• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

mimsan01 skrev 2012-02-15 09:54:11 följande:
    Hur tänker du då? Alltså, exakt vad ska man hålla koll på?  
    Jag kör matdagboken nu så här i början, och tycker väl att fördelningen av fett, protein och kolisar ser bra ut, men jag blir lite stressad av den där kaloriräknaren. Håller ni koll på kalorierna?  
    Har inte räknat minsta lilla kalori sen jag började med LCHF. Otroligt befriande!
  • Gladskit
    Noomi81 skrev 2012-02-15 10:47:32 följande:
    Har ni märkt av ett ojämnt energibehov? För det mesta tar jag en kopp kaffe och står mig till 12 och sen kvällsmat på det, men nu är jag vrålhungrig och har redan ätit två gånger. Visserligen ska jag ha mens snart, men ska det verkligen vara så stor skillnad?
    Jag har inte märkt nåt sånt. Eller jo, de dagar jag tränar. Men börjar man dagen med att hamna på -700kcal så är det klart att kroppen vill ha näring för att fylla på.
    Annars tycker jag inte det är nån skillnad.
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-02-15 19:38:50 följande:
    Fast det var inte fiberhusk i de Ponsen som jag gjorde. Bara po-fiber.

Ja, jag kommer inte heller käka Ponsen varje dag, då kommer nog mitt sug efter bröd tillbaka oxå Passar nog på att käka en Pones på lördagar innan träningen, får då kör jag både Bodypump och Sh´bam, så det behövs lite kolisar då
    Jag bakar alltid pones enligt receptet med pofiber, grädde och ägg. Det med kesella har jag inte testat.

Däremot behöver ni inte vara rädda för kolhydraterna när ni bakar med pofiber!!
    Som ni kanske märkt så är det en väldigt "lätt" produkt. Ett paket innehåller 125g.
    100g pofiber består av 12g kolhydrater vilket innebär att hela paketet på 125g innehåller ca 15g.
    För mig räcker ett paket till nästan tre bakningar = ca 20 bröd.
    15g kolhydrater fördelat på 20 bröd blir ju knappt några kolhydrater att snacka om.

Jag äter en smörgås på pones med smör, ost och mycket skinka till frukost varje dag och jag tycker det är toppen. För mig har det inte triggat sug efter andra typer av bröd och jag blir inte svullen om magen av det. Men det är klart att det kan vara olika!!
  • Gladskit
    Martina 76 skrev 2012-02-16 08:09:53 följande:
    Frågan är bara hur det blir när målvikten är nådd. Jag menar, man kan ju inte hålla sig i ketos hela livet för att hålla vikten. 
    Jag körde med ketosticks i början men när jag blivit av med de kilon jag behövde bli av med så slutade jag och det är nog länge sen jag var i ketos. Att ständigt vara i ketos är nog inte bra och när du nått din målvikt behöver du ju inte vara det heller. Då är ju målet att jämvikta, inte minska i vikt.
  • Gladskit
    Martina 76 skrev 2012-02-16 08:52:31 följande:
    Nyfiken på varför du inte tror att det är bra att vara i ständig ketos?
    Jag vet inte varför men jag tror inte det. Jag får väldigt läbbig andedräkt av det tex. Och nu när jag jämviktar så har jag inget behov av att bränna något lagrat fett. Utan jag ser till att kaloriintag och träning går plus minus noll och matar ju främst min kropp med energi från protein och fett så det är ju det bränsle som finns att bränna liksom.
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-02-20 13:49:43 följande:
    Ja, du kommer garanterat gå upp i vikt om du blandar lchf med "normal" mat!
    Men att välja att äta turkisk yoghurt med bär till frukost och ha en skvätt grädde i sitt kaffe skulle inte jag kalla LCHF. Jag tror inte att man går upp i vikt för att man äter en sådan frukost och sen "vanlig mat" resten av dagen.
  • Gladskit
    Kaisan skrev 2012-02-20 15:08:24 följande:
    Är det någon här som använder något proteinpulver pga träningen? Vilket märke använder ni isåfall? De jag hittat innehåller så mycket kolhydrater, och det vill jag ju inte ha...

Jag styrketränar  3-4 ggr/vecka och orkar inte äta så mycket som jag borde för att få i mig tillräckligt med protein efteråt, speciellt inte eftersom det blir mycket kvällsträningar. jag är så himla mätt hela tiden!  
    Jag kör med Charlotte Perrellis proteinshake, det innehåller 1,2g kolhydrat per portion.
    Jag har testat andra också, med ungefär samma kolhydrat-procent men ingen går upp emot Charlotte Perrellis pulver när det gäller krämighet. Det är supergott!

Jag tar också en celsius innan jag tränar eftersom jag oftast kör mina löppass på morgonen!
  • Gladskit
    Flisis skrev 2012-02-20 19:19:31 följande:
    Pones har jag iofs inte testat. Är det avancerat? Är en jätte kräsen tjej som knappt äter nåt el nåt å nåt. Jag är petig. Salami gillar jag inte heller och skinka äter jag endast källar rökt från charken gillar inte vaccum förpackad mat :-P
    Pones har blivit min favorit av LCHF-bröden.
    Jag har ett sesamfröbröd som jag bakar också men de blir inte alls lika goda som mina pones!
    Det man behöver ha hemma är ägg, grädde och smör (vilket man ju garanterat har som LCHF'are) och sen pofiber som man hittar i gluten-intolerans-hyllan.
    En sats ger 6-7 bröd ungefär och jag brukar ha dem i kylen. Gör en till frukost varje morgon med massa pålägg och sen kan det bli till kvällsmat ibland.

Jag rekommenderar varmt att du testar!
  • Gladskit
    Maskinisten skrev 2012-02-21 09:22:46 följande:
    Så har dieten/livsstilen LCHF förflutit en vecka, får nog säga att jag är litet förundrad över dess inverkan.

Mitt primära incitament för att testa har varit och är viktminskning, hitintills får jag väll vara nöjd med ca -3kg.

Jag har varit någorlunda stringent i kosten, med lätt överslagsräkning får jag det totala kolhydrat intaget under veckan till ca 90g

Lite andra "biverkningar", jo jag tycker mig vara piggare om dagarna, pigg på ett sätt jag inte varit på nästan tjugo år. Och sömn, upplever det som jag sover tyngre eller djupare, bättre helt enkelt.

Besvär att komma igång, tja, en dag vart jag på toalett några gånger extra och haft en lätt huvudvärk en afton.

Har jag upplevt det som jobbigt, inte själva kost grejen. Dock så tycker jag det är tradigt att förlora litet av det sociala kring måltider, dels att man äter annorlunda än de omkring en men framförallt inte alls lika ofta.

Idén med att ha grädde eller kokos fett  i kaffet är det jag verkligen inte gillar, så det har jag enkom provat och direkt avfärdat. Däremot kan jag lugnt lova att jag ser fram emot en LCHF grill säsong

Så nog fortsätter jag mitt lilla experiment, har sagt en månad innan jag utvärderar riktigt, så det får jag väll allt vackert hålla. Men nog får jag säga att så här långt är jag, imponerad är väll för tidigt att säga, men är mer än nöjd.

Låter som att du fått en jättebra start, duktigt!
    Ser fram emot dina kommande avstämningar. Och grillsäsongen 2012
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**