• Zafir

**Den stora feta LCHF-tråden**

Åh va ja blir avis på alla som rasar i vikt. Jag har bara minskat 2 hekto på två v. Och denna tredje har ja plockat bort all mjölk ost osv. Kör väl i stort sett fakir. Blir kål eller blomkål till ett mål men resten utan grönsaker. Blir ju tokig om vågen inte visar om en v. Då har ja kört fakir 2 veckor...

• Zafir

Jag har läst att man helst inte ska äta mer än din egen vikt i protein fast gram då... Väger du 80 ska du hålla dig runt 80 gram totalt protein. Eftersom ett överskott kan göra så att kroppen omvandlar det till glukos och det vill man inte:))

tilj75 skrev 2012-05-17 22:22:16 följande:
    Frågar igen om någon känner sig sugen att svara =)

• Zafir

Klarar INTE detta!!!! Kört 3 veckor nu och efter 2 stått still. Så denna tredje vecka plockade jag bort mjölken. Har nu ökat 2hg!! Blir så ledsen;( började räkna kcal och gram av allt. Är SÅÅÅ hungrig. Sur och har ont i magen. Känns så förbannat meningslöst. Ska man bara acceptera att man förblir fet??? Antagligen. Men psykiskt mår ja skit!!!

Behövde bara klaga av mig;((

• Zafir
    stjierna skrev 2012-05-20 18:13:12 följande:
    Zafir: vad äter du en typisk dag, då? Har du bantat med VLCD förut?

Jag la om kosten i november och började träna. Fick bra resultat på kroppsmätning i januari. Men efter det har jag stått still och till och med lagt på fett runt mage;( med kostomlägg innebar det inget godis och skräp utan typ normalt av varje näringsämne och olivolja. När det stått still ändå trots ökad konditions träning så började ja med dryck typ allevo i 2 v för att få bort att äta för att sen lägga om kosten till lchf. Jag drack ca 1200 kcal per dag och tränade inte.

Nu sen 3 v kört detta och har hållt mig runt 5g kh per dag. Tror dock ja ätit för mycket fett. Ca 120g. Så därför kär ha från idag Dahlqvists variant för de som har svårt att gå ner 80/80/5(hon säger 20kh)

Men detta låga intag plågar fan ihjäl mig....

Är 157 och väger 72,4

Vill ner till 62.
  • Zafir
    Hoppet 3 skrev 2012-05-30 20:05:57 följande:
    Vad tror ni om denna teorin? På en vecka äter jag max 6 kh/dag. Om jag en av dagarna skulle passera över 20 kh 1 dag den veckan. Förstör jag då ev ketos på de övertrampet?

Bör du inte göra... Läste om ketos och har för mig man måste upp i minst 40 g per dag för att ramla ur. Googla på ketos lchf... Fanns en del att läsa.
  • Zafir
    ollebulle86 skrev 2012-05-30 18:04:15 följande:
    Idag ska vi äta chillikasslergratäng med ris/blomkålsris

Chillikasslergratängen har numera blivit sambons favorit

Hur får du ris av blomkål? Jag har försökt riva i rivjärn men de blev bara smulor...

Beskriv gärna hur du gjort :))
  • Zafir
    Folk skrev 2012-06-01 21:41:17 följande:
    Kan någon kommentera detta. Gått ner från 64 till 60 kg de första veckorna sen stått still i 7 veckor. Idag bestämde jag mig för att göra något. Började powerwalka 3 x 1h per vecka och idag cyklade jag 1,5 mil. Samt rask promenad 30 min. Frukost: fröknäcke, ost, smör, 1 ägg, pyttelite kaviar typ 1 tsk, te. Lunch: laxkotlett med nån majonäsig sås, broccoli, blomkål, sallad (åt ute) Middag: fläskfilegryta m grönsaker, gräddig sås, smörstekt sparris. Kväll: 0,5 dl grädde, 3 hallon. Sen hungrig ändå!!!! tog lite turkisk yoghurt med frömusli. Får väl vara glad att jag höll mig till lchf...har fuskat med 1 (ETT) glas vin och 4 rutor choklad under alla dessa veckor...känns som att alla andra håller sig mätta i 8 h på en tsk kokosfett eller en sparris...varför går jag inte ner??

Testa att ta bort alla mejerier. Äta kött fisk fågel och fett. Grönsaker med lågt kh. Inga fröer och lchf bröd alls. Tänk på att fettet är viktigt. Det mättar.

Jag förändrade och detta passar mig. Äter mindre portioner och kör 3-4 timmar mellan istället. Typ lägger upp en normal portion men äter hälften och tar resten när jag blir hungrig igen. Vatten är viktigt minst 2 liter. Detta för att förbränningen ska funka och blodet ska flyta tunnt...

Lycka till!
  • Zafir

Testa dig fram:) det löser sig.

Folk skrev 2012-06-01 21:58:50 följande:
    Tack för era svar!! Jag kan inte plocka bort alla mejeriprodukter men kanske minska. Skulle aldrig fungera i huvudet om jag skippade alla mejerier.... Standby: jag kanske borde testa äta mindre och oftare.... Hoppas oxå att motionen ska göra sitt....

• Zafir
    ollebulle86 skrev 2012-06-10 21:39:38 följande:
    Tessa606:

1 limpa

Du behöver:

0,5 dl sesamfrön

1 dl rostade pumpafrön

1/2 dl fibrex

1 dl riven ost (jag hade Chevrette, getost)

4 ägg

2 tsk fiberhusk

1/2 tsk salt

1 tsk bakpulver

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader. Rosta pumpafröna i en torr stekpanna tills de fått fin färg, häll över på en kall tallrik (så de inte ligger kvar och bränns). Vispa äggen fluffiga. Mixa sesamfrön med pumpafröna med en staxmixer till ett pulver. Riv osten. Blanda allt och grädda i en bakplåtsklädd brödform i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Strö några pumpafrön över brödet innan du gräddar det. Servera direkt med valfritt pålägg!

En fråga :vad för form?och ska man ha bakplåtspapper i den?

Måste ju testa detta brödet:)
  • Zafir
    ollebulle86 skrev 2012-06-18 11:03:07 följande:
    Ja jag hade en riktigt bra start utan att direkt anstränga mej. Men jag får se över hur jag äter.

Har ju börjar jobb nu, kanske det som påverkar oxå? I alla fall hungern. Visst, inget fysiskt ansträngande men ser ett samband med ökad hunger och jobbet.

Sen att man inte gjort nr 2 på hela veckan typ gör väl inte saken bättre heller. Och slarvat med träningen. Inte tränat en ända gång sen jag började jobba. Fy fy.

Jag har med haft problem med förstoppning. Så nu äter jag rejält med krossade linfrö tre ggr om dagen i fet yoghurt. Dricker minst 2 liter vatten med och efter en vecka mår magen mycket bättre! Testa:)
  • Zafir
    Boost skrev 2012-06-18 14:27:49 följande:
    Ajajaj!!! Hur mycket äter du när du säger "rejält"?

Krossade linfrön är farligt i stora doser!!!

Farligt? Hur? Visste inte... Tar 1 msk ca och blandar i yoghurten 2-3ggr per dag. Idag blir det nog bara 2 ggr. Men är det farligt får jag komma på annat. Förslag?
  • Zafir
    Boost skrev 2012-06-19 18:02:23 följande:
    Vet inte var 80/80/20 kommer ifrån, tycker dock att det låter som ganska stora mängder. Står på de flesta livsmedel hur mycket av vardera de innehåller.

Exempel på 100 g av olika livsmedel:

ost: 30g protein

kyckling: 25g protein

kött: 20g protein

fisk: 15g protein

keso: 12g protein 

Jag körde nån variant av 80/80/20 modifierade efter mina önskemål så blev 85/5/100 och då blev kcal ca 1200 per dag. Då började jag rasa... Nu pausat, äter det jag vill inom lchf. Står still. Tänkte köra igen en v efter midsommar igen i tre veckor.
  • Zafir
    Hoppet 3 skrev 2012-06-20 11:58:59 följande:
    Nu blev jag nyfiken. 

Vad åt du då?

85/5/100 ??

Jag körde appen shape up och la in allt jag åt. 85g protein Max 5g kolisar och 100 g fett per dag.

Körde frukost lunch och middag. Alltid 2 ägg med smör på morgonen. Sen kött, fisk eller fågel de andra målen och har sås till typ bea eller majonäs.

Inga mejerier, inte ens ost. Heller inte grönt eller nötter. Alltså strikt!

Har ätit nu efter hur kroppen sagt mig vilja: grädde i kaffet, mer grönt samt ost och crème fraîche. Äter nötter och jordgubbar.

Har gått ner några hekton och passerat min svåraste brytpunkt:)

Kan du inte ha App så finns shape up på internet och är gratis.
  • Zafir

Måste bara skriva hur bra jag mår av att äta lchf!

Är aldrig vrålhungrig eller sugen. Kan se godis,kakor chips utan att vilja ha.

Däremot åt jag minsta pytte lilla mini biten (10 gram typ) av kladdkaka äkta som vår Nanny bakat i tisdags samt några jordgubbar senare. Suget satte inte igång men usch va ont i magen jag fick! Kunde inte ens stå! Magen såg ut att va gravid i minst sjätte månaden. Nä kh i form av grönsaker livet ut för min del. Älskar att ha en lugn mage:)

Lite mer minus på vågen går ju med bra:)

• Zafir

Ja vill rasa mer! Satte ett "hårt" mål. Att gå ner 4 kg innan sommaren är slut. Hur lång är sommaren?^^

Klämt 9,8 kg sedan 27/11 förra året. Segt!

Hur 17 ska ja bära mig åt!!!???

Kör strikt lchf och tränar.

Måste!!!

:))

• Zafir
    isabellaC skrev 2012-08-06 23:02:19 följande:
    asså jag orkar fan inte mer :( har varit förstoppad i ca 5 dagar nu och har ont och är öm där nere.... vad vetyder det ?? hemorojder ?!?! vad ska krävas för att man ska få det ? är de vanligt att känna så vid förstoppning ? tog linfrön imorse men inget har ändrats. tänkte ringa vårdguiden imorgon men vad kan jag göra? känns ju som att det är fibrer som saknas och ja vill inte äta frukt osv o stoppa viktminskningen. vill bara att det ska va normalt där nere :( har gått ner 4 kg på 2,5 vecka kan de ha nåt med de o göra ? snälla hjälp :(

KÖP RECEPTFRITT LAXOBERAL. Det funkar. Tro mig! Dock får det inte användas regelbundet. Men när du fått bort propp kan du lägga om kosten som att ex. Äta lite linfrö varje dag. Då ger det resultat efter några dagar. Maxdos står på. Kan bildas ohälsosamma ämnen vid fel dosering. Glöm inte dricka massa vatten.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**