCHF och jag saknar min lugna mage som jag hade då. :)

Under min förra graviditet la jag på mig en massa vätska, hade jätteont av foglossning i 9 månader efter att sonen föddes och hade grym halsbränna.. Så nu blir det ett experiment för att se om en liberal LCHF kan vara till hjälp för mig.

Hur går det för er andra såhär inför julen?

• Loreena
    Bebben84 skrev 2011-12-22 23:57:50 följande:
    Jag läste på Aftonbladet. Det enda jag kan utgå ifrån är att tex min kroniska huvudvärk är borta, jag är mycket mer allert på jobbet, vilket min chef även påtalat och gett mig HÖGRE position på företaget pga det. Jag mår bättre än jag någonsin gjort. Det är det enda jag tänker utgå ifrån. Cancer kan man ju få av bara andas nuförtiden. Orkar man ens lyssna? Jag lyssnar bara på mig själv
    Precis, man kan ju bara utgå från sig själv. Sen lever ju cancerceller på socker(kolhydrater) så LCHF borde ju snarare skydda mot cancer... :)
  • Loreena

Nu smygstartar jag en liberal LCHF. Jag är gravid och vill absolut inte gå ner i vikt. Jag vill bara må bra, slippa konstant hunger, svullnad och magproblem. Hur många kolisar/dag tror ni är lagom när man är gravid? Någon här som ätit LCHF som gravid? Jag tänkte äta lite mer mjölkprodukter, rotfrukter, bär, nötter och frukt än annars med LCHF, men inget vitt bröd, pasta etc.

• Loreena
    Teschty skrev 2011-12-28 15:32:29 följande:
    Hej och god fortsättning,

är detta en tråd man får hoppa in i???
    Isf skulle jag vilja vara med.

Jag tänkte börja med LCHF den 2/1
    Mitt mat/sockerbeteende nu är sjukt. Jag äter godis varje dag, ibland flera ggr,
    jag har gått upp mycket i vikt, kan lätt hoppa över frukost, lunch och ta en chokladbit ist. BLÄ

Så jag skulle behöva många bra tips och ideer på frukost och middag.

Hur mycket har ni andra gått ner, och på hur lång tid?
    Är det jobbigt i början?  
    Jag åt liberal LCHF i ca 4 månader och gick ner från 62.5 till 55 kg till mina 168 cm. Det gick snabbt i början och saktade av på slutet.

Frukosttips:
    Omelett 2 portioner
    1/2 paket bacon
    3 ägg
    2 msk vispgrädde
    lite purjojök
    1/2 tomat
    en massa ost att toppa omeletten med

stek baconet i smör och lägg i purjolöken när baconet stekt klart
    Häll över ägg blandat med grädde
    Dekorera med skivad tomat och en massa ost
    Jättegott och mättande blir det! :D

Det var min och sambos favvofrukost när vi åt LCHF. Nu är jag gravid och upplever ägg som lite svårätet, men jag försöker iaf byta ut mackorna på morgonen mot turkisk yoghurt blandad med keso toppad med kanel. Annars funkar det bra att äta mat om man har kvar sedan dagen innan också. Om du saknar bröd så kika efter nåt bra LCHFbröd-recept. Tex pones.
    Försök om möjligt att basera frukosten på ägg, det mättar bättre än mjölkprodukter.
  • Loreena

Rednose
    Du som tränar kanske kan inspireras av den här tjejen :)
    healthyprawn.blogspot.com/2011/12/den-nakna-sanningen.html

Hur går det för dig? Jag har ju varit off ett tag sedan jag blev gravid, men jag börjar långsamt trappa ner kolhydraterna nu. Fast jag kommer säkert landa på 80 kg den här graviditeten också ändå, suck. Målet är i huvudsak för mig att hamna någonstans mellan 50 och 100 kolhydrater/dag. Så jag kommer mao. inte äta särkskilt strikt alls, utan bara äta en extra liberal variant av LCHF för att må bra.

• Loreena
    mamman i skogen skrev 2011-12-30 08:57:51 följande:

Denna är klart sevärd för er som funderar på studier, tidningarnas artiklar om hur farligt det är med LCHF hur fett ger cancer hur fett gör oss feta och hur kolesterol är livsfarligt..

oerhört underhållande föreläsning  www.kostdoktorn.se/vetenskap-for-smarta-perso.../   

Den föreläsningen är grymt bra!! :D Rekommenderas verkligen till alla som är oroliga över tvetydiga forskningsrön i media.
  • Loreena
    Anna-Sara skrev 2012-01-01 11:38:38 följande:
    Goddag tjejer! Vad sägs det om LCHF+Gravid? Om man råkade bli gravid när man inte gått ned sina förra kilon!
    Jag är gravid i v 14. För mig funkade inte LCHF alls i början pga illamåendet, men nu börjar jag långsamt att ta mig upp på banan igen. Under förra graviditeten hade jag en startvikt på 60 kg och gick upp till 80. När jag blev gravid den här gången(efter några månader på LCHF)  vägde jag 55 kg och nu i v 14 väger jag 63! 8 kg upp på 10 veckor, det känns lite surt måste jag säga. Men min kropp kanske har bestämt sig för att den vill väga 80 innan jag är klar med den här graviditeten också. Jag har ätit konstant för att lindra illamåendet de senaste veckorna och bara en massa kolhydrater. Så nu känns det jättebra att jag successivt börjar få ordning på ätandet igen och går över från kolhydratstinn mat till en liberal LCHF. :)
    Jag tror på en liberal LCHF när man är gravid, men man ska nog vara försiktig med att äta strikt eftersom att det inte finns någon ordentlig forskning på det än.
  • Loreena
    tjejhalmstad skrev 2012-01-01 16:15:34 följande:

Okej. Men vilka grönsaker får man nästan äta obegränsat av då? Älskar att ha till grönsaker nämligen, Blomkål, isbergssallad,gurka?

Och såsen då? 

Ät obegränsat av broccoli, blomkål, vitkål, brysselkål, isbergssallad, spenat, gurka, avocado, champinjoner, tomat, purjolök, paprika, minimajs etc

Undvik vanlig majs, ärter, bönor, potatis och rotfrukter.
  • Loreena
    tjejhalmstad skrev 2012-01-02 00:23:27 följande:
    är det inte bra att köra lchf strikt om man ammar?
    Det är viktigt att inte gå ner i vikt för snabbt när man ammar, eftersom att det lagras miljögifter i kroppsfettet som går vidare ut i bröstmjölken. Sedan så är det ju viktigt att få i sig tillräckligt med energi så att man orkar med sig själv och bebisen och allt vad det innebär, och det kan vara lite svårare om man äter strikt. Annars är LCHF utmärkt både för det ammande barnet och mamman. Bröstmjölken blir näringsrik och fet och inte för söt som den kan bli om mamman vräker i sig socker under amningsperioden.

Jag delammade och åt en liberal LCHF i slutet av amningsperioden och både jag och sonen mådde toppen av det! :) Jag gick ner snabbt först(antagligen en del vätska) men sedan gick jag ner långsamt så jag tror inte det var någon fara för sonen. Det är ju egentligen uttänkt av naturen att mamman ska lägga på sig lite fett under graviditeten som sedan ska användas som energikälla under amningen. Synd bara att vi smutsat ner vår miljö så mycket nu. Annars hade nog inte en snabb viktminskning varit någon fara alls.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**