Mandel skrev 2012-01-20 15:36:52 följande:
Jag har hamnat i ett moraliskt dilemma!
Jag är starkt emot att köpa utländsk kött med tanke på skillnaderna i lagar och regler kring djurhållningen osv.
Men nu har då problemet kommit till bacon. Jag har provsmakat alla sorter jag har hittat på marknaden och tycker att Tulips är minst fett och det som smakar godast. Det är bara det att jag är till 99% säker på att det är danskt kött fast jag inte ser det på förpackningen.
Jag bryr mig inte om priset utan hur baconet är och hur det smakar.
Ska jag behöva köpa scans feta bacon som är för salt bara för att inte köpa danskt griskött?
Kan jag kompensera på något annat vis för att jag bryter mot min egen moral?
HJÄLP!
Gör som du känner.. Sj köper jag alltid Tulips då den smakar sjukt mkt godare! Sen att grisen kommer från Danmark bryr jag mig inte om, jag ska ju inte prata med den;D
Visst, djurhållningen är inte lika bra som i Sverige, men vi säljer sjuukt mkt Danskt kött i Sverige och det kommer inte att ändras. Man kan ju hoppas att det är Danmark som tar tag i deras problem!! Det jag menar är att om du köper scans bacon så kommer grisarna fortfarande behandlas likadant...
Får säkert ett och annat påhopp om mitt resonemang, att hur ska det ändras om ALLA tänker så osv.. och visst, så är det. Men jag jobbar i chark i butik och ja.. Det säljs mkt Danskt kött helt enkelt.. Det kommer inte att ändras.
Men man kan ju alltid hoppas att Scan lär sig göra bacon som Tulip. Sjukt gott ju!