• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ser framför mig pasta med köttfärssås där lchf byter ut det mot smör strimlat som spagetti med köttfärssås över. Så menade han alltså att man åt lchf

• Allrona

Loorena - jag känner mig inte helt trygg i att det är bra på lång sikt och välkomnar nya studier. Men jag mår bra av den här maten och kommer därför fortsätta så länge jag mår bra

• Allrona

Taniko - min man har också förfettad lever och äter lchf. Hans värden har blivit bättre sedan han började med lchf. De senaste rönen tyder på att det är kolhydraterna som är värst för levern. Testa lchf och tänk bara på att gå och kolla dina värden efter ett tag

• Allrona

Äsch dumma telefon, skickade för tidigt! Jag skulle välja havre då det inte innehåller gluten.

• Allrona

Nä bovete är inget sädesslag utan som du säger en ört. Det använder vi mycket till vår veteallergiska dotter

• Allrona
    76an skrev 2012-01-17 13:47:28 följande:

Kanske nån vänlig själ kan svara på min fråga.

Jag har ätit LCHF i snart tre veckor. De första 3 dagarna kändes magen så platt som den typ aldrig gjort,  det kändes bra i kroppen men hade huvudvärk pga omställningen. I fredags ville jag ge upp....jag ville inte käka lchf mat mer pga olika saker så jag käkade kyckling med pommes på fredagen, på lördagen käkade jag lchf mat men åt godis på kvällen. Sen bestämde jag mig. Jag skulle fullfölja min plan och började då käka lchf igen på söndagen. Idag är det tisdag och jag känner mig plufsig, har svullen mage och inte alls så lätt och härlig som de första dagarna när jag började med detta. Varför får jag inte tillbaka den platta magen och den "braiga" känslan igen? Kan det jag åt i lördags fortfarande sitta i?

När jag fuskar tar det några dagar för magen att bli platt och lugn igen. Låt det gå några dagar så ger det sig säkert. Det är tuffast i början innan kroppen har fattat att den ska vara utan kolhydrater. Stå emot suget nu i början så kommer det gå enkelt sen. Se till att ha mycket goda lchf-snacks när suget sätter in - baby bells, brieost, oliver, salami. Första tiden åt jag mängder med brieost och oliver, hade med mig så att det räckte både till mellis på fm och em på jobbet och så blev det gärna lite hemma på kvällen också. Allt för att hålla kohydraterna borta! 
  • Allrona
    levelivia skrev 2012-01-17 15:30:22 följande:
    Hej på er. Har följt tråden ett tag och har fått massor av tips och råd här. Jag började med LCHF i början av november och körde strikt i sju veckor. Mådde jättebra nästan med en gång och tappade 9kg under tiden vilket var bra eftersom jag har många gravidkilon kvar. Bestämde mig för ett uppehåll över jul och nyår vilket totalt blev 3 veckor pga. många familjekalas mm. Besökte dessutom mina föräldrar en vecka och i deras hem finns nästan enbart lightprodukter och bröd så jag kände att det var enklare att helt enkelt äta deras mat än att hålla på att motivera min kost hela tiden. Jag berättade heller inte om min nya kost för jag vill se under lite längre tid hur allt fungerar.

Har nu börjat om igen med LCHF och mår åter igen jättebra, inget sötsug alls och har börjat komma igång med viktminskning igen. Men idag känns det lite motigt, för jag var på vårdcentralen i ett helt annat ärende och berättade då i förbifarten om min kostomläggning. Jag blev i princip idiotförklarad av doktorn där (en yngre doktor), samtidigt som hon upplyste mig om alla faror som skulle drabba mig inkl. höga blodfetter och hjärtsjukdomar. Mer än 6månader fick jag verkligen inte hålla på! Ny forskning sa hon. Fastän jag läst på massor om LCHF och verkligen känner att det fungerar för mig så känner jag att jag inte orkar gå in i diskussioner om detta med både sjukvården, släkt och vänner. Så jag undrar, hur hanterar ni andra detta? Får ni många kommentarer och hur gör ni med dem? Jag kommer att fortsätta med LCHF men blev lite tagen på sängen av doktorns reaktion eftersom ju så många äter så här nuförtiden...
    Jag har inte berättat för så många att jag äter lchf just för att jag inte vill ta diskussioner om min kost. Om någon frågar så säger jag att jag har dragit ner på kolhydrater för att jag får ont i magen av för mycket kolhydrater, det brukar det inte blir så mycket diskussion om. Eller möjligen börjar någon ojja sig över att lchf verkar såååå dåligt men att dra ner på kolhydrater är nog bara bra..... Då kan man lugnt ignorera kommentarerna om lchf eftersom jag ju bara har dragit ner på kolhydrater Drömmer 

Mina vänner säger ingenting om mitt kostval, de ser ju att jag mår bättre av det. Mina syskon har väl haft lite invändningar och är inte helt övertygade om att det är bra men de säger inte så mycket om det längre. Glad
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**