Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bellisen skrev 2011-10-01 19:48:32 följande:
    Jag köpte den där sockerfria chokladglassen från Alvestaglass idag! Jag har inte hittat den på Maxi eller Kvantum, men nu hittade jag den i en jätteliten Ica-butik, vilken tur att jag tittade ändå! :)  Den var ju jättegod! :) Jag serverade den med en klick grädde också, mums! Jag tycker den smakade precis som vanlig chokladglass, kanske lite extra chokladsmak bara vilket ju ät jättegott! :)

Kom på att om man ska på kalas så kan man ju alltid ta med sig lite glass om man är sugen på att också fika lite! :) Den är ju ändå bara 1,4 kh per 100 gram, så det är ju inte alls mycket!

Förresten, nu har jag gått ner 5 kg på lite mindre än 3 veckor! Jag känner mig så himla stark som undviker allt som jag förut varit beroende av och jag mår så bra! :) Lite hallelujakänsla! :P
    Jättegrattis! Så härligt! Fem kg är ju en hel storlek, det märks ofta stor skillnad.

En lten, "skitig" fråga komma här. Har ni svårt för bajs så titta bort:

Jag har ätit LCHF snart en månad (tisdag). Grejen är att jag har jättesvårt att göra nummer två. Jag vet att flera bajsar med flera dagars mellanrum för att det man äter ger så få slaggprodukter, men så är inte fallet här. Jag är helt enkelt stehård i magen. Det gör ONT att gå på toa och jag pallar inte att ha det så här. Någon som känner igen sig? Tips? Idéer?
    Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger

Malin S - Jag har en tsk kokosfett i mitt te en gång om dagen. Kanske är det inte tillräckligt...

Alrro - Ja, det har du rätt i. Ska testa det, tack. Gjorde ju linfrökex igår, ska nog ta ett sånt till frukostomeletten.

Fler tips tar jag gärna emot.

• Vilda Tiger
    rednose skrev 2011-10-02 18:53:59 följande:
    Vilda Tiger - se upp för FÖR MYCKET kokosfett. Kan hända är du som många av oss andra som blir SKITdåliga av för mycket. Riktigt ordentlig magknip och diarré som heter duga. Börja med nån extra tesked innan du gasar på för mycket annars kan det bli katastrof!!!
    Jag nästan längtar efter en redig diarre... Nämen jag gillar inte det här med förstoppningen som kommit nu efter att alltid haft en mycket bra fungerande mage.
  • Vilda Tiger
    rednose skrev 2011-10-03 23:22:04 följande:
    Jag har Inte upptäckt nåt och inte heller gått ner nåt.
    Bitter? Jag?? Näää?!?
    Helvete!
    Vad menar du med "upptäckt något"? Har du inte gått ner något ALLS eller är det denna vecka du talar om?

0.4 ner denna vecka fick jag. Helt okej! Står på 74 och vill SÅÅÅ gärna se en 73a snart! Ännu hellre 60nåt.
  • Vilda Tiger
    Bumbi6666 skrev 2011-10-04 14:08:54 följande:
    Är det max 5% kolhydrater på en dag eller per måltid?
    Tja, äter du 5 e% per måltid så blir det ju även 5 e% per dag.
  • Vilda Tiger

Att man äter max 2 dl mejeri per dag handlar ju om att då får man automatisk en begränsning av kolhydraterna. Det hjälper ju inte att äta max  2 dl mejeri och sedan ÖSA på med t.ex. grönsaker om man vill hamna under 20 gram carbs / dag. Men de som inte behöver vara så restriktiva, kan gott försöka ha tumregeln max 2 dl/dag, om de vill. Andra kan äta mer än så och ändå gå ner. Det handlar ju om varför man äter LCHF; för vikten eller för ngt annat?

• Vilda Tiger

Hittade detta:

Infogas 060916. Jag har fått ganska många rapporter från personer som haft svårt att gå ner i vikt med intag av mjölkprodukter. Det påstås att mjölkprodukterna orsakar frisättning av insulin, och att det inte är mjölksockret, laktosen, utan mjölkproteinet som har denna insulinfrisättande egenskap. Högt insulinindex, II.

Tips alltså att man kan prova att dra ner på, eller utesluta, mjölkprodukterna om man vill går ner ytterligare i vikt.

Smör klarar de flesta, och feta ostar klarar vissa. Man får prova sig fram.

• Vilda Tiger
    Bumbi6666 skrev 2011-10-04 14:33:24 följande:
    Hmm, tänker jag helt fel då. Jag tycker det här är svårt eller så gör jag det svårare för mig än vad jag behöver Om jag säger så här istället. Hur många g kolhydrater får jag äta per dag eller per portion? För hur jag än vrider och vänder på det så kan jag ju aldrig få helt noll på kolhydraterna.
    Jag har 20 som gräns. Då räknar jag typ max 10 till lunch och 10 till middag OM min frukost är nollad. Men äter du 15 gram carbs till frukost får du ju hålla igen sedan på dagen. Helt nollad behöver man ju inte vara.
  • Vilda Tiger
    LinnyUK skrev 2011-10-06 14:30:08 följande:
    Här har jag tänkt att frukt är ju aldrig fel och smaskat i mig ett par äpplen. Kollade upp kolhydratsvärdet på internet efteråt = inte bra alls!

Suck. Finns det någon frukt som är bra? 
    Nu är ju den här dagen sabbad :( 
    Innan man sätter igång med LCHF är det nästan ett måste att vara påläst, veta var man hittar kolhydrater och vilket fett som är bra. Annars skulle jag råda dig att köra en GIvariant istället; ta bort bröd, pasta, potatis och ris, förutom godis och fikabröd så klart. En GI:are kan äta en frukt då och då, om de väljer rätt sort, och bär i större mängd än vad en LCHF;are bör äta. En GIare kan även äta mer av grönsaker och rotfrukter. De äter inte alls lika mkt fett som en LCHF;are gör. Om du äter så mkt fett som förespråkas i LCHF OCH kolhydrater i form av frukt och "fel" grönsakar, som kommer kroppen lagra fettet du äter. Risken att gå upp p.g.a. misstag i kosten rä mindre om du äter GI. Däremot kanske det finns andra hälsovinster som du inte får lika mkt av då. Alla är vi olika och mår bra av olika saker. En GIkost passar mig nog bättre sedan då jag har kommit ner i vikt. Jag äter egentligen väldigt GIanpassat i vanliga fall.
  • Vilda Tiger
    rednose skrev 2011-10-07 07:49:47 följande:
    Vad svarar ni när veganer drar upp miljöfrågan kring LCHF kosten?

Kusinen börjar bli jobbig...
    Där kanske jag kan hoppa in? Jag är vegetarian sedan i våras men jag har innan dess varit vegan i sju år, innan dess vegetarian i över tio år.

Du får  nog ge dig, tyvärr. Erkänna att du GÖR större skada på naturen än vad hon gör. Erkänna att det faktiskt är många som tycker du och många andra äter mindre etiskt korrekt enligt dem. Många säger att "jamen jag äter inte mer kött nu än förr" men det där tror jag inte på. Hur många åt makrill med tomatsås till frukost förr? Eller en fakir-biff? Nänä - förr, alltså innan LCHF, varvade du nog kött och fisk med pannkakor, grönsakssoppa, våfflor och annan vegetarisk mat. Det gör du  inte nu, ju. Jag menar inte illa, men jag håller ju med din kusin som vad jag förstår det anser att du gör en negativ påverkan än vad hon eller han gör. Sedan ska man vara medveten om att sojaproduktionen inte direkt är harmlös heller! Men linser, bönor och ärtor kräver ju otroligt mkt mindre energi vid framställningen är kött. Om det rä den etiska delen din kusin menar så tar du ju faktiskt fler liv än vad kusinen gör, det är fakta. Jag vet inte var tyngdpunkten ligger.

Ni får väl försöka diskutera det hela! Du köper ekologiskt kött, antar jag (hoppas jag alla gör!) och då kan du ju iaf hävda att du gör de bästa valen utifrån hur du vill äta. Du kan ju sluta äta torsk och annan hotad fisk också. (Nu vet jag ju inte om du äter det, men du fattar poängen. ) Världen är ju inte svart eller vit. Kanske du åker mindre bil än din kusin? Kanske du bara köper secondhand.-kläder? Det finns ju andra saker man påverkar miljön på.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**