• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2012-01-05 11:01:53 följande:
    Men den kan oxå komma igång på en gång som den gjorde för mig efter 4 veckors kur på vlcd. :)
    Ja, det är ju inte säkert att kroppen hinner sänka sin förbränning på 4 veckor. :)
    Vad tycker du då när du tänker tillbaka? Hade du hellre sluppit vlcd eller tyckte du att det var en bra kickstart? Jag är ju som du märker kritisk mot vlcd, men så skulle jag aldrig ha självdisciplin nog att klara av en sån kur heller.
  • Loreena
    Ellaria skrev 2012-01-05 11:04:58 följande:
    Tack! Vad hjälpsamma ni är :) Om jag äter bregott mindre mår magen okej, andra smörsorter brukar få mig att må dåligt... Skumt. Det är inte jag som sköter inköpen i det här huset (bor med mina föräldrar) och mamma går på viktväktarna så smöret är alltid nån sort med mindre fett. Ska försöka få tag på kokosfett! Gillar smaken av kokos så det kan jag nog ha i det mesta.

Hade varit skönt att tåla lite laktos då det inte finns laktosfria alternativ till vissa grejer jag gärna hade ätit.
    Fettsnåla margariner räknas inte som smör! :D Margarin ska du inte äta! Kemiskt blaj som tillverkas med hjälp av hexan och nickelspån. Här kan du läsa om härdade fetter (visa gärna din mamma)
    www.annahallen.se/vad-ar-hardat-fett
  • Loreena
    Milliemolly skrev 2012-01-05 21:33:37 följande:
    Jag hade en gäst och bjöd på chokladmousse a la lchf.

vispgrädde, 70 % marabouchoklad, 2 äggulor!

Nu är det 4 portioner kvar: Kan jag frysa dem?
    Jag har aldrig provat men det borde ju gå.. annars kan du förvara dem i kylen och själv äta upp dem inom ett par dagar..Det skulle jag gjort ;)
  • Loreena
    Tillde skrev 2012-01-05 22:51:49 följande:
    Har ni några tips på gott och inte alltför meckigt helgmys a'la LCHF? 1,7 ner sen i måndags visade vågen imorse och jag är superpeppad på LCHF så här kommer inget snask in i mitt hus ens under helgen tills vidare Men jag älskar att mysa så det hade varit kul med NÅGOT! (Är en chokladtjej )
    Chokladmousse
    Vispa 2 dl grädde (ej för hårt)
    Smält 100 gram mörk(minst 70%ig, gärna mer) choklad i vattenbad
    Separera två äggulor
    Blända äggulorna i chokladen och vänd ner chokladsmeten i grädden, rör om, häll upp i portionskålar och låt stå kallt innan servering.

Det är mycket mättande och supergott så det brukar räcka med en liten portion. Jag brukade göra chokladmousse till fredagsmyset förut. :) Det finns även mörk smaksatt choklad... mint är en favorit här hemma.
  • Loreena

divenire
    Så upplevde jag det också förra gången jag började med LCHF. Jag löste det genom att tillåta mig en frukt, en tomat eller en knäckemacka om kroppen sa ifrån för mycket. Hellre en successiv övergång till LCHF än ingen övergång alls. För en del funkar det bäst att byta tvärt och för en del att trappa ner. Du får känna efter vad som funkar för dig. Lycka till!

• Loreena
    Seniorita skrev 2012-01-06 10:51:56 följande:
    Hej! Hur går ni tillväga när ni är sjuk och har ont i halsen!? Antar att hett vatten med honung inte är ok!?
    Jag dricker honungste ändå om jag är förkyld, men jag är inte så sockerberoende så det brukar inte trigga mig. Jag tar hellre lite honung än otäcka halstabletter tex. strepsils som smakar urk. Ingefära i hett vatten är ett bra alternativ annars.
  • Loreena

Divenire
    Avocado med lite räkröra på kanske skulle passa dig bättre?
    Eller äggplättar gjorda på ägg och grädde med några hallon och en klick grädde på. Hallon fräschar ju upp så att det inte känns lika mäktigt och fett.
    Eller yoghurt med LCHFmusli (det är dock inte lika bra om du vill gå ner i vikt) Men det kanske kan funka bra under den jobbiga omställningen.
    En liten klick ketchup innehåller inte så många kolisar och tycker jag lättar upp om jag äter stekta ägg till frukost.

Ge inte upp även om du gör något avsteg ibland. Se det som en process och att du är på väg i rätt riktning.

• Loreena
    Ting skrev 2012-01-06 22:20:25 följande:
    Kanske en dum fråga, menjag undrar om någon vet om LCHF-kost kan påverka fertiliteten hos kvinnor negativt?
    Det brukar påverka i positiv riktning. Särskilt om man har tex PCO som i grunden beror på insulinresistens. Personer med PCO som övergår till LCHF brukar få en normal ägglossning, det finns även forskningsstudier som visar det. :)

Men det är klart, kör man någon extremt strikt kalorireducerad LCHF-banting(vilket de flesta inte gör) och går ner i fettprocent för mycket så kan ju menstruationen försvinna, precis som om man tränar för hårt, deffar eller har anorexi.

Äter man sig mätt med LCHF, äter regelbundet och normala portioner så är LCHF viktnormaliserande, man behöver alltså inte oroa sig för att blir osunt smal och förlora sin mens.
  • Loreena
    Mamma20022005 skrev 2012-01-07 16:43:18 följande:
    Men är det okej att käka enligt lchf när man ammar?? Jag ammar ju min bebis just nu och tyckte det passar bäst då.
    LCHF är toppen när man ammar, men du behöver inte alls äta strikt, du behöver ju få i dig energi så att det räcker till dig och babyn. Och det är ju en fördel om man inte går ner för fort vid amning. Så du kan gott tillåta dig lite rotfrukter ibland, nötter, lite mer mejeriprodukter och kanske någon frukt.

Här kan du läsa vad Annika Dahlqvist skriver om LCHF för gravida och ammande
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/kostr%C3%A5d_till_gravida_och_ammande
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**