• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Fast det här med ketos. Man brukar ju säga att ketogen kost ligger på under 100 kolhydrater/dag. Man kan inte lita på ketos-stickor i det här fallet eftersom att kroppen lär sig att inte överproducera ketoner efter ett tag med LCHF. Det är därför som andedräkten blir bättre igen när man ställt om sig.
    När glucagonproduktionen kommit igång så omvandlar kroppen proteiner till glucos genom glykogenesen, ketoner är alltså inte det enda som kroppen använder som bränsle vid LCHF.

Läs mer
    www.annahallen.se/ketos-ketoacidos-ketoner-ketostix

• Loreena
    shadowstorm skrev 2012-01-07 19:34:00 följande:
    hejsan, jag tänkte börja äta efter LCHF nu efter jag fått mitt andra barn, nån som har tips på hur jag lättstartar? Har ju en liten bebis och tänka på så hon inte blir dålig. Borde väl få min bebis SNART!
    Börja med att laga mat med fullfeta produkter och ta bort bröd, gröt, flingor och pasta. Byt gärna ut smörgåsen eller flingorna mot en omelett gjord på 2-4 ägg och 0,5 dl grädde eller ost. Som fyllning kan du ha räkor, bacon, champinjoner, lök, tomater, paprika etc. :)
    Sedan kan du långsamt trappa ner och minska på ris, potatis, morötter och frukt etc,. Byt då ut detta mot ovanjordgrönsaker och 1 dl fet sås gjord på creme fraiche, grädde, kokosmjölk eller en klick kryddsmör eller bea el dyl.

En bra dag kan se ut såhär:

Frukost: Omelett, kaffe med grädde

Lunch: Lax, ovanjordgrönsaker, en kall sås på creme fraiche

Mellis: 0,5-1 dl nötter (för att du ska få i dig magnesium, om du inte äter nötter kan du behöva magnesiumtillskott för att inte få vadkramper)

Middag: Köttfärsbiffar med gräddsås, blomkål

Kväll: Någon god ostbit, lite skinka, räkor kanske...:)

Det viktigaste i början är att du utesluter spannmålsprodukter och socker. Sedan kan du trappa ner på övriga kolhydrater också. Ät dig mätt, ät regelbundet, var inte rädd för fett och njut av maten! Variera gärna proteinkällan så att det inte bara blir en köttdiet. Fisk innehåller nyttiga fetter som är bra för din bebis också när du ammar.

Lycka till!
  • Loreena
    Carolinalovetobias skrev 2012-01-08 11:13:23 följande:
    Hej =) Tänkte bara höra hur mkt kokosfett ni får i er per dag? =) Jag får typ i mig max 3 msk..
    Det låter som alldeles tillräckligt :)
    För mycket kokosfett kan ju göra en lös magen.
    Se bara till att få sig fetter från andra källor också, smör, avocado, lax, grädde etc.
  • Loreena

Nu har jag fått hem mitt kallpressade kokosfett. Jag dricker det i te och jag tycker att det luktar ljuvligt! Kokoslukten är ju fantastisk! Jag ska prova att göra ischoklad på det med riktigt mörk choklad också. :)

Mitt ätande går lite upp och ner. Å ena sidan har jag börjat med omelettfrukostar igen , så att jag hamnar rätt redan på morgonen, men å andra sidan har jag varit lite lat med att handla mat så då har det blivit lite fusk bara för att vi haft för lite LCHFvänlig mat hemma. Idag var jag dock iväg och handlade en rejäl matkasse så nu kan jag skärpa till mig igen. :) Att se till att handla ordentligt är verkligen a och o!

Rednose
    Blomkålsmos är supergott, broccolimos är också en hit tycker jag! Jag brukar koka blomkålen eller broccolin mjuk i vatten, hälla bort vattnet, mixa med mixerstav med en klick creme fraiche och salta och peppra. Riktigt god vardagsmat!

• Loreena
    Martina 76 skrev 2012-01-08 21:16:18 följande:
    Åh, fy fasen vad gott det låter!!!! Den blir det definitivt till efterrätt!
    Det är verkligen grymt gott! Det var min räddning i början med LCHF när jag var sugen på nåt gott på fredagarna. Det är väldigt mättande också så det är svårt att föräta sig på det som tur är.
  • Loreena

ShvS
    Jag tycker att du äter hur bra som helst! Vad duktig du är som äter lax och ägg till frukost. Jag tror det är därför som du står dig så himla bra.

Rednose
    Jag klarade inte LCHF de första graviditesveckorna pga. plågsamt och konstant illamående som jag bara kunde lindra genom att småäta kolhydrater hela tiden... När illamåendet klingade av i v. 13 så började jag göra en successiv övergång till LCHF igen. Jag ville göra en successiv övergång för att inte chocka bebisen. Jag har läst någonstans att bebisen inte kan ta upp ketoner, utan behöver glukos, och därför så ville jag ge kroppen en chans att låta glucagon omvandla aminosyror i proteiner till glukos, så att blodsockret hålls på en normal nivå. Jag har inte haft några omställningsbesvär den här gången så jag kan verkligen rekommendera en successiv övergång till LCHF. :)

Jag försöker att lyssna på min kropp och tillåter mig lite frukt och så ibland. Som gravid kan man ju ibland behöva äta något snabbt - och då kanske en frukt är det bästa man kan få tag på om man springer in på Pressbyrån en snabbis tex. I övrigt så tror jag att LCHF är toppen både för barnet och mamman, men man behöver ju absolut inte äta strikt om man inte har diabetes eller så utan kan ligga på omkring 50 kolhydrater/dag.

Jag är på väg in i vecka 16 nu och väger ca 63. Förre gången jag var gravid så vägde jag 69 i v. 20, så jag tror att jag tack vare LCHF slipper gå upp lika mycket den här gången. :) Förra graviditeten fick jag lägga en hel massa pengar på Losec och Samarin, men jag hoppas att jag kommer att slippa halsbrännan i slutet av graviditeten med LCHF, men det återstår att se.

• Loreena
    kokos skrev 2012-01-09 17:06:14 följande:
    Kanske är en konstig fråga... men ... När ungefär har ni era måltider? Alltså hur kan ett dags-schema på maten se ut?
    Det är väldigt olika! Många LCHFare klarar sig på 2-3 större mål mat/dag, men jag behöver ca 5 lite mindre mål för jag klarar inte av att äta tillräckligt mycket på få måltider.

En dag kan se ut såhär:

07 Frukost: Omelett, kaffe med grädde

09 Mellis(Om du behöver det): Te med kokosfett, något litet till om man vill tex ostrullar
     (Jag är gravid så jag brukar även äta lite keso med yoghurt med sonen när han äter sitt mellis, för jag mår illa om jag blir hungrig)

12 Lunch: En bit Kött/Fisk/fågel stor som din handflata, fet sås, ovanjordgrönsaker

15 Mellis(om du behöver det): Nötter (om du inte är jättestrikt), ett kokt ägg kanske eller något annat LCHF-vänligt

18 Middag: Samma som lunchen

Kväll: Något litet om det behövs. Jag brukar äta lite keso med yoghurt innan jag går och lägger mig. Jag hatar att försöka somna hungrig.
  • Loreena
    Live in the moment now skrev 2012-01-09 19:45:41 följande:
    Måste kolla.. Vi försöker köpa så mkt kött vi kan fr gräsbetande djur i en närliggande gårdsbutik.. Vilket vi även hade velat m kyckling m tror inte det finns häromkring :( vad köper ni andra f kyckling? Fryst, färsk.. Vad är bäst om man vill undvika skräp o omega 6?
    Jag brukar köpa hel, fryst kronkyckling för ca 25 kr/kg. Den är svensk och har inget insprutat saltvattensjox i sig som filéer brukar ha, plus att det är väldigt god att helsteka i ugnen och jag använder skyn som blir till att göra en fet och god currysås...:)
    Men helt klart vore det väl bättre om man kunde få tag på kyckling från glada kycklingar som fått gå ute och picka... Jag vet inte heller var man kan köpa det... Men jag skulle ALDRIG köpa dansk kyckling. De har genmanipulerade, snabbväxande kycklingar som växer så fort så skelettet inte hinner med så de knappt kan röra sig och får hemska smärtor.
  • Loreena
    Hanniz skrev 2012-01-09 20:57:11 följande:
    Jag måste fråga - ikväll fryser jag något enormt, ända ut i fingerspetsarna...

Har det med LCHF att göra?
    Om du äter för lite så kan kroppen dra ner på temperaturen för att spara energi. Så ät dig mätt! Du kommer ändå att gå ner i vikt!
  • Loreena

Tillde
    Ät något mättande om du är hungrig. :) En kopp te kan lindra lite om du bara är sugen. Lite frysta hallon eller en bit riktigt mörk choklad brukar jag ta till om jag är super-sötsugen.
    Det stämmer att vi blir hungrigare och mer sötsugna när vi har sovit dåligt. Finns det någon möjlighet att vila på dagen? Har ni något vilorum på jobbet eller kan du vila när barnet sover om du är hemma?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**