• Joggi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Här blev det en stekt karreskiva med lite ajvar, en hög med keso och en ännu större hög med vitkålssallad. Smaskens!

Annars har jag ett smarrigt recept på pizza i bloggen min http://familjenlever.blogg.se/2011/october/lchf-pizza.html DET är Fredagsgott det!!:) 

• Joggi

Tycker det låter bra med en gravid lchf tråd.. Det blir ju lite annorlunda tips där:)

Iaf, jag stannar här.. Inga fler barn:) 

Jag har iaf varit till läkaren idag (är ju levertransplanterad) och fick massor av beröm för att jag har lyckats gå ner 13 kg på 2 månader. Han tyckte att jag var jätteduktig och alla värden och blodtryck såg jättebra ut! Njurvärdet hade tom blivit bättre för första gången på ett år!!  Så jag är så nöjd idag:)

Har nyss ätit lchf risalamalta. Helt okej, men saknade orginalet. Älskar ju risalamalta! Men det gick i:) Kändes dock lite onödigt efteråt... Var ju inte ett dugg hungrig, bara sugen.. Men men.. Nån gång ibland får man gotta sig på kvällen:)

Hoppas det går bra för er! Vore skoj att få se allas resultat? 

• Joggi
    Dagsländan skrev 2011-12-05 21:58:23 följande:
    Hoppar in i denna tråden.

Började äta LCHF i mitten av maj och gick ner 16kg på 3månader, har haft några stillastående perioder, men har nu efter lite mer än 6 månader gått ner 20,5kg Skrattande Kommer fortsätta äta LCHF tills jag blir av med alla överflödiga kilon och det finns mååååååååååånga kvar......
    wow, vilket kanonresultat!! Grattis!:)
  • Joggi
    Hoppet 3 skrev 2011-12-05 23:38:03 följande:
    Tack för din omtanke! {#emotions_dlg.flower}
    Kram

Jag ska googla och har hittat recept..... tänkte bara om någon har bakat några som de vet blev goda. 
    Beklagar oxå:( 
    Vi kan inte få fler barn, blev sjuk när jag väntade vårt första barn och överlevde på näppen. Dottern föddes i v 30 och mår bra! Men livet är så orättvist ibland:`( Tänk om allt bara kunde gå som man ville?? Kramar 
  • Joggi

Vilken bra ide om ischoklad! Smaskens ju.. Det ska jag nog ta och baka:) Vilket kokosfett ska man använda??

• Joggi
    Bebben84 skrev 2011-12-07 09:12:45 följande:
    Cocosas ekologiska kör jag på!
    Okej, finns den på vanliga affärer eller måste man beställa?
  • Joggi
    Saliro skrev 2011-12-08 00:33:35 följande:
    Vilken pulver bea använder ni då? eftersom min blå band pulver bea är ju 56kol /100g=(
    Undrar samma??
  • Joggi

Oj så jobbigt jag har haft det! Har haft magsjukan från hell!! Uuuuäääk!

Började i Torsdags och mår fortfarande illa... Jag äter som vanligt, alltså inte lchf utan försöker få i mig frukt och sånt som går lätt ner. Det jag är sugen på helt enkelt. Det får bli som det blir när man är sjuk.. Åt lite macka och risgrynsgröt imorse men blir mätt jättesnabbt. Känns svårt att komma tillbaka till lchf då bara tanken på den tunga maten får mig att vilja kräkas! Hur ska jag göra för att komma tillbaka snabbt innan jag har fastnat?? Tips på bra lättäten lchf mat mottages tacksamt!

Btw, gick ner 3,5 kg när jag hade magsjuka, skapligt! Men är rädd för att gå upp massor nu när jag äter kolhydrater..... 

• Joggi
    Anansi skrev 2011-12-13 15:04:12 följande:
    Jag var i din sits för några veckor sen, vinterkräksjuka i dagarna tre och sen levde jag på formbröd och fil i flera dagar innan jag kunde få ner något annat. Ägg eller smör var inte att tänka på. Jag gick inte upp något under de ca 2 veckorna med kolhydrater (men jag åt ju inte kakor och glass, utan "vanlig" mat) förutom det jag hade förlorat under magsjukan, vilket ju mest är vatten. Visst är det olyckligt att man inte kan äta det man borde, men det är ju bara en kort period.

Kokt torsk med lite kokta grönsaker till. Keso med frukt. Kokt kycklingfile. Glöm inte att dricka ordentligt!
    Tack för svaret! Riktigt jobbigt att inte komma igång med maten.. Och även fast jag har svårt att äta annat oxå så känns kolhydraterna såå fel. Är så himla rädd för att sabba allt det här som jag har lyckats med! Du har helt rätt, jag måste tänka så. Jag ska skriva en matlista med lchf mat som lockar mig, och kanske ha lite frukt med till att börja med. Precis som du skriver:) Känns det okej nu att äta lchf? Gick det bra att gå tillbax till det? Fick du såna omställnings besvär yttligare en gång? (Om du nu fick det första gången då) Har ätit kolhydrater i 2 dgr nu, inte heller ätit extra utan bara vanlig mat, och vågar inte väga mig än.. Tror jag ska försöka på lchf på Torsdag igen!! Tack!
  • Joggi

Har riktigt svårt efter magsjukan... Ätit en mandarin, en tallrik lchf bra soppa men slutade kvällen med 2 mackor och en fruktyoghurt:( Nu måste jag rycka tag i mig sj! Fy!

• Joggi

Jag började oxå utan att räkna som många andra! Jag gick ner och allt fungerade jättebra. Sen efter ett tag så blir man "skadad" och börjar räkna lite ändå. Detta händer för dom flesta när man har lärt sig hela lchf tänket ordentligt. Sen efter yttligare ett tag så slutade jag räkna, man har lärt sig nu vad som fungerar och inte.. Och testräknar jag ligger jag oftast precis som jag vill ligga:)

• Joggi

Idag är första dagen med lchf efter jul! Nu är det bara att tuta och köra:)

Startade med 8 gram kh till frukosten.... Liite mkt, men men..  Åt 2 rostade low carb mackor med smör och ost på! Mums! Riktigt smaskigt faktiskt:) smakade lite som glutenfria mackor som man rostar och den smaken är jag riktigt van vid eftersom jag har varit gluten en gång i tiden.

Till middag vet jag inte vad man ska göra?? Kanske att man kan äta lite rester från julbordet:) Varmrökt lax med romsås är ju inte helt fel.. Blir kanske det med lite sallad.

• Joggi

Har oxå handlat inför morgondagen idag!:)

Menyn blir:

Förrätt: Fetaostgratinerad hummer

Varmrätt: Helstekt oxfilè med krämig gorgonzolasås och sallad

Eftrerätt: Lchf Citron cheesecake

I can`t wait!:D 

• Joggi

Håller med, INTE BEA TILL OXFILE! Känns som finaste, godaste köttet med en vardagssås:)

Sj blir det gorgonzolasås, möms! Visserligen äter vi den ganska ofta med, men den är så himla god! 

• Joggi
    luspudel skrev 2012-01-17 11:21:04 följande:
    Jag måste slänga in en fråga till er experter Jag och maken planerat lchf-start. Dock funderar jag på vilken dag man ska börja? Jag är ensam med barnen måndagar och fredagar, alltså vill jag inte vara som tröttast då. Jag förstår att det där med omställningen är olika för alla men jag inbillar mig att typ dag tre, fyra är värst? Iallafall. Hur var det för er?
    Välkommen hit!:) Mitt tips är att bara starta och strunta i vad det är för dag. Det största misstaget är att säga "på måndag" osv. Starta direkt! Sen hur omställningsbesvären blir, det märks. Visst, man kan bli trött och seg men man klarar i regel av vardagen iaf:)
    Lycka till! 
  • Joggi

Är så himla glad just nu! Började med lchf i början av oktober och rasade 13 kilo tills november. Allt kändes skitbra tills jag fick magsjuka, urk! Mådde skitdåligt i en hel vecka och levde på blåbärssoppa och frukt. Magsjukan gav en viktminskning på 3,5 kilo(!!) Men efter magsjukan klarade jag inte av att gå tillbaka till den här underbara kosten. Allt kändes äckligt och svårt att få ner.. Så jag fick tillbaka mina gamla vanor med skräpmat och ostkrokar 1 gång/vecka och jag försökte gå tillbaka till lchf flera ggr.. Till slut blev det jul och då åt jag kolhydrater i form av godis och den obra maten som ett julbord innehåller:/ Till nyår åt jag en god lchf middag och trodde att jag var tillbaka men icke.. Fler snedsteg igen!

Nu till dom goda nyheterna: Jag har äntligen kommit tillbaka till kosten! 1 vecka har gått nu och det finns inte på kartan att äta nåt annat. ÄNTLIGEN! Jag har heller inte vågat väga mig.. Har varit såå himla rädd att jag skulle ha gått upp alla kilon igen! Men vägde mig häromdagen och jag har inte gått upp ett endaste kilo!! Fantastiskt!! Nu ska det lchf:as!!! 

• Joggi
    Mina småtroll skrev 2012-01-19 21:57:18 följande:
    Nu kl 22 så handlar det om LCHF i debatt. Kommer väl va det vanliga tjafset, den ena sidan säger si, den andra sidan säger så...men jag tänkte kolla iaf
    Tack för tipset! En bra debatt, dock lite kort:/ Men tycker nog att lchf "vann" trots att det satt några trångsynta där:)
  • Joggi

Katrin NOLLADE första 18 månaderna med LCHF så det var det hon menade... Nu när hon har nåt sin målvikt så behöver hon knappast nolla.

• Joggi
    Mandel skrev 2012-01-20 15:36:52 följande:
    Jag har hamnat i ett moraliskt dilemma!
    Jag är starkt emot att köpa utländsk kött med tanke på skillnaderna i lagar och regler kring djurhållningen osv.
    Men nu har då problemet kommit till bacon. Jag har provsmakat alla sorter jag har hittat på marknaden och tycker att Tulips är minst fett och det som smakar godast. Det är bara det att jag är till 99% säker på att det är danskt kött fast jag inte ser det på förpackningen.
    Jag bryr mig inte om priset utan hur baconet är och hur det smakar.

Ska jag behöva köpa scans feta bacon som är för salt bara för att inte köpa danskt griskött?
    Kan jag kompensera på något annat vis för att jag bryter mot min egen moral?
    HJÄLP!
    Gör som du känner.. Sj köper jag alltid Tulips då den smakar sjukt mkt godare! Sen att grisen kommer från Danmark bryr jag mig inte om, jag ska ju inte prata med den;D
    Visst, djurhållningen är inte lika bra som i Sverige, men vi säljer sjuukt mkt Danskt kött i Sverige och det kommer inte att ändras. Man kan ju hoppas att det är Danmark som tar tag i deras problem!! Det jag menar är att om du köper scans bacon så kommer grisarna fortfarande behandlas likadant... 

Får säkert ett och annat påhopp om mitt resonemang, att hur ska det ändras om ALLA tänker så osv.. och visst, så är det. Men jag jobbar i chark i butik och ja.. Det säljs mkt Danskt kött helt enkelt.. Det kommer inte att ändras.

Men man kan ju alltid hoppas att Scan lär sig göra bacon som Tulip. Sjukt gott ju! 
  • Joggi

Har förresten beställt Katrin Z:as bok idag! Kommer nog bli bra, älskar hennes brutala ärlighet och jag gissar att hon skriver precis det jag behöver höra!:)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**