• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hjärtegryn skrev 2012-02-05 13:11:32 följande:
    Jag kan absolut dricka utan, jag gör det också ibland.. Men jag ville gärna hitta ett alternativ :)
    Känns onödigt att vara strikt som fan om det gör att det börjar kännas trist om du förstår vad jag menar.
    Jag ligger ju fortfarande bara på 15kh per dag så jag har ju "råd" med det..

Äggmjölk?
    Jag dricker ofta the och kan inte vara utan mjölk. Så jag kör med sojamjölk. Det finns en variant som ligger under 1g/100g, den tycker jag är helt ok.
  • Gladskit
    Tillde skrev 2012-02-06 13:10:36 följande:
    Gladskit: vilket märke på Sojamjölken och finns den tex på Coop??
    Go Green är märket. Jag köper min på vanliga ICA Kvantum så jag tycker den bör finnas på Coop också.
  • Gladskit
    IngentingAlls skrev 2012-02-07 19:05:10 följande:
    Vilket är det bästa poones receptet? Hur många kolisar kan det tänkas vara per bröd?
    Detta går jag efter:

5 ägg
    lite salt
    2dl pofiber
    50g smält smör
    0,5dl grädde (vatten går också bra)
    2tsk bakpulver
    lite brödkrydda om man vill

Vispa ägg + salt tills det blir lite fluffigt. Ha i vätskan och det smälta smöret. Sist de torra ingredienserna.
    Fördela till 6-7 bröd på en plåt och grädda i 200g ca 8-9 min.
    Jag har ingen aning om hur många kolisar det blir per bröd. Pofiber är ju baserat på stärkelse men ett paket väger 125g och man kan baka minst två gånger på ett paket så det blir ju inte någon stor mängd kolhydrater per bröd.

Jag är överlycklig över att ha hittat ett recept på bröd som verkligen smakar som bröd! Varvar detta med att baka ett mjukt bröd med sesamfrön och ost som också är jättegott!
  • Gladskit
    Hjärtegryn skrev 2012-02-08 10:18:04 följande:
    Igår hittade jag en Atkins bar som hade 2,8 gram kh per servering som det så fint stod med stora bokstäver på framsidan. Gissa om jag blev glad och smällde i mig en direkt. För att sedan inse att det var 14 gram i den!!! SÅ otroligt irriterad!! Hur kan man få skriva så!!

Men jag gick ner 2 hg igår iaf :D

Vad köper ni alla sånna här grejor som pofiber och mandelmjöl etc? :S
    Pofiber finns i gluten-hyllan i min vanliga ICA.
    Mandelmjöl har jag beställt på nätet, men det finns säkert i hälsokosten också. Många har skrivit att de köper det på Lidl men "min" Lidl-butik har inte sånt tyvärr
    Har du en kvarn kan du mala själv också!
  • Gladskit
    IngentingAlls skrev 2012-02-08 15:23:59 följande:
    Tack så hemskt mycket för hjälpen! Gjorde dem idag och de blev jättegoda! Räknade ut att ett bröd innehåller ca 2 kolisar om man gör 6 stycken :) Det enda jag saknade var något mer tuggmotstånd. Innan lchf så åt jag alltid grovt bröd och jag skulle liksom velat ha några frön eller något i.

Någon som har tips på något man ha i för att få det lite mer "grovt"? :)
    Ingen orsak!
    Jag brukar ha i lite mandelmjöl ibland, eller hackade nötter.
    Solrosfrön går också men det är ju lite mer kolhydrater i det.
  • Gladskit
    IngentingAlls skrev 2012-02-08 15:47:50 följande:
    aha!
    Förresten hur länge håller dem? Blir de goda om man fryser in dem?
    Jag bakar 2ggr/v så att det alltid finns bröd hemma som är ok för mig att äta. Så jag skulle säga 3-4 dagar. Jag brukar ha dem i kylen.

Har aldrig provat att frysa men tänker man på ingredienserna så bör det väl inte vara några problem. Du kan väl testa och säga sen hur det blev
  • Gladskit
    copycat35 skrev 2012-02-09 15:35:04 följande:
    Tips på lchf frukostar emottages tacksamt. Kan tyvärr inte äta ägg just nu då jag blir äcklad av bara tanken, har förätit mig på det
    Jag tar en proteindrink hemma, pulver blandat m 0,5dl grädde + vatten.
    Sen förbereder jag en smörgås och tar med mig och äter någon timma senare.
    Pones med smör, ost och pålägg.

Ägg och bacon funkade första veckorna men det blir för matigt för mig också. Turkisk yoghurt blandad med lite vispad grädde (så det inte blir så strävt) + bär och hackade nötter är gott!
  • Gladskit
    Allrona skrev 2012-02-09 20:20:23 följande:
    Tack för tips, men jag äter ju redan som sagt bara drygt 1000 kcal. Tror faktiskt inte på iden att halvera det till 500 kcal. Tror inte att kroppen mår bra av det och då har jag hellre några kilo mer än tänkt och tränar bort dem senare när jag har tid och lust
    Men 1000-1300kcal per dag är alldeles för lite. De flesta kvinnor har en basalomsättning, dvs för att hålla alla organ osv igång, som ligger på ca 1300 upp till 1700kcal. Kolla tex här eller googla för att räkna ut din BMR http://www.viktvakten.se/rakna_ut_energibehov.htm .  Jag låg själv på drygt 1400kcal en vanlig dag.
  • Gladskit

Bra jobbat hörrni! Det första som försvinner är oftast vätska, men minus på vågen känns alltid skoj och motiverande

• Gladskit
    Anansi skrev 2012-02-10 13:05:33 följande:
    Vad gör ni med mandelmjöl? Hittade paranötmjöl också, men det var inte så finmalet som mandelmjölet. Köpte inget av det, stod inte andel kh på förpacknignen och då blev jag osäker, men nu vet jag var det finns iaf! (ICA Globen för er stockholmare som vill veta)
    Jag slänger i det ibland när jag bakar pones eller sesamfrö-bröd. Det finns jättegoda mandelkakor man kan baka på mandelmjöl, smör och sukrin bl.a. Blir som havreflarn ungefär fast lite mer kompakta.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**