• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-02-25 22:10:15 följande:
    ... och vad är det som säger att något som är kemiskt framställt är dåligt?
    Nej, det behöver det ju inte vara. Men eftersom jag läste att sukrin/sötin är 100% naturligt och framställs genom liknande process som youghurt, så undrade jag var hon egentligen läste
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

En fråga om bounty ifall någon vet.

När man ska ha i kokosmjölk så kommer det ju först det vattniga och kvar är sen den feta massan. Spelar det någon roll vilket som hamnar i bountymassan, eller ska man gegga ihop allt så man får med både det vattniga och det kletiga?

Om ni fattar hur jag menar

• Faile
    Sofiaochjonas skrev 2011-02-26 11:02:58 följande:
    åh det verkar ju vara gott. Lite knöligt dock, får se om jag ger mig i kast med det :)

Men måste fråga er inbitna LCHFare här inne. När det gäller sukrin, står det på lchf butikens hemsida att man inte ska räkna det som kolhydrater :S Innebär det att jag kan ha det i LCHF kladdkaka, eller i en latte då och då utan att det är någon fara? (om man bortser från sockerberoende,vilket jag inte hade)
    Enligt min hälsokostnisse så är det kolhydrater kroppen inte kan tillgodogöra sig, de är alltså helt harmlösa.
    "Nissen" driver alltså lokala hälsokosten och äter lchf, så hans lilla affär är en guldgruva för lchf:are
  • Faile
    The Kittycats skrev 2011-02-26 16:41:51 följande:
    Vet inte om det spelar någon roll, man rör ju ihop allt ändå sedan. Men när jag gjorde dem funderade jag på samma sak, och då rörde jag ihop massan och det vattniga i burken först.
    Jag överlät bountysarna till maken och det blev jättebra

Däremot försökte jag mig på ischoklad nyss. Plättlätt verkar det ju, men kokosfettet skar sig med chokladen precis när jag skulle hälla i formarna.
    Kan det ha blivit för varmt, nån som har någon teori?

Vi har besök av svärmor och svägerska som också äter lchf. Dock har de inte gett sig på varken bröd eller godis, så därav mina försök att vara kulinarisk i köket. Har bakat lembas, pones, knäckebröd, bountys och misslyckad ischoklad enbart för att visa dem hur man gör. Får se vem som i slutändan äter upp allt detta hmm....
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-26 17:54:15 följande:
    Hm... när jag gör ischoklad så smälter jag chokladen i micron först, så den är halvsmält. Sen slänger jag ner den i kastrull ihop med kokosfettet (ekologiskt med smak). 100 gram choklad, 50 gram kokosfett och 1 msk kanel. Rör till allt smält och smeten är blank. Häller sen upp i formar. Har aldrig råkat ut för att det skurit sig...

Gjorde du det i vattenbad? För kommer det vattenånga/vatten i så skär det sig, annars har jag ingen teori... 
    Jag blandade ner chokladen i det smälta kokosfettet och rörde om. Sen hade jag i kakao ( enligt ett recept i en tråd här på fl ) men det blev alldeles för bittert så då blandade jag i grädde för att mildra smaken lite. Allt gick jättebra tills precis sekunden innan jag skulle hälla upp det.

Men vi lade upp det chokladiga först i formarna och det smälta kokosfettet över, och det blev faktiskt helt ok. Ser ut som ischoklad ala tigerkaka typ
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-26 18:50:41 följande:
    Kall grädde! Det är boven förmodligen!

Ok, skippar den och testar ditt recept nästa gång
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-26 19:09:31 följande:
    Rapport från mitt kök, numera känt som experiment-köket.

Använde den numera heliga ponesdegen och gjorde kex till kvällens ostbricka.... Degen faller sönder lätt, så de blev inte jättetunna, men bra ändå. Orkade bara göra 6 st a 5*5 cm (för hade de blivit oaätliga så hade jag lagt ner låååång tid i onödan). Kryddade med sesamfrön, paprikapulver och linfrön. Hade i ett ägg extra i smeten för jag inbillar mig att det skulle hålla ihop bättre då.

Alltså: Ponesdegen funkar att göra kex på. Om än aningen tjockare och segare än vanliga! 
    MrsQuitaz skrev 2011-02-26 20:23:50 följande:

Jag bakade pones igår och dem var inte goda. De har en speciell smak som jag absolut inte klarade av. det är väldigt konstigt detta, jag är inte ens kräsen när det gäller mat. Nåja det får bli ägg, ägg och åter ägg till frukost.

3 veckor har nu gått och vågen visar på -9kg. Jag fullkomligt njuter även om jag är oroad över om det är sunt att gå ner så mycket så fort. Någon tanke?

Vet att jag tjatar om mina knäckebröd, men de är faktiskt otroligt goda. Så jag ger er receptet igen och rekommenderar starkt att ni testar.
    Funkar kalasbra som kex också till ost också.

3 ägg
    3 dl lika delar av linfrön, kokosflingor och mandelmjöl ( jag har dock minskat linfröna till 1/2 dl och lagt till 1/2 dl psylliumfrön istället, tycker det blir ännu krispigare och godare )

Rör ihop allt med gaffel och bred ut smeten tunt på en plåt.
    Grädda 15 min i 175grader.
    Ta ut och skär bitar ( jag rispar bara så bryter jag av bitarna efteråt )
    Rosta i 1 timme i 50 grader.

Så himla gott på morgonen med ost och skinka eller till osten på kvällen.
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-26 23:28:48 följande:
    Det e skit att jag inte tål mandel eller andra nötter. Förutom kokos och jordnötter då, men de är ju inte mycket att baka med..
    Nu har jag inte testat utan mjöl, men det borde väl egentligen funka ändå kan jag tycka. Fyll på med en dl av nåt annat, sesamfrön kanske, och prova. Eftersom det rostas en timme så borde det ju bli knäckigt/krispigt oavsett.
    Tror jag
  • Faile
    MrsQuitaz skrev 2011-02-27 08:01:09 följande:
    Var får jag tag på mandelmjöl? Ska smeten bres ut på bakplåtspapper eller direkt ut på en ungsplåt?
    På bakplåtspapper.
    Jag köper mitt i vanliga affären, men det är egentligen inte mjöl utan mandelpulver. Men det funkar ju precis lika bra tycker jag.
  • Faile
    MrsQuitaz skrev 2011-02-27 08:50:38 följande:
    Aha, jag har lidl precis runt hörnet, perfekt =)
    Faile skrev 2011-02-27 08:45:05 följande:
    På bakplåtspapper.
    Jag köper mitt i vanliga affären, men det är egentligen inte mjöl utan mandelpulver. Men det funkar ju precis lika bra tycker jag.
    Tack. Ska jag ha 3 dl av vaarje sort eller 1dl av varje? blev lite förvirrad nu =(
    3dl totalt, alltså ca 1 av varje sort.
    Sedan kan man ju modifiera lite hur man vill.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**