• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Marieh73 skrev 2012-01-10 10:21:55 följande:
    Som sagt lite ny på det här men måste fråga, jag försöker hålla mig borta från socker, pasta, potatis o bröst o allt det där men är det viktigt att öka på fett intaget el är det bara för att det håller en mättare längre?
    Du behöver öka på fettintaget för att hålla igång förbränningen och ersätta den energi som du inte får i dig när du inte äter kolhydrater. Fett är ju dock mycket energirikare än kolhydrater så du behöver inte lassa på enorma mängder, utan du äter av fullfeta produkter och ha en klick smör eller en slev fet sås till maten. :) Känner du dig hungrig snart efter maten så har du antagligen fått i dig för lite fett. Då kan du lösa det genom att ha kokosfett eller grädde i te eller kaffe, eller äta en ostrulle eller två med smör i. Efter ett tag så lär man sig hur mycket man behöver äta.

Jag brukar behöva ungefär 1 dl sås gjord på creme fraiche eller grädde för att hålla mig mätt. Om jag äter kött med beasås så står jag mig inte alls lika länge, men det är för att jag då max får i mig en tsk beasås.. för jag tycker inte att det är så gott.

Om du minskar på kolhydraterna utan att öka på fettet så hamnar du antingen på en diet där du äter för mycket protein, vilket kan belasta njurarna eller på en diet där du hamnar i svältläge och kroppen sparar energi genom att sänka sin temperatur och sin förbränning.
  • Loreena
    latlisa skrev 2012-01-10 20:49:46 följande:
    Om ni ska äta korv, vilken använder ni då? Fick rådet att handla på Lidl, dom hade någon med hög kötthalt, men jag handlar aldrig där, jag är en riktig Maxibrutta och Netto ibland, har ni några bra tips så mottages dom tacksamt!!
    Jag äter faktiskt falukorv, jag tycker att det funkar bra till vardags. 100 gram falukorv ger inte så många kolhydrater eg. Scan innehåller 4 kolhydrater/100 gram.
  • Loreena
    latlisa skrev 2012-01-10 21:20:27 följande:
    Ok, tack, då borde det kanske funka med en winerkorv också?
    Ja, det är säkert bättre kötthalt i den än i falukorven. :)
  • Loreena

Organa
    Jag tycker att du först och främst ska plocka bort spannmål ur din kost. Min mage mår urkasst om jag äter spannmål.
    Du kan äta som du gjorde med LCHF, men med tillägg av rotfrukter, nötter, mer mejeriprodukter(om du tål det), frukt om din mage tål det och kanske lite ris ibland etc. Du måste hitta din egna optimala nivå med kolhydraterna. Du kanske behöver lite mer kolhydrater för att hålla igång aptiten så en måttlig lågkolhydratkost på 50-100 kolhydrater/dag kanske passar dig bättre. :) Prova dig fram! Men jag tycker absolut att du ska ta bort spannmål och gluten.

• Loreena
    Hoppet 3 skrev 2012-01-11 18:45:49 följande:
    Måste fråga en sak om bacon.....de är ju rätt så salt så jag undrar om de är så bra med så mycket salt till kroppen?
    Tycker de är nästan lite för salt i min smak.

Vilken sort använder ni er av ? 
    Nitritet i bacon är inte bra. Det är det som är satt i samband med studierna om att rött kött leder till tarmcancer. Det är alltså inte köttet man kan få cancer av utan nitritet som är farligt. Nitrit finns i bacon, korv, rökt skinka, julskinka etc. Det är det som gör att köttet inte ser grått ut utan istället rosa. När jag äter bacon brukar jag ta 1/4 paket i min omelett, så lite som möjligt alltså. Ett helt klart sundare alternativ är att tex. göra en räkomelett. Om man får i sig för mycket koksalt så brukar kroppen reglera det själv med ökad törst. Teorierna om att salt ska orsaka högt blodtryck har blivit ifrågasatta nyligen.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-ta-rad-om-salt-med-en-nya-salt
  • Loreena
    organa skrev 2012-01-11 17:18:07 följande:
    Men det känns helt onaturligt att tappa matlusten utan yttre orsak (magsjuka eller mycket stress eller liknande). Jag har aldrig gjort det förut i hela mitt liv. Men jag ska ge det en tid nu och försöka testa mig fram hur liberal jag kan vara utan att magen börjar sätta igång. Jag tror det inte var att maten var fet som gjorde att jag tappade matlusten, alltid lagat mat med fullfeta produkter och gillar kryddsmör och liknande. Jag tror att det kanske var i kombination med hur jag åt över hela dagen. Äggfrukosten höll mig mätt så att jag knappt ville äta lunch osv. 
    Satsa på yoghurtfrukost med frö/nötmusli istället. :) Kikade du på länken till Anna Hallén där hon skrev om LCHF för viktökning? Jag tyckte att det var riktigt bra råd!
  • Loreena
    Loreena skrev 2012-01-11 19:42:31 följande:
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-ta-rad...
    "

Men nyare forskning har nyanserat bilden. I maj kom en belgisk studie, publicerad i tidskriften JAMA, där forskare på universitetet i Leuven följde 3681 personer under åtta år och mätte halten av salt som de utsöndrade i urinen – ett mått på hur mycket salt de hade ätit. Resultaten visade att människor som äter mindre salt snarare verkar ha en något högre risk att dö i hjärt- och kärlsjukdom.

Nu i veckan kom en sammanställning från den ansedda organisationen Cochrane, som arbetar för att utvärdera forskning. Sammanställningen bekräftar att människor som minskar sin konsumtion av salt sänker sitt blodtryck en aning: i genomsnitt en procent för personer med normalt blodtryck och tre procent för personer med högt blodtryck.

Men - samtidigt ökar halten av andra riskfaktorer. Mindre salt i maten ledde till mera stresshormon och mer dåliga blodfetter."

• Loreena

rbkzandra

Jag tycker att det det bra ut. Ät dig mätt och ät när du är hungrig! I början så kan man behöva äta oftare och kanske lite mer än vad man gör senare när man ställt om sig, och det är helt ok! Se till så att du inte äter för lite inledningsvis. Glöm allt bantningstänk utan ät dig nöjd och lagom mätt! LCHF är ett bra sätt att maximera sin förbränning på, och då måste det finnas god tillgång på energi. :) Om du är hungrig så kan du prova att äta lite mer fett till maten, alt ta en kopp kaffe eller te med grädde eller kokosfett i som mellanmål. Gör egna såser på grädde, creme fraiche etc. eller ät beasås till maten eller kryddsmör. Skippa pulversåser om du inte redan gör det, de innehåller alldeles för lite fett, för mycket tillsatser och stärkelse. Blomkål, broccoli, vitkål, tomat, smörstekta champinjoner etc. tycker jag är mycket mer mättande än grönsallad. Så variera gärna grönsakerna. :)

Hur har du ätit innan du började med LCHF?

• Loreena
    Live in the moment now skrev 2012-01-12 15:41:27 följande:
    Någon mer som har en mage som kraschar?
    Började m lchf sep 2011 och hade inga omställningsproblem alls, m tyvärr så spårade det ur runt lucia och sen startade jag om 1/1 :) dock så har jag denna gången varit grymt trött, huvudvärk och nu sen ett par dgr tillbaka har magen ballat ur helt och idag totaltokig, känns som värsta magkatarren m flertalet toabesök (ursäkta info..)
    Du kanske har ätit något som inte varit bra? Matförgiftning? Vinterkräksjuka? Annars om man har ätit fettsnålt innan så kan man ju känna av gallstenar som rensas ut när gallan börjar arbeta ordentligt igen... Men om du ätit LCHF innan och inte känt något då så borde det ju inte vara det.
    Jag åt hemgjord guacamole ,med en massa citron som jag dippade räkor i och blev kanondålig en dag. Jag fick svinont i magen, med kramper så att jag spydde. Antingen så var det dåliga räkor den gången eller så blev det för mycket citron för min mage.
  • Loreena
    Päron1986 skrev 2012-01-12 13:07:12 följande:
    Börja lchf:a som gravid i v8, vad tror ni?
    Jag vill ju int svullna så mkt som man gör av kolhydrater... :/
    Jag gjorde en nystart med LCHF i v. 13 efter att ha levt på kolhydrater sedan jag upptäckte att jag blivit gravid. Jag gick upp 8 kg under kolhydratfrossan, men har inte gått upp mer sedan dess. Jag är i v.16 nu och äter liberalt. Jag gjorde dessutom en väldigt successiv övergång till LCHF för jag kände att jag inte skulle orka med några omställningsbesvär. Min förra graviditet var jag väldigt svullen och gick upp 20 kg, men jag tror att jag inte kommer behöva samla på mig lika mycket vätska nu när jag äter mindre kolhydrater. :) Lyssna på din kropp, ät bra mat och må bra så mår säkert bebisen också bra! :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**