Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

**Den stora feta LCHF-tråden**

ThereseNyman skrev 2011-10-14 09:11:13 följande:
    Hej på er!

Vad tycker ni om lchf? Är det en BRA metod? Klarar man av att inte äta potatis (!) ? Smörgås på morgonen...? Är det en vanesak..?

Jag har funderat på lchf ett tag nu... det kanske vore något för mig....

Väger nu 66 kg, vill ner till 55 kg. (inte så jätemycket kan tyckas, men tillräckligt för mig..)

Jag var tidigare under året jan-mars med i viktväktarna, och visst.. Jag gick ner i vikt, men kände ett konstant hunger och sug - DET var jobbigt!

Så vad tycker ni tjejer, ska jag köra igång?
    Hur lång är du? Med LCHF hamnar man på kroppens idealvikt, och den är ofta lite högre än vad man själv vill väga. Du har MIN drömvikt, btw. :-P Eller nära den iaf. 65 är mitt mål.

Jag trodde jag skulle sakna bröd och frukt mkt. Men grejen är att man blir MÄTT på den här maten och då släpper de där mattankarna till stor del. Vanan att äta finns ju kvar men den får man kämpa emot. Jag är själv gammal viktväktare och gick ner 30 kg med dem för några år sedan och med det tänket gick jag ner 20 kg året innan jag började med LCHF, vilket var för snart två månader sedan. Eller, en och en  halv iaf. :-P Jag saknar inte pasta och potatis. Jag tyckte förr att grädde var äckligt, och fet mat också, men det satt nog mest i huvudet, för jag trodde ju att man gick upp av fett liksom. Jag tycker inte kokosfett är GOTT nu heller, kväljs nästan lite om det hamnar en tjock hinna på mitt te så jag bara får flytande fett i munnen, men det har iaf blivit bättre. Grädde är smaskens idag.
    Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger
    Allrona skrev 2011-10-14 09:33:16 följande:
    Hur gör ni äggmjölkslatte? Gjorde idag men den blev inte så god men jag hittade inget bra recept heller
    Jag skrev ovan. Bara ta bort min kakao och sukrinet och fyll på med kaffe istället.
  • Vilda Tiger
    Carolinalovetobias skrev 2011-10-14 09:41:20 följande:
    Ok jag äter ganska mycket grönsaker.. Tror att de är för att de känns så konstigt att bara vräka på fett osv. men jag får väll ge det ett försök istället!
    Jag tyckte också det kändes konstigt att få från en tsk olja i matlagning till typ 10-20 gram smör.
  • Vilda Tiger
    Carolinalovetobias skrev 2011-10-14 09:47:51 följande:
    Ja precis =) Första veckan gick jättebra. Gick ner 1.5kg å 5 cm på magen på en vecka!! men sen har de vänt å när ja tänker tillbaka så har jag lagt till mer å mer grönsaker + mindre fett.. Så ja får helt enkelt ändra mig from. nu =P
    Samma som mig nästan då. Gick ner 2 kg första veckan och 5 cm i midjan. Sedan gick jag ner ltie till och så upp igen. Rötet.
  • Vilda Tiger
    Carolinalovetobias skrev 2011-10-14 09:50:18 följande:
    Har även märkt att jag blir mer å mer sugen på saker på kvällarna.. godis osv. så de kanske är pga. för mycket grönsaker = dvs för mkt kolisar!! Va tror ni? För så här va de inte för nån vecka sen.. Hade 0 sug då!
    Jag upplever detsamma; jag var mer mätt och belåten för några veckor sedan. Nu vill jag småäta hela tiden.Jag har dock inte ökat grönt eller minskat fettet.
  • Vilda Tiger
    Carolinalovetobias skrev 2011-10-14 09:54:12 följande:
    aa fan va segt! Hmm.. Hoppas våra kroppar Ändrar sej snart =)
    Va väger du nu å vad vill du ner till? =)
    Jag är 164 lång, väger nu 75 och vill ner till 65, helst. Ja, drömmen vore ju 60 men jag är jättenöjd med 65.
  • Vilda Tiger
    Jenniiz skrev 2011-10-14 10:34:21 följande:
    Hade samma känsla innan jag började, kommer det verkligen att funka för mej.
    Men man vet inte förrän man testat.
    Jag gick med i en grupp på 10 personer som träffas å stöttar varann, tack vare den som gått ner. För när jag testat själv så har jag tröttnat efter ett tag, så har man hamnat på ruta ett om å om igen...irriterande

Nu har jag hållt på i 20 veckor, det är rekord för mej.
    Är mycket piggare och jag mår bättre, å det bästa är att värken i ryggen blivit mindre.

Önskar dej all lycka!!!!!
    Tack!
  • Vilda Tiger
    SmåDunder skrev 2011-10-14 10:52:52 följande:
    Här mest läst här, har nu kört lchf i 1,5 v mår bra.... men idag har jag lust att skita i detta och hoppa på kolhydrattåget. Hjälp mig hitta motivationen igen  Rynkar på näsan
    Håll ut! Ge det en månad iaf innan du utvärderar! Vad är du sugen på? Det finns kanske ngt alternativt som är mer LCHF?
  • Vilda Tiger
    poiuy skrev 2011-10-14 10:42:13 följande:
    Jag har åter igen gett lågkolhydratkost ett försök, inne på femte dagen. Men... det känns aldrig som att jag blir mätt? Eller, magen säger att den är full, men kroppen fortsätter säga att den vill ha mer? Som att den får en massa mat den inte vet vad den ska göra av? Jag vet inte, det är jättejobbigt, jag vet inte om jag ska äta mer eller inte, och speciellt inte när det nästan är fysiskt stopp, att jag liksom inte får i mig mer för att jag redan fyllt magen. Det lägger sig dessutom inte heller, det lugnar sig bara lite om jag äter något med lite mer kolhydrater, tex en sked jordnötssmör, eller en mörk chokladbit.

Jag vet inte ens vad jag vill ha sagt med det här, haha. Någon som känner igen det eller har något tips? Det kanske går över när kroppen är mer van?
    Är det inte sug, då? Det kan ta några veckor innan det släpper men för de flesta tar det tre, fyra dagar. Det kanske sitter mer i huvudet; ett mentalt sug? Det får man jobba på. Kroppen är ovan vid att den får tillräckligt med energi utan att magen är FULL då  man startar med LCHF, så man kan känna tomhet i magen utan att kroppen behöver mer energi. Man får liksom lära sig en ny mättnadskänsla. Nu verkar inte fallet vara så med dig, dock. Hur mkt fett äter du? Kanske du behöver mer? Jag äter nog 150 gram om dagen ungefär.
  • Vilda Tiger
    WhiteAngels skrev 2011-10-14 10:58:13 följande:
    Vilka nötter är tillåtna att äta?Cashew?
    Jag har hittat Makadaminötter med bara 2.5 gram/100. De brukar oftast ligga mellan 4 och 10 och det kan ju också vara okej. De har en hög fetthalt så fördelningen blir ju bra,. Man kan dock itne äta obegränsat. Mandel funkar ju med. Paranötter är finfint!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**