• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-03-10 14:32:08 följande:
    Vet inte om nån redan sagt det men glöm inte Kalla Fakta ikväll :D Dom tar upp risken med fetmaoperationer. Själv ska jag kolla på det med vitlöksmarinerade kycklinklubbor och coleslaw (utan morötter) och så ska jag testa ett Bounty-recept :D ska bli mys!!
    Ska bli intressant, speciellt som jag har 4 nära kompisar som gjort den open senaste året Förvånad

Lite lustigt är det att jag har gått 5,5kg på 5 veckor med lchf och ena kompisen som opade sig i december "bara" gått ner 8kg.
    Jag fattar verkligen inte hur sjukvården kan slänga på folk op utan att ens föreslå alternativa dieter, tex lchf som ju faktiskt blir mer och mer accepterat. Och som dessutom har så bra forskningsresultat.
    I mina ögon helt horribelt.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Kaya skrev 2011-03-10 14:37:50 följande:
    Nikhita, jag köpte det på nån tebutik här i Norrköping, jag minns inte vad den heter! Sånt te brukar finnas överallt där man kan köpa te i lösvikt (kanske inte just apelsin/kaktus men olika sorters te -rooibos, grönt, svart - med "söt" smak av frukt och bär).

Just det, Bounty. Jag måste testa! Men då "måste" man ha någon form av sötningsmedel, eller?

K
    Vi har gjort bountys två gånger efter detta recept, och jag lovar dig att de blir supergoda. Jag tycker nog att sötningsmedel behövs, vi använder sukrin, fast kanske aningen mindre än det står i receptet.
    Däremot har vi behövt mer choklad till än vad som står.

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=524
  • Faile
    Kaya skrev 2011-03-10 14:53:26 följande:
    Oj jag gillar verkligen kokos så jag måste testa att göra egen bounty! Men finns sukrin att köpa på någon vanlig affär, eller hälsokostaffär, eller måste man beställa nånstans ifrån?

K
    Jag köpte mitt i vår hälsokostaffär ( LIfe ), borde nog finnas i deras affärer även i Sverige tror jag.

Precis, en op tar ju inte bort ätstörningen i sig. Tvärtom så försvårar den egentligen.
    Min bästa kompis ( hon som gjorde open i dec ) är sjukt sockerberoende. Hon har dessutom fibromyalgi, och nu fick ju jag höra av min svärmor för bara någon vecka sen, om en kollega till henne som blivit av med smärtan helt genom att äta lchf.
    Så jag pratade med min kompis om detta och nu är det ju försent, hon kan inte äta lchf alls efter open eftersom kroppen säger ifrån av fettet och hon får sk dumpings. Hon lever alltså i stort sett på kolhydrater, som bara matar hennes sockerberoende mer och mer, vilket är anledningen till att hon gått ner så lite. Hon äter tills hon får dumping varje gång, hon kan bara inte hejda sig och sakta ner oavsett konsekvenserna efteråt.
    Jag kan bara hoppas att det ger med sig tillslut så hon faktiskt kan få äta och må bra någon gång, för som det är nu har allt bara blivit värre

Känner ibland att fan, hade jag bara hoppat på det här tåget någon månad tidigare, så hade jag då haft kunskapen att iaf be henne testa detta först innan en op. Men jag började en månad för sent.
  • Faile

Var det någon gjort köttfärspaj av pones här? Hur har ni gjort?

• Faile
    Linda1976 skrev 2011-03-10 15:42:57 följande:
    Jag gjorde Västerbottenpaj på pones. Förgräddade 10 min (kanterna brändes lite, så lägg folie på kanterna. Sen hällde jag i riven västerbotten och äggstanning (typ 2-3 ägg, lite grädde, salt, peppar). In i ugnen tills gyllenbrunt.
    Använde du en vanlig sats pones, eller ändrade du något?
  • Faile
    Faile skrev 2011-03-10 15:49:33 följande:
    Använde du en vanlig sats pones, eller ändrade du något?
    Jag menar alltså ditt recept på pones, om jag kan köra det rakt av, för det har jag nedskrivet.
  • Faile
    Mandel skrev 2011-03-10 16:11:22 följande:
    Jag gjorde pajdeg förra helgen på:

2dl mandelmjöl - mal själv
    2dl pofiber
    1 ägg
    50g smör
    1msk vatten

Körde allt i matberedaren och kavlade sedan mellan smörpapper för att få det tunt och fint.
    Förgräddade 10min i 200grader.
    Sedani  med fyllning och grädda vidare.
    Blev kanoners och fick godkänt även av maken.

Ska exprimentera mera och se om det går att byta yt mer mandelmjöl mot pofiber. I orginalreceptet skulle det vara 4dl mandelmjöl och lite annat...
    Låter gott. Jag gillar mandelmjöl i bakning, tycker det blir en god smak av det på nåt sätt. Så jag gör nog två pajer i helgen istället ( upptäckte nyss att jag glömt köpa pofiber ) och testar båda recepten.

Idag får det bli tacowraps med köttfärs istället,
    http://frokenfrau.blogspot.com/2011/02/kycklingwraps.html#more
  • Faile
    OHs mamma skrev 2011-03-10 18:25:26 följande:
    Hej! Jag har nyss börjat med LCHF (igen). I höstas fick jag bra resultat av det och nu ska jag forsätta med den kosten.

Men nu efter knappt en vecka känns det som att jag inte har någon fantasi alls vad gäller mat. Vad äter ni? Vad har ni till köttet/skinkan/kycklingen/korven?
    Här finns massor av god mat och inspiration. Inte så strikt jämt, men det reglerar man ju själv när man lagar till maten.

http://frokenfrau.blogspot.com/
  • Faile
    Martina 76 skrev 2011-03-10 19:55:20 följande:
    Alltså, detta med kaffe och te med mjölk i är mitt "stora" problem. Genom mat idag hade jag totalt fått i mig endast 2 g kolhydrater. Men så lägger jag till mitt te- och kaffedrickande, och jag kan verkligen inte dricka utan grädde och mjölk, så vips så är jag uppe på 9 g istället. 7g är hyfsat mycket bara för att dricka lite kaffe och te och då har jag ändå inte tagit någon kopp ikväll, vilket jag gärna skulle vilja göra. Hur ska man komma tillrätta med detta? Någon som har något tips?

Tyckte själv att jag luktade skumt idag och det smakade illa i munnen så jag köpte stickor på apoteket och jag är i ketos (säger man så? att man "är" i ketos?). Inte mörklila, men iaf mörkrosa. Kanon! Nu har jag motivation att stå emot fredagsfikat och vinet i morgon kväll. Vill ju inte sabba förbränningen nu när det är igång på allvar!
    Jag har druckit rödvin utan att gå ur ketos alls. Läste idag ( försöker komma på var ) att ett glas är ca 0,8gram kollisar. Det är alltså ok om du nu vill menar jag
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**