• Joggi

**Den stora feta LCHF-tråden**

änglen skrev 2011-10-24 18:43:16 följande:
    får jag veta vad du ätit vecka 1 & 2 :)
    Absolut:) Åt 2 ägg till frukost oftast, då med ett halvt pkt bacon. Ibland kokade jag och åt med majonäs och nån ost och skink skiva. 1 gång i veckan åt jag grekisk yoghurt med lite hallon i...

Till lunch blev det oftast rester från dagen före, om jag va hungrig. Åt inte alltid lunch. Ibland åt jag 2 bitar 70% choklad istället..

Till middag åt jag det vi lagade hemma. Vi har ICAs matkasse så jag fick trixa lite så att det skulle fungera. Gjorde det inte alls det så stekte jag mig en köttbit som jag åt med lite bea och sallad. Köpesallad åt jag oxå till middag nån gång...

Jag åt verkligen inte felfritt!! Åt 2 bitar choklad nästan varje dag.... Nu är allt sånt sug som bortblåst:) Dricker vatten, te och ibland cola light! 
  • Joggi
    Southern Belle skrev 2011-10-24 21:11:10 följande:
    Sörj inte! Den är verkligen inte god... Hemmagjord är mycket godare! Eller bara vipsgrädde med lite vaniljpulver i! Mmmm!

När vi ändå är inne på godsaker, måste tipsa om min favorit; lyxig chokladmousse! Den gör man såhär: 

LYXIG CHOKLADMOUSSE

100 g mörk choklad
    1 msk starkt kaffe
    2 äggulor
    3 dl vispgrädde

Smält chokladen. Rör ner kaffe + äggulor. Låt svalna. Vispa grädden krämig (ej för hårt för då blir moussen grynig). Vänd ner hälften av grädden. Blanda väl. Vänd ner resten och blanda med stora, luftiga tag. Häll upp i skål eller portionsformar. Stelna ca 3 tim i kyl. Lägg gärna några hallon i botten eller toppa med hackade nötter. Servera med vispad grädde.

Eller ischoklad! Sååå gott! Och nyttigt! Smält 100 g mörk choklad (jag använder oftast Anton Bergs 81%-iga). Låt 50 g kokosfett smälta i chokladen (jag använder Cocosa utan kokossmak). Om du vill, droppa i 1-2 droppar pepparmintolja. Häll upp i formar. Förvaras kallt! Eller som i mitt fall; i magen! Ett utmärkt sätt att få i sig det nyttiga och fettförbrännande kokosfettet!

Får nog gå och göra några ischoklad till kvällsmat...

Okej, då ska jag sluta sörja:):)
    Southern Belle skrev 2011-10-24 21:14:46 följande:
    Wow!!! Vilket resultat! Kan iofs förstå att du hade förväntningar även på vecka tre efter en sådan start och som du säger, vem vill ha en nolla, men ändå, 9 kilo!!! Tjihooooo!

I mejeriprodukter finns mjölkproteinet kasein som hos vissa triggar igång ett ganska kraftigt insulinpåslag. Jag märker tydligt på vågen när jag har varit frikostig med mejeriprodukterna. Och vise versa!

Hoppas du får minus nästa vecka!
    Tack!! Ja precis så är det. Är skitnöjd och det har hänt mer än jag nånsin kunnat anat!! Hade man gått ner 3 kg/vecka i 3 veckor hade man ju varit skitglad:):)

Jaha! Ja jag tror faktiskt att det kan vara boven där... ska prova att minska det nu. Efter idag.... Hade rester kvar som man inte vill kasta:)

Börjar få tillbaka käkbenet nu, TACK för det!!! Haha...
  • Joggi
    änglen skrev 2011-10-24 21:46:41 följande:
    tackar :) så  kommer jag göra framöver ;) vi har också matkassar till hemkörning
    Vad har ni för kasse? I Icas fungerar det oftast bra att plocka ut kött tex, eller äta bara grytan eller vad det nu är.. Brukar koka lite broccoli eller blomkål till:)
  • Joggi
    änglen skrev 2011-10-25 08:20:22 följande:
    mathem :) de har mkt grönsaker & kyckling fisk & kött varje vecka vi är nöjda ;)
    Kanon! Icas har oxå fisk och kyckling varje vecka.. Brukar vara en kötträtt oxå, soppa ibland och vegetariskt ibland.. Bra blandning och mer grönsaker i maten än vad vi i normala fall har. Riktigt lämpligt med matkassar faktiskt!!:)
  • Joggi
    Martina 76 skrev 2011-10-25 07:47:22 följande:
    Själv äter jag det här "for life" känns det som. Mår så himla bra av maten och tror verkligen på att kolhydrater är dåligt för kroppen. Jag behöver egentligen inte går ner i vikt men tycker att hälsoaspekterna är så pass viktiga att jag aldrig kommer att sluta!!! Och så mycket god mat som man får äta!!! Efter att har kört viktväktarna mer eller mindre under 10 år så tycker jag detta är helt underbart!
    Jag mår oxå jättebra av den här maten, vilket gör att inte känns som en diet alls! Hur bra som helst. Då tappar man ju inte suget till att fortsätta:) Nu har det ju bara gått 3 veckor, jag hoppas att det fortsätter.

I framtiden när jag har nåt min målvikt har jag tänkt att äta det som står på bordet, men med 1 potatis, inte 2 eller 3, och en liten slev fullkornspasta osv.. Ibland inget alls av dessa. En fullkornsmacka med mkt pålägg till frukost. Går jag upp i vikt av att göra så¨kommer jag att börja ta bort, kanske mackan och prova osv... Hoppas att jag kommer hitta hur jag vill äta samtidigt hålla vikten!
  • Joggi

Jag är oxå ganska dålig på frukost och äter den väldigt sent ibland. Mådde illa och va allmänt slö första veckan, nu mår jag kanonbra!:)

• Joggi

Tänkte laga kyckling med coccosmjölk och röd curry idag! Mums! Såg att curryn innehåller 27 gram kh/100 och undrar då om det är okej eftersom man använder ganska lite? Hmm.... Måste allt innehålla så mkt socker???

• Joggi
    Bordeaux skrev 2011-10-26 13:14:35 följande:
    Beror ju som sagt på hur mycket du ska ha av curryn. Ska du bara ha ca 10g så är det ju ok då det bara blir 2.7kolisar men ska du 200g så är det 54g och väldigt mycket.
    Ja, logiskt! Ska väga:)
  • Joggi
    Bedhead skrev 2011-10-26 19:09:15 följande:
    Blev full igår, tappade omdömet och åt en pizza. Idag sprack mina byxor. Snacka om omgående bestraffning.
    Hahahaha! Förlåt att jag skrattar men.... Hahahahaha!!!Skrattande
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**