Vilda Tiger skrev 2011-11-17 16:03:58 följande:
SÅ, om jag fattar det hela rätt: T4 fritt sjunker om man är sjuk, och TSH blir högre om man är sjuk? Ja, då ska jag gå upp extra tidigt imorgon och åka till sjukhuset för att ta proverna. Vad är det för symptom du har haft du har haft dåliga värden då? Berätta mer. Intressant att se om jag kan känna igen mig. Det är ju svårt att veta om man har symptom om man inte vet vad man ska leta efter, menar jag.
Många går runt o känner sig "konstiga", kan inte sätta fingret på vad det är...Själv har jag haft detta i minst 11 år (då sa en läkare detta till mig, o att jag skulle gå till mitt VC för att reda ut det. Men då tyckte inte jag att jag var sjuk, för jag förstod inte att alla diffusa symptom jag hade kunde vara kopplat till sköldkörteln)
Du kan googla på symptom (fast det är ju lite farligt också, hihi, för då tycker man att man har allt

)
Men jag har haft:
- Obeskrivlig trötthet som har gått i perioder (har troligen hängt ihop med hur mina värden har varierat upp o ner) I perioder har jag varit så trött att jag har sovit middag så ofta jag kunnat, somnat på varenda bioföreställning jag varit på...inte så kul
- Tappat hår
- Väldigt frusen av mig (speciellt fötter, händer o näsa, vilket tydligen är väldigt typiskt)
- Exem och svullen runt ögonen i över 2 år
- Svårt att gå ner i vikt
- "Lite" humörssvängningar i perioder om du frågar min man
- Trög mage
- Karpaltunnelsyndrom (fick op. efter första graviditeten)
- Gallsten (väntar på op. men tror inte det blir nödvändigt nu...har inte känt av detta alls sedan jag började med LCHF för snart 3 veckor sedan!!!!)
- Astma som jag har medicinerats mot i många år, vilket nu har visat sig inte vara astma utan har o göra med att min sköldkörtel är förstorad och därmed bidrar till ett pipande o väsande ljud, speciellt när jag lägger mig ner.
Nu efter senaste graviditeten hade jag mycket ledvärk på morgonen (bara i 15 minuter eller så, innan jag kom igång). Kunde inte gå nerför trappan med den nyfödde, utan mannen fick alltid ta honom på morgonen. Detta gick över efter bara några veckor med levaxin.
Alla de andra symptomen jag hade håller gradvis på att gå över.
Vanligt är också att man får menstruationsrubbningar, svårt att bli gravid (då ska TSH helst ligga runt 1, annars ökar risken för missfall eller att man inte alls kan bli gravid) Många upptäcker hypotyreos när de utreds för ofrivillig barnlöshet. En känsla av att inte orka eller ha lust. Känslighet mot ljus. Känner sig "trög" i skallen. Vissa har depressioner o medicineras för det o så kommer man på långt senare att det inte var depression utan sköldkörteln...
Grejjen med hypotyreos är att det påverkar heeela kroppen o dess funktioner. Det är därför symptom kan se olika ut för olika personer. Hypotyreos är en allmän "tröghet" i hela kroppen, ofta som sagt med trötthet, trög mage osv. Hela kroppen går på lågvarv.