shadowstorm skrev 2012-01-07 19:34:00 följande:
hejsan, jag tänkte börja äta efter LCHF nu efter jag fått mitt andra barn, nån som har tips på hur jag lättstartar? Har ju en liten bebis och tänka på så hon inte blir dålig. Borde väl få min bebis SNART!
Börja med att laga mat med fullfeta produkter och ta bort bröd, gröt, flingor och pasta. Byt gärna ut smörgåsen eller flingorna mot en omelett gjord på 2-4 ägg och 0,5 dl grädde eller ost. Som fyllning kan du ha räkor, bacon, champinjoner, lök, tomater, paprika etc. :)
Sedan kan du långsamt trappa ner och minska på ris, potatis, morötter och frukt etc,. Byt då ut detta mot ovanjordgrönsaker och 1 dl fet sås gjord på creme fraiche, grädde, kokosmjölk eller en klick kryddsmör eller bea el dyl.
En bra dag kan se ut såhär:
Frukost: Omelett, kaffe med grädde
Lunch: Lax, ovanjordgrönsaker, en kall sås på creme fraiche
Mellis: 0,5-1 dl nötter (för att du ska få i dig magnesium, om du inte äter nötter kan du behöva magnesiumtillskott för att inte få vadkramper)
Middag: Köttfärsbiffar med gräddsås, blomkål
Kväll: Någon god ostbit, lite skinka, räkor kanske...:)
Det viktigaste i början är att du utesluter spannmålsprodukter och socker. Sedan kan du trappa ner på övriga kolhydrater också. Ät dig mätt, ät regelbundet, var inte rädd för fett och njut av maten! Variera gärna proteinkällan så att det inte bara blir en köttdiet. Fisk innehåller nyttiga fetter som är bra för din bebis också när du ammar.
Lycka till!