• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

latlisa skrev 2012-01-03 17:16:31 följande:
    Kan någon förklara skillnaden på gi och lchf på ett enkelt sätt?'
    Väger och mäter ni maten eller ni bara käkar på? Skrattande
    Är det ok att äta tex lök och morötter?

Varför turkisk yoggi, är det för att den är fetare?

Många frågor men hoppas på svar.         
    Med GI väljer man långsamma kolhydrater för att få en långsam blodsockerhöjning. Då äter man även mindre fett.

Med LCHF undviker man kolhydrater eftersom att man inte vill höja blodsockret alls utan hålla det på en jämn, låg nivå. (omkring 5) Med LCHF äter man mer fett än med GI eftersom att fettet behövs för att ersätta energin man annars skulle fått från kolhydraterna.

En jämförelse är en portion pasta (fullkorn om du så vill) som ger omkring 350 kcal. 1 dl creme fraiche i maten  innehåller också omkring 350 kcal, men höjer inte blodsockret och gör att du håller dig mätt länge!

Jag har aldrig vägt maten, utan jag uppskattar på ett ungefär hur mycket det är. Det står ju på paketen och så. Jag brukar kolla hur mycket kolhydrater jag får i mig någon gång ibland med matdagboken.se. När jag åt LCHF innan jag blev gravid åt jag mellan 30-50g kolhydrater/dag, nu när jag är gravid strävar jag efter att ligga runt 50 men tycker att det är helt ok så länge jag ligger under 100 g kolhydrater/dag.

Om man har provat att äta fritt av tillåtna livsmedel en tid och inte märker någon skillnad på vågen så kan man prova att minska på mjölkprodukter, grädde, ost, creme fraiche och nötter... och se över så att man inte fuskar i sig för mycket frukt eller så. För de allra flesta funkar det att äta tillåtna livsmedel, äta sig mätt och lyssna på sin kropp. Man får prova sig fram helt enkelt! www.kostdoktorn.se/lchf/ är en bra sida med info för nybörjare.
  • Loreena
    latlisa skrev 2012-01-03 20:05:45 följande:
    Läste nu att röda grönsaker inte är bra, varför då? Och hur var det med morötterna, tänkte lite dippa till, är det ok med gräddfil och typ estrellas dipmix?
    Var läste du det?
    Här är några exempel på kolhydrathalten i några grönsaker, kolhydraterna anges /100 gram

Spenat: 0,6 g
    Isbergssallad: 1,5
    Stjälkselleri: 1,8
    Kantareller: 0,7 g
    Gurka: 2
    Champinjoner: 2,1
    Broccoli: 2,7
    Tomat: 3,7
    Vitkål: 4
    Röd paprika: 4,5
    Lök: 6
    Ärter: 9
    Morötter: 8
    Potatis: 19

Om du tex siktar på 20 gram kolhydrater/dag så finns det absolut utrymme för både tomat och paprika beroende på hur din dag ser ut i övrigt med kosten.

Dippa hellre gurka och blomkål än morot, men visst kan du ta någon morotsstav utan att det påverkar så mycket. Det beror ju som sagt på mängden också. Blanda gärna egen dip med kryddor, gräddfil, creme fraiche eller turkisk yoghurt, men försök att undvika färdigt dippulver. (Läs innehållsförteckningen så ser du varför)
  • Loreena

Tillde
    Jag tycker att det låter jättebra det du äter. Du borde absolut gå ner i vikt av det och inte upp! Försök att skippa vågen ett tag och mät midjemåttet istället. Om viktminskningen uteblir trots LCHF i några veckor så kan du läsa här:
    www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/

• Loreena
    Anansi skrev 2012-01-04 11:06:54 följande:
    adams family: toppenbra inlägg!
    Håller med! Jättebra skrivet!

Längtan3
    Jag gick ner från 62.5 till 55 kg på några månader med LCHF. Jag är 168 cm lång så på slutet var jag lite i smalaste laget, men jag har alltid varit smal förutom efter graviditeten och har aldrig bantat, men dock ätit nyckelhålsmärkt och fettsnålt, tränat en massa och varit nojig över att gå upp i vikt. Med LCHF behöver jag inte noja. Kroppen sköter viktregleringen själv med LCHF.
    Nu är jag gravid i v. 15 och väger 62.5 igen, men det beror på att jag frossat i kolhydrater under mina första 10 graviditetsveckor.
    Nu känns det jätteskönt att klara av äta riktig mat igen(=LCHF) :)

En liten fundering angående det här med att många når platåer i sin viktnedgång. När vikten minskar så får man ju samtidigt en lite lägre förbränning, eftersom att en tung kropp kräver mer energi att bära runt på än en lätt kropp. När man då når en platå i sin viktminskning trots att man äter lika som innan, kan det då bero på att den förbränning man har efter viktnedgången motsvarar det man äter? Och att man då för att fortsätta att gå ner behöver lägga till lite motion, se över portionsstorlekarna, minska på mjölkprodukterna eller minska på kolhydraterna?
    Vad tror ni?
  • Loreena

76an
    Det finns många goda LCHF bröd- och kexrecept som du kan prova om du saknar det. Kika runt på nätet. :)

Kokosfettet i det silvriga paketet är härdat och det ska du inte äta. Det finns ekologiskt kallpressat kokosfett att köpa på hälsokost och på nätet och i en del välsorterade matbutiker.

Sötningsmedel ska du helst undvika. Men vi är olika och en del tål att dricka ett glas lightläsk utan att det triggar suget. Du får prova dig fram. Efter ett tag med LCHF så kommer du antagligen tycka att det smakar sötsliskigt och äckligt ändå. Inledningsvis så tycker jag absolut att du ska undvika sötningsmedel. Jag kan ta EN klunk av sambons vanliga cola om jag är sugen, annars dricker jag hellre mineralvatten. :)

För många så kan lite sötningsmedel tex. sukrin eller stevia i en dessert till fest fungera bra eftersom att det bidrar till att man som LCHFare även kan leva ett "normalt" liv. Behovet av sött brukar dock minska med tiden med LCHF och de flesta lär sig att uppskatta naturlig sötma i tex. lite hallon, blåbär eller en bit mörk choklad.

• Loreena

fialisa80
    Jag har för mig att Finn Crisp är 4 kolisar/skiva. Jag har för mig att det stod så på paketet jag har hemma iaf. Till frukost är omelett oslagbart, då hamnar man rätt med blodsockret direkt och får en god och mättande start på dagen vilket minskar risken för att göra snedsteg under dagen. Omeletter går att variera i det oändliga.. :)

• Loreena

Såhär tycker Anna Hallén att en bra LCHFdag kan se ut. Det kan vara ett stöd att utgå ifrån. Huruvida nötter är bra vid LCHF eller inte tvistar de lärda men om man vill slippa tillskott av magnesium och selen och vill slippa vadkramper så är nötter ett bra alternativ.

Frukosten är på 2-4 ägg, 0,5 dl grädde eller ost och kanske något kött eller fisk till. (Inte yoghurt eller keso)

Lunchen är en handflata (med fingrar) stor kött eller fiskbit, 1 dl 40%ig fet sås och en handflata grönsaker ovan jord.

Mellanmål OM du önskar är 1 dl nötter (så slipper du magnesiumbrist och kramp)

Middagen är samma som lunchen.

Grädde eller mjölk i kaffet är helt ok. (Max 1 dl per dag totalt) Men bort med all filmjölk och yoghurt. Detta brukar vara en viktminsknings-stoppare. Är du hungrig så stoppa en msk kokosfett i din kaffe- eller te kopp.

Källa: www.annahallen.se/kaloriminskning-vid-lchf-kost

• Loreena
    Ellaria skrev 2012-01-05 01:21:15 följande:
    Jag är laktosintolerant och mår rätt kasst av smör, kan testa kokosfett dock... Läste att man inte ska köpa den silvriga sorten som finns i vanliga affärer? Smakar det mycket kokos?
    Det finns bra kokosfett både med och utan kokossmak på hälsokosten och på en del nätshopar. :)

Smör brukar inte innehålla laktos, åtm. inte i några stora mängder. Ost brukar också gå bra för laktosintoleranta. Många laktosintoleranta upplever även att de börjar tåla creme fraiche och grädde när de slutat med spannmålsprodukter. Prova dig fram. :) Ett alternativ till smör är Ghee, som är rent smörfett utan laktos och mjölkprotein.

Andra alternativ är kallpressad raps och olivolja. Men då kan det vara bra att balansera Omega6 med extra Omega3 i form av fet fisk eller kapslar.

Sedan jag började med LCHF så har min laktosintoerans i stort sett försvunnit, men om jag äter en limpsmörgås eller en kanelbulle, fy vad bubblig i magen jag blir då!!
  • Loreena
    Ninjisen skrev 2012-01-05 10:35:19 följande:
    Vilken bra tråd! Kul att läsa om lchf.. jag äter vlcd nu men ska sätta fart med lchf så fort jag är klar :)
    Vad bra! :D lchf är ett mycket trevligare sätt att gå ner i vikt och må bra på än vlcd. Problemet med vlcd är att du ställer in kroppen på svält och riskerar att sänka din förbränning. När du sedan börjar med lchf så kan det dröja ett tag innan viktminskningen går igång eftersom att kroppen måste få en chans att läka och höja sin förbränning igen. Mitt bästa råd är att skippa vlcd helt och hållet och gå direkt på lchf istället. Då är du mycket snällare mot din kropp.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**