• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

adams family:

Jag behöver hjälp med att tolka provsvar på kolesterol, har du lust att hjälpa mig?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    mamman i skogen skrev 2011-11-04 08:18:02 följande:
    Hdl för kvinnor så högt som möjligt mer än 1,3 gärna 2.0

LDL 3.0 är riktlinjerna men det är omöjligt att säga då LDL är antingen stort och fluffigt eller litet stickigt och oxiderat det sistnämnda vill man ha så lite av som möjligt detta kan man få en indikation på när man tittar på triglyceriderna

Triglycerider så lågt som möjligt gärna uder 1,8  Ett lågt värde indikerar att det är snälla icke oxiderade LDL partiklar

Föratt få bästa svar så är det apokvot som är det intressanta där ska man ligga under 0,6 så lågt som möjligt är bra. 

Totalkolesterolet säger ingenting om fördelningen men detta värde brukar läkarna använda för att sätta in medicinering            
    Dessa är mina siffror:
    B-kolesterol 8,6mmol/L
    B-triglycerider 0,99mmol/l
    LDL 6,0 mmol/L
    HDL 2,1mmol/l

Så eftersom HDL är bättre och triglyceriderna är bättre än rekommenderat så är det kanske inte så "farligt" att LDL är högt?

Läste även att statiner inte gjorde någon direkt nytta på kvinnor och att många män i alla fall upplevde minskad sexlust av statiner.
    Har även läst att minst en tredjedel av befolkningen ligger över riktnormerna och det verkar heller inte finnas klara bevis för att högt kolesterol är bidragande orsak vid hjärt- och kärlsjukdomar/besvär.

Jag har även högt blodtryck...
    Min farfar dog i hjärtinfarkt, min pappa har högt kolesterol, min farbror hade förra veckan en infarkt, min kusin går på blodtrycksmedicin sedan han var 30. Min mamma har högt blodtryck och högt kolesterol. Det känns lite som att jag har förutsättningarna för att ärva "eländet".

Och mitt största bekymmer är nog faktiskt min mammas reaktion. Jag vet att om jag säger något så kommer hon direkt att börja hacka på mig för vad jag äter. Önskar jag hade stake att bita ifrån.
    Det är hon som äter en massa skräp, hon som är överviktig, hon som inte rör på sig osv. Varför i hela fridens namn skulle då min kosthållning vara orsaken till mina "problem" när hon har exakt samma problem fast med en helt annan kosthållning?
    Jag är inte överviktig, jag röker inte, jag dricker inte alkohol och jag äter inget socker eller spannmålsprodukter.
    Det känns som att det jag gör är det rätta och det är så dumt att jag inte kollade mina värden innan jag lade om kosten.
    Det är svårt att tro att jag gör det rätta som tänker fortsätta med LCHF och strunta i medicin (statiner), när inte hela läkarkåren är med på det. De som borde veta det bästa...
  • Mandel

Behöver lite input...

Har den senaste tiden blivit helt seg i huvudet och är konstant trött. Har mest lust att ligga i sängen hela dagarna och bara sova/lata mig. Har ingen lust eller ork till någonting utan får tvinga mig själv eller så går det av ren slentrian.

Beror det på:

Kosten? Har ätit LCHF i 9månader. Behöver jag ändra på något? Lägga till något specifikt? Äter multivitaminer.

Någon infektion kroppen? Känner mig dock inte direkt förkyld eller så. Visst har jag känt lite svagt i halsen vid några olika tillfällen, men inget mer.

Depression? Känner mig ensammast i världen och är hur uttråkad som helst. Får ibland mest bara lust att sätta mig och tjuta, men vad hjälper det...

Gravid? Har spiral, men har ändå känt det lite konstigt i nedre regionerna. Inte som vanligt och när jag varit gravid har jag varit seg i huvudet och trött.

Är ute och rör på mig i princip varje dag, men blir inte ett dugg piggare av det utan kan till och med gå i solskenet och gäspa kl12 på dagen.

Förslag mottages tacksamt!

• Mandel
    Allrona skrev 2011-11-16 10:42:20 följande:
    Termos - äter du d-vitamin? Såhär på hösten får ju många d-vitaminbrist vilket kan ge många av de symtom du har. Om du inte redan äter d-vitamin så börja med en hög dos på en gång! Googla d-vitamin och kostdoktorn, har för mig att han skrev ett långt inlägg för några månader sedan.
    Jag äter en multivitamin och jag är ute i ljuset varje dag.
    Multivitaminen innehåller 150% av rdi när det gäller D-vitamin.
    De med ren D-vitamin innehåller 200% av rdi och samtidigt står det att man inte ska överdosera.
    Genom multivitaminer får jag även i mig av allt annat så det känns dumt att sluta med dem och bara köra med D.
  • Mandel
    Bebben84 skrev 2011-11-20 17:06:50 följande:
    Jag brukade lägga ca 2500 kr på mat innan LCHF och nu lägger jag ca 5000 kr. Med tanke på att det inte verkar funka för mig heller så vet jag inte om det är värt det :(
    Men shit! Vad åt du och vad äter du?

Jag/vi har haft samma matkonto innan och nu ungefär.
    Jag äter inte mer kött och det är ju kött som är den dyraste posten.
    Det går åt mindre bröd, youghurt med fina flingor och müslies, mindre pasta och ris osv.

Om jag räknar högt så äter jag kanske för max 70kr om dagen och det blir 2100kr för bara mig. Och då har jag räknat högt!
    Tror nog att det är er realistiskt med 50kr om dagen och då blir det 1500kr.
  • Mandel
    Bebben84 skrev 2011-11-22 09:27:56 följande:
    Tyvärr är det just köttet som kostar mer. Jag äter mycket mera kött än innan. Jag äter också tex mycket avokado (som faktiskt är ganska dyrt). Äter mycket fisk som också kostar en del om man vill ha färskt. Ost kostar också en del. Men visst är det sjuk summa pengar. Det är dessutom bara jag om min dotter på 5 år som bor i hushållet. Men från och med nästa månad ska jag se över matkostnaderna för detta funkar inte riktigt.
    Jag läser butikernas reklamerbjudanden och handlar mycket efter priset och har och plockar av under en längre tid.
    Är det billig färs så köper jag och fryser in eller gör en massa köttbullar/köttfärslimpa så det bara är att ta av när man behöver.
    Samma med fisk. Passar på när det är bra priser i fiskdisken och fryser in bitar.
    Även ost passar jag på när det är bra priser typ 49-59kr/kg för en svensk herrgård istället för att betala 79-99kr/kg. Ost står sig länge!
    Passade på och köpte svensk oxfilé för 199kr/kg istället för 349kr/kg om är ordinarie pris.

Självklart blir det dyrt om man ska ha färskt varje dag och då åker och handlar varje dag. Och vem orkar åka ut till en stormarknad och gå runt i den stora butiken för bara lite middagsmat? Då blir det lättare kvartersbutiken som är dyrare.
    Det lönar sig otroligt mycket att planera sin inköp. Veckohandla och skriva matsedel efter veckans erbjudanden.

Lycka till!
  • Mandel
    Mina småtroll skrev 2011-11-22 21:04:01 följande:
    Någon som kan berätta lite om kokosfett?

Jag köpte det precis...men det kändes "fel" att dricka det (hade det i teet). Det var otroligt fett och då började jag tvivla...hittade en massa negativt om det när jag googlade (inte just min sort cocosa då, utan mer generellt om mättat fett. Det här med hjärt- kärlsjukdomar...) 
    Socker är större bov i dramat kring hjärt- och kärlsjukdomar än mättat fett.
    Det börjar komma fram mer och mer i studier faktiskt.
  • Mandel

Nu måste jag bara börja snacka lite skit...

Läs inte om du är känslig!

Jag har sedan jag började med LCHF i februari i år varit i princip konstant hård i magen. Har pluttat  småpluttar (rådjursvarianten) typ hela tiden.
    Jag märker ingen större skillnad om jag rör på mig mera, äter frökex, har krossat linfrö på CF till frukost.
    Jag började även med kokosfett (cocosa) för jag läst att det hjälpte till för en del, men icke för mig.
    Ingen skillnad om jag äter lax istället för kött osv.
    Ibland har jag tur och kan gå på toa en gång om dagen i 2-3dagar, men för det mesta tar det 2-3dagar minst mellan besöken.
    Är det verkligen bra att vara så här hård (det klongar nästan till i holken ju)?
    Hur kan jag bli av med det?

Detta är än så länge mitt enda bekymmer med LCHF.

• Mandel
    Vilda Tiger skrev 2011-11-24 15:41:39 följande:
    Skål och välkommen till hårdskitklubben! Jag har också tur om jag får bajsa varannan dag och det är antingen små pluttar, eller korvar a la chorizo som ska tryckas ut. SKITONT, bokstavligt talat! Usch, det är ju så jag inte vågar ta i för det känns som jag ska springa från navel till ländrygg. Mitt problem med LCHF också (förutom att jag inte går ner av det då, suck...)

Rednose
    Kramar till dig! Du har rätt, du kommer bli stans läckraste morsa sedan när du väl blir gravid igen!
    Fast jag har inte ont. Inte ont i magen om det gått många dagar utan känner mer att nu j-klars behöver jag tömma systemet innan det blir överfullt.
    Inte heller ont när jag tar i. Enda gången det gör ont är i så fall när de små rackarna har bildat gäng (stora klumpar med småklumpar) med klister emellan och en jättestor då ska ut på en gång.
    Innan LCHF hade jag inga problem med avföringen utan det skötte sig bra och enkelt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**