• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Dagens fundering....

Demenssjukdom ökar lavinartat stod det i lokaltidningen idag. Kan det finnas något samband med
    fettskräcken som satte in och sockerkonsumtionen som ökade?
    Känns lite som att det är den generationen som börjar bli gamla och söka vård nu som var med om den "revolutionen".

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Jag är lite besviken på maken som inte ens försökte helhjärtat och sedan gav upp LCHF efter 1 vecka. Han orkade inte ens stå emot sockersuget i 1 vecka!
    Hans kompis som tidigare kört LCHF och som nu ska köra igen tyckte att han var knasig med tanke på att jag har hållit på i 1 år så har maken all hjälp och inspiration som behövs.
    Och jag är väldigt huslig/matlagningstokig så det blir verkligen variation här hemma.
    Så nu äter maken maten jag lagar och så ska han tydligen köra Alli igen. Grattis!

• Mandel
    Martina 76 skrev 2012-02-28 07:49:41 följande:
    Förstår din frustration!!! Är din man överviktig eller är det av andra skäl han provade LCHF?

Själv har jag blivit så rabiat att jag aldrig skulle kunna leva med någon som inte delar mina åsikter om träning och hälsa (nu är jag ju frånskild så det är ju inte så att jag skulle skilja mig pga olika åsikter utan snarare att jag aldrig skulle börja dejta någon sådan). Som tur är har jag träffat en man som är lika rabiat som jag. Det är f-n viktigt!!! Att dela sin syn på mat, träning och hälsa. Det är en stor del iaf av mitt liv! 
    Ja, han är överviktig. Han har väl aldrig varit smal, men nu väger han väl minst 10kg mer än när vi träffades.
    Själv väger jag några kilo mindre än för 18 år sedan och jag var normalviktig då.
    Jag är inget träningsfreak och begär inte att han ska vara det heller, men man behöver ju inte stå i kakburken och rota runt innan man ens hunnit tuggat middagsmaten ur munnen.
    Man behöver inte äta smörgåsar med massor av smör på till frukost eller sitta framför datorn kl22 med oboy och mackor fast vi alla ätit middag kl19.
    Är han hungrig när han kommer in kl18 så behöver man inte äta kakor/godis innan maten utan man får väl vänta till maten eller ta en morot.
    Han är "skadad" ifrån sin uppväxt. Svärmor och svärfar äter smörgås till frukost, smörgås till eftermiddagsfika och smörgås till kvällsmat. Ingen yoghurt eller gröt där inte eller 2 mål lagad mat om dagen.
  • Mandel
    Kattdamen skrev 2012-02-28 09:57:18 följande:
    Jag hoppas ni har fler än en toalett.
    Japp, det har vi. Även en toa ute i vårt potatispackeri om det skulle krisa sig mycket
  • Mandel
    Glass skrev 2012-02-28 22:13:08 följande:
    har ni någon recepttråd eller några bra länkar till receptsidor?
    Gör pannbiffar, köttbullar, köttfärslimpa i mängder och frys in. Fast utan ströbröd i färsen då
    Smidigt att ta upp en lagom portion och värma i micron när man har ont om tid.
    Skär dock limpan i skivor innan du fryser in dem!

Samma med köttfärssås/köttfärsröra. Frys in i lagom portioner och fixa bara lite riven ost och grönsaker till.

Äggröra är snabbt och smidigt att göra.
  • Mandel
    Glass skrev 2012-02-29 09:59:46 följande:
    Får man äta typ ett tunt knäckebröd, tex fincrisp, för att ha som underlägg till pannbiffen eller så? 

får man äta yoghurt och bär som frukost? 
    Gör egna frökex på 3 ägg och 3dl torrvaror. Ex krossat linfrö, mandelmjöl, pofiber eller liknande. Jag brukar ibland krydda dem med havssalt, dill och gräslök eller typ chili och vitlök.
    150grader i 15min eller så och sedan dela i småbitar och rosta i 50-75g i någon timme eller mer beroende på hur tunna du har gjort dem.

Vad för yoghurt vill du äta? CF/Smetana är fetare och har färre kolhydrater. Och bär innehåller kolhydrater de med så ta inte för många!
  • Mandel
    Glass skrev 2012-02-29 11:13:47 följande:
    Kan inte någon som gillar att laga mat, komma hit och laga en massa till mig och lära mig hur man gör?
    Vart bor du då? Jag bor i Östergötland och jag gillar att vara i köket. Älskar att baka, men är återigen belagd med bakförbud eftersom maken inte kan hålla fingrarna borta ifrån kakburkarna

Ska du börja att vara i köket så börja med enkla rätter utan för många ingredienser. Smörstekta grönsaker och kött är inte så svårt.
    Gör en veckomatsedel att följa så slipper du stå varje dag och klia dig i huvudet över vad du ska äta och sedan glömma att ta upp saker ur frysen så det hinner tina.
    Lägg in larm på telefonen om att kolla middagsmaten redan på morgonen innan du åker till jobbet!
    Surfa runt och lägg in ett nytt recept i veckan som du provar - övar på.  Att bara laga samma hela tiden blir tråkigt det med.
    Försök att inte känna dig stressad och att det är tråkigt att vara i köket. Rätt utrustning underlättar och gör det roligare. En radio med favoritmusik hjälper det med.
    Färglada stekpannor och burkar, en ny kryddblandning?

Lycka till!
  • Mandel
    Ellaria skrev 2012-02-29 21:11:37 följande:
    Senaste dagarnas magknip (till den grad att jag igår inte kunde röra mig och var tvungen att kräla från badrummet efter jag spytt) resulterade i ett besök på vårdcentral idag. Både sjukvårdsupplysningen och läkaren där misstänkte gallstenar och jag fick medicin och ska få kallelse till ultraljud "snart". Jag nämde såklart att jag åt enligt LCHF och läkaren sa att det mycket väl kunde bero på "allt fett du äter". Till saken hör ju att jag inte äter särskilt mycket fett, jag har inte grädde i nånting, jag smörsteker sällan, jag äter måttligt med ost, osv. Är det nån annan här som drabbats av extremt magknip efter 1-2 månader på LCHF? Var det gallstenar?
    Jag har haft gallstensanfall innan LCHF. Senaste är snart 4 år sedan. Har inte haft några problem sedan jag började med LCHF,
  • Mandel
    Tom Araya skrev 2012-02-29 23:01:46 följande:
    Några forskningsrapporter kan jag tyvärr inte hänvisa till, har främst läst artiklar i ämnet.
    Nu var ju inte frågan att ställa kolhydrater mot fett, utan val av fett vid LCHF-diet.
    Vid en fettrik diet borde det vara än mer viktigt, förutsatt att det stämmer med teorierna om olika fetters effekter såklart.

Jag undrar om alla LCHF-förespråkare/brukare avvisar detta och varför?

Finns det något som visar på mer långsiktiga positiva effekter än just viktnedgång för LCHF?

Finns någon forskning som visar att LCHF inte har negativa effekter på lång sikt?

Jag menar att vad som inte är entydigt resultat av forskning är inget argument om man inte är konsekvent.
    Fast det är väl just kring olika fetters "farlighet" som studier och åsikter går isär. Man har ju i många årtionden hävdat att mättat fett ger höga blodfetter och nu helt plötsligt så blir forskarna mer och mer enade kring att det är socker som är den största boven i det dramat.
    Själv konsumerar jag nog mest rapsolja med tanke på all majonnäs jag äter och jag kan för mitt liv inte äta fettranden på kött. Det har en sådan slemmig konsistens så jag får kväljningar om jag försöker...

Hur länge menar du med långsiktigt? Som jag har förstått det så finns det inga långa studier på dagens kostråd heller, tyvärr. Det enda beviset som finns är att folk blir fetare och diabetes ökar pga folk överäter, men alldeles för många står ovetandes till varför.

Och det är väl inte bara själva viktnedgången man strävar efter om man äter enligt LCHF. Det handlar om ett bättre allmäntillstånd och bättre miljömedvetenhet.
  • Mandel
    Martina 76 skrev 2012-03-03 07:07:18 följande:
    Igår flippade jag ur fullständigt (nåja, jag carbade inte men inte fasen var det några halva portioner heller). Det blev LCHF-maränger och LCHF-glass, mörk choklad, dessertostar etc. Hövva! +1kg står det på vågen idag så jag fick nog vad jag förtjänade.

Nåja...ingen ide att gråta över spilld mjölk. Nu är det superstikt som gäller igen!!! God morgon på er alla!
    Det är ju inte själva kroppen som ökat i vikt utan innehållet i tarmarna. Det kilot är borta om 1-2 dagar.
    Äter man gott och mycket så brukar man även drick mycket mer än en normal kväll. Även om man håller sig till vatten så visar vågen mer 1-2 dagar efter en sådan kväll.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**