• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag började i juli och gick ner 3 kg på 10 dagar. Därefter gick jag ner ca 0,5 kg/vecka. Jag började på 62.5 kg och siktade på en målvikt på 58. När jag blev gravid igen i slutet av september så vägde jag 55 kg till mina 168 cm. Då hade jag ändå försökt att äta mer grädde, unna mig mer frukt och så för att få viktnedgången att stanna av, men min kropp ville visst väga 55.
    Nu är jag i v 15 och väger 63 kg. Så 8 kg upp på ett par månaders konstant kolhydratfrossande. Jag har mått så illa så kolhydrater har varit den enda som gått ner... och en hel del pizza.. hm... Hur som. Nu är jag på banan igen och det känns underbart att börja äta riktig mat igen! Nu tycker jag att det är kul och inspirerande att laga mat igen och LCHFmaten är ju så mycket godare! :D Tur iaf att jag hade gått ner innan graviditeten eftersom att jag nu är tillbaka där jag började ungefär, annars kanske min graviditet skulle sluta på +30 kg eller nåt.

• Loreena

Seniorita
    Min laktosintolerans har i stort sett försvunnit sedan jag började med LCHF. :) I regel brukar laktosintoleranta tåla fullfeta, syrade mjölkprodukter bra. Smör och ost innehåller i stort sett ingen laktos alls. Och Creme fraiche och turkisk yoghurt innehåller mycket lite laktos. Prova dig fram! :)

En dag kan se ut såhär:

Frukost: Omelett gjord på ägg, grädde, lite bacon, lite purjolök. Omeletten toppar jag med ost och tomatskivor. :D Om jag har bråttom äter jag rester efter gårdagens middag, eller turkisk yoghurt med keso. Men äggfrukostar är helt klart bäst! :D Ägg och makrill är toppen!

Mellis: Kaffe med vispgrädde

Lunch: Kött/Fisk/Fågel, ovanjordgrönsaker, fet sås gjord på steksky, creme fraiche, grädde, majonäs, turkisk yoghurt eller kokosmjölk, eller kryddsmör.

Mellis: Några ostrullar eller en näve nötter (Om det behövs)

Middag: Samma som lunchen

Kväll: Ost, skinka, oliver etc. funkar bra som snacks.

Om jag är supersugen på nåt sött brukar jag äta vispgrädde med hallon. På fredagarna brukar jag ibland unna mig lite chokladmousse gjord på grädde, äggula och mörk choklad.

• Loreena

Mamierica
    Att äta LCHF varannan vecka är inte att rekommendera. Själva grejen med LCHF är ju att man ställer om sin kropp från en kolhydratbaserad förbränning via insulin till en fettbaserd förbränning via hormonet glucagon. I övergångsfasen till LCHF innan kroppen hunnit ställa om sig kan man känna av trötthet, muskelsvaghet, yrsel, huvudvärk, illamående och få acetonliknande andedräkt. Andedräkten beror på att levern omvandlar protein till ketonkroppar som används som bränsle. Innan kroppen ställt om sig helt så kan man läcka lite ketonkroppar genom andedräkten. Det är med andra ord kalorier som du bokstavligen andas ut...
    Besvären är dock övergående och de flesta upplever att de får mer energi än innan när kroppen ställt om sig, att magen är lugnare och helt utan gaser och andra besvär, att led och muskelvärk försvinner, att de inte längre är hungriga och sugna på nåt hela tiden, att blodsockret är jämt, att de får mindre huvudvärk än innan LCHF etc. Andedräkten brukar också bli bra igen när övergångsfasen är över. Om den inte blir bättre så rekommenderar jag tandtråd och munskölj. :)
    Läs gärna inne på kostdoktorn.se. Där finns många bra råd för nybörjare. :) Ju mer påläst man är dessdå lättare brukar det kännas att äta LCHF. Lycka till!

• Loreena

Halmstadstjej01
    Huvudvärk är vanligt när man börjar med LCHF eftersom att kroppen tappar mycket vätska och en del salter. Drick gärna mycket vatten, gärna mineralvatten eller buljong och prova att äta lite extra salt på maten. Var snäll mot digsjälv under övergångsperioden och ha inte för höga krav på att du ska orka med träning etc. innan kroppen ställt om sig. Undvik helst spannmålsbaserat bröd. Baka hellre något eget LCHFbröd, frökex och unna dig en Finn Crisp ibland. Eller gör en LCHFmusli på frön och nötter och ät till turkisk yoghurt. Tål du inte ägg eller gillar du bara inte smaken?

• Loreena

Seniorita
    Köp inte den på påse, för mycket kolhydrater, tillsatser och för lite fett. köp den som finns i kyldisken(läs på innehållsförteckningen och jämför kolhydratinnehållet) eller gör egen :) Jag skulle vilja prova att göra egen men har inte vågat än.

• Loreena

Seniorita
    Fryst broccoli tycker jag är toppen! :) Läs på energiinnehållet på påsen och sträva efter att köpa grönsaker som har mindre än 5 kolhydrater/100 gram. Det som du i huvudsak behöver undvika i de frysta blandningarna är morot och ärter, men visst kan man äta lite morot ibland utan att det är hela världen. Det beror ju på mängderna man sätter i sig också och hur strikt man äter.

Jag kan varmt rekommendera alla nybörjare att scrolla ner och läsa hela innehåller på den här sidan
    www.kostdoktorn.se/lchf/

Där skriver läkaren Andreas Eenfeldt kortfattat och lättförståeligt om LCHF, forskningen bakom, hur man bör äta, övergångsbesvär, tips och råd etc. Han har även en sida där han skriver om vad man kan göra om man har svårt att gå ner i vikt. Att läsa en bok om LCHF är både inspirerande och roligt också. :)

• Loreena

Halmstadstjej01
    Om du är hungrig och sugen så tycker jag att du ska försöka äta mer fett. Ha lite hallon och grädde att ta till när du är sugen i början och är gärna lite extra sås till maten. Vad duktig du är som bakar eget bröd! :D
    Det kan ta ett tag innan kroppen ställt om sig och förstår att den inte behöver äta hela tiden också.
    Morötter innehåller 8 kolhydrater/100 gram. Så morot kan man försöka undvika, men det beror ju på hur stora mängder man äter också. Lök innehåller ju också lite mer kolhydrater, men det äter man ju så lite av så det blir försumbart. Jag unnade mig lite frukt i början för att lindra övergångsbesvären, och jag gick ner i vikt ändå. Har man ett kraftigt sockerberoende så kan det vara bra att bryta helt och äta strikt med en gång, men om man inte har det så kan man göra en lite mer långsam övergång.

• Loreena

Mamierica
    Man brukar säga att kosten ger skillnad i kilon på vågen och motionen hekton, om man ska prata viktminskning. Men träning har ju många andra fördelar ändå, att man mår bra, blir starkare, utsöndrar endorfiner etc. :)

Vad gäller mjölkprodukter, nötter, tomater etc. som har tagits upp här i tråden så är det något helt individuellt vad man tål att äta och ändå gå ner i vikt. Har man problem med överätning så kan ju ost och grädde trigga en att äta för mycket - just för att det är så gott! :) Och får man i sig för mycket kalorier med LCHF så går man inte ner i vikt, varför ska kroppen ta av sina egna depåer när det redan finns energi att tillgå? Det finurliga är dock att man heller inte går upp i vikt så långe man inte fuskar och äter en massa kolhydrater. :D

Jag tycker att man ska följa de allmänna kostråden på kostdoktorn.se inledningsvis. Om man sedan märker att viktminskningen uteblir så kan man börja räkna kolhydraterna via tex. matdagboken.se, prova att minska på mjölkprodukterna, utesluta nötter etc. Men innan man provat så vet man ju inte hur mycket kolhydrater man tål. Varför äta tråkigare mat än man behöver om man klarar att äta grädde och ändå gå ner i vikt. :)  Så resonerar jag. De som behöver äta strikt är ju främst sjuka, personer som lider av fetma och diabetes. Sen provar ju många att äta strikt när de nåt en platå i sin viktminskning och vill sätta fart på den igen.

• Loreena

Jag har ätit sedan i juli med en paus på 10 veckor när jag var nygravid...

Positivt
    *Jag har ingen halsbränna längre
    *Inga gaser, ingen magknip, ingen ballongmage (eller jo.. nu har jag bebismage..;) )
    *Jämt blodsocker och ett jämnare humör
    *Jag är piggare och gladare
    *Maten smakar godare! Jag tror smaklökarna blir bättre efter ett tag med LCHF!
    *Jag är inspirerad till att laga mat.
    *Jag gick ner 7 kg med LCHF, men det gick jag upp igen efter kolhydratsfrossan som nygravid. Nu har dock vikten stabiliserat sig och minskat något sedan jag började med LCHF igen. Jag märker det på att fingrarna är mindre svullna.
    *Mindre mensvärk
    *Finare hud, färre finnar och utslagen jag haft i åratal på överarmarna har försvunnit.
    *Jag behöver inte småäta hela tiden
    *Jag slipper vara hungrig hela tiden

Negativt
    *Omgivningens kritik och oförståelse. Och att man känner sig lite socialt utanför eller nåt när man inte fikar och frossar i bullar som de andra. (Samtidigt som de tittar kritiskt när jag häller grädde i kaffet - för det kan ju inte vara nyttigt!)

*Att man alltid måste planera vad man äter. Det blir i stort sett omöjligt att hitta något snabbt och LCHF-vänligt att äta om man är på Liseberg tex.

• Loreena
    kokos skrev 2012-01-03 17:05:23 följande:
    Jag är också ny på detta och undrar därför hur det ses på keso? Är det helt fel?
    Keso är toppen! Men lite väl magert kanske. Jag brukar blanda den med lite turkisk yoghurt eller lite vispgrädde. Kanel på är gott!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**