SötaSarah skrev 2011-11-16 18:05:36 följande:
Jag ska börja med LCHF inom en vecka! :) Ska kika här i tråden men har några frågor till att börja med.
Ni som har sambos som INTE behövergå ner i vikt, hur äter dom, gör ni annan mat till dom eller äter dom samma? Min sambo är med på att äta samma middag t ex (skippa potatis osv) men att han kan "fuska" med kolhydrater som han vill annars dock försöka skippa lite sånt hemma som jag gillar annars så jag inte blir frestad. Men är det dåligt att äta en mindre strikt LCHF om man inte ska gå ner i vikt? Han måste def bli mer hälsosam dock!!
Jordärtskockor, okej eller inte? Lika illa som potatis?
Vad använder ni för buljong? Är fonduchef okej?
Äter alla här extremt mycket fett (ägg o bacon till frukost, grädde i kaffet osv)? Testat LCHF innan o körde så då men mådde sååå himla dåligt av det lääänge så jag klarar inte så extremt med fett men äter fullfeta produkter redan innan o kan helt klart köra på feta såser osv men kan inte äta så extremt med fett grädde i allt liksom.
Vad sötar ni med? Stevia?
Någon som testat LCHF-brödet som finns i butik? Åsikter om det?
Har matkassan blivit dyrare sne ni började med LCHF?
Kommer säkert med fler frågor! ;)
Min sambo äter mat som vanligt. Får hem icas matkasse varje vecka och den går oftast att anpassa till mig. Jag äter tex bara grytan med blomkål eller nåt, och han äter allt som ska vara till. Så jag tycker att rätterna som vi äter oftast går att anpassa. Tex spagetti och köttfärssås: skivar sqach till mig och kokar istället för spagetti.
Man ska undvika allt som växer under jord, det är en bra tumregel:)
Jag är svindålig på frukost och fick i mig ägg och bacon i en vecka ungefär. Sen blev det mindre och mindre av det och numera äter jag en finn crisp med mkt pålägg. Brukar ofta äta en med mkt smör, ett skivat ägg och sen så mkt skagenröra jag kan trycka på utan ett ras:) Till det kan man ju äta lite grönt om man vill. Men som sagt, jag är dålig på frukost och klarar mig på detta..
Jag mådde jättedåligt första 2 veckorna, men sen vände det och nu har jag aldrig mått bättre!! Det tog ett tag att vänja sig:) Den så kallade omställningsfasen...
Sötar inte alls..
Eftersom vi får färdig matkasse och måste köpa lchf mat åt mig så blir det liite dyrare. Men hade vi inte haft kassen tror jag nog att vi hade tjänat på det. Handlar ju inget skit alls längre:)
Och ett svar till den som undrade om Fredagsmys: Den med kött, baconlindad sparris och aioli verkar grymt gott!! Annars kan man lyxa till det med lite plockmat.. Tex oliver, olika ostar, räkor med skal, kalla såser såsom aioli och romsås... Det gillar jag:)