rednose skrev 2011-10-07 07:49:47 följande:
Vad svarar ni när veganer drar upp miljöfrågan kring LCHF kosten?
Kusinen börjar bli jobbig...
Där kanske jag kan hoppa in? Jag är vegetarian sedan i våras men jag har innan dess varit vegan i sju år, innan dess vegetarian i över tio år.
Du får nog ge dig, tyvärr. Erkänna att du GÖR större skada på naturen än vad hon gör. Erkänna att det faktiskt är många som tycker du och många andra äter mindre etiskt korrekt enligt dem. Många säger att "jamen jag äter inte mer kött nu än förr" men det där tror jag inte på. Hur många åt makrill med tomatsås till frukost förr? Eller en fakir-biff? Nänä - förr, alltså innan LCHF, varvade du nog kött och fisk med pannkakor, grönsakssoppa, våfflor och annan vegetarisk mat. Det gör du inte nu, ju.

Jag menar inte illa, men jag håller ju med din kusin som vad jag förstår det anser att du gör en negativ påverkan än vad hon eller han gör. Sedan ska man vara medveten om att sojaproduktionen inte direkt är harmlös heller! Men linser, bönor och ärtor kräver ju otroligt mkt mindre energi vid framställningen är kött. Om det rä den etiska delen din kusin menar så tar du ju faktiskt fler liv än vad kusinen gör, det är fakta. Jag vet inte var tyngdpunkten ligger.
Ni får väl försöka diskutera det hela! Du köper ekologiskt kött, antar jag (hoppas jag alla gör!) och då kan du ju iaf hävda att du gör de bästa valen utifrån hur du vill äta. Du kan ju sluta äta torsk och annan hotad fisk också. (Nu vet jag ju inte om du äter det, men du fattar poängen.

) Världen är ju inte svart eller vit. Kanske du åker mindre bil än din kusin? Kanske du bara köper secondhand.-kläder? Det finns ju andra saker man påverkar miljön på.