**Den stora feta LCHF-tråden**
Marieh73 skrev 2012-01-10 10:21:55 följande:
Som sagt lite ny på det här men måste fråga, jag försöker hålla mig borta från socker, pasta, potatis o bröst o allt det där men är det viktigt att öka på fett intaget el är det bara för att det håller en mättare längre?
Du behöver öka på fettintaget för att hålla igång förbränningen och ersätta den energi som du inte får i dig när du inte äter kolhydrater. Fett är ju dock mycket energirikare än kolhydrater så du behöver inte lassa på enorma mängder, utan du äter av fullfeta produkter och ha en klick smör eller en slev fet sås till maten. :) Känner du dig hungrig snart efter maten så har du antagligen fått i dig för lite fett. Då kan du lösa det genom att ha kokosfett eller grädde i te eller kaffe, eller äta en ostrulle eller två med smör i. Efter ett tag så lär man sig hur mycket man behöver äta.
Jag brukar behöva ungefär 1 dl sås gjord på creme fraiche eller grädde för att hålla mig mätt. Om jag äter kött med beasås så står jag mig inte alls lika länge, men det är för att jag då max får i mig en tsk beasås.. för jag tycker inte att det är så gott.
Om du minskar på kolhydraterna utan att öka på fettet så hamnar du antingen på en diet där du äter för mycket protein, vilket kan belasta njurarna eller på en diet där du hamnar i svältläge och kroppen sparar energi genom att sänka sin temperatur och sin förbränning.