FiaFunderar skrev 2011-03-01 09:00:01 följande:
WOW vad du är duktig! Grattis den super viktminskningen! Jag är bara lite nyfiken på hur de i din närhet reagerat på att du tappar så mycket med LCHF. Har du lyckats "omvända" några fettskrämda människor? Äter ni likadant i familjen eller är det bara du som äter lchf mat? Vad tycker ni andra? Har ni haft lätt att förklara för människor varför ni äter som ni gör eller är det mest negativitet ni möter? Har folk varit negativa till en början när ni/du börjat med denna livsstil och sen vänt och faktiskt tyckt att det är ganska bra när de ser att ni går ner i vikt eller blir mer friska och krya helt enkelt? Lite nyfiken bara
Tack!

Det har ju gått ganska fort men ändå rätt succesivt och visst har folk som man inte träffat på ett tag kommenterat och frågat men jag upplever att folk är ganska pålästa idag och faktiskt mest är intresserade av vilken metod man använt. Min familj utöver den närmaste är väldigt positiva då de ser resultaten, därmed inte sagt att de är beredda att prova mitt sätt men det är ju upp till dom. Min morfar var väldigt intresserad, han har ju växt upp med det gamla tänket där man tog vara på fettet när man tex stekt fläsk för att använda. När han växte upp så slängde man inte mat, man tog vara på allt. Så han menade på att det är rätt tänk, kanske beror det på att jag inte längre ser honom som lite udda som sparar flottet för att käka på mackan senare även om jag själv skippar mackan. *s* Jag diskuterar faktiskt inte så mkt lchf, speciellt inte där jag instinktivt känner att det finns fördomar/motstånd. Jag är inte ute efter att predika och skiter heligt i hur folk tänker runt mitt ätande. För inte så länge sedan så var jag rejält tjock, jag är fortfarande tjock men jag är mindre tjock. Jag tror faktiskt att folk över lag inte har så mkt att säga när de frågar hur jag gått ned alla kilon, de kan ju inte gärna stå och säga att jag borde fortsatt med kolhydraterna och förblivit tjock.

Men som sagt, jag tycker faktiskt att de flesta jag pratar med om kost verkar vara rätt pålästa och inte alls så negativa. Här hemma äter vi alla samma mat men min man och mina barn har inte slutat med kolhydrater så de äter pasta, potatis, ris och så vidare. Jag låter bara bli bovarna. Min man säger att när han behöver gå ned i vikt så ska han göra som jag gör men han är den slanka typen som aldrig haft problem med vikten, dessutom kroppsarbetar han så han gör av med rätt mkt bara genom att arbeta vilket jag med stillasittande arbete aldrig gjort. Så an får väl behålla sin potatis, jag trivs precis lika bra med broccoli eller annat alternativ.