**Den stora feta LCHF-tråden**
Anso81
Jag tycker att det ser bra ut. :) Det står ju inga exakta mängder på det du ätit, men äter du så att du blir lagom mätt och nöjd så är det säkert lagom.
Anso81
Jag tycker att det ser bra ut. :) Det står ju inga exakta mängder på det du ätit, men äter du så att du blir lagom mätt och nöjd så är det säkert lagom.
Carolinalovetobias
Vi har också plockat bort speglarna, men det är mest för att vi är rädda för att sonen på 1,5 ska dra ner dem och få dem över sig. För mig tog det ett år innan jag var i form igen efter förlossningen. 4 månader är ju ingenting! Man brukar ju säga 9 månader upp och 9 månader ner... :) Sen kan ju magmusklerna vara delade lång tid efter förlossningen också, och då putar ju magen mer. Jag kunde inte träna utan promenerade bara lugnt med barnvagnen för jag hade ont av foglossningen i nästan ett år efter att sonen kom. Men LCHF gjorde susen för mig. De sista kilona försvann och magen blev platt eftersom att tarmarna inte längre var svullna av alla kolhydrater. Dock kan det ta uppåt en vecka för mig för att min mage ska återställa sig om jag fuskar och äter bröd. På tisdag går jag in i v.17 så jag är rätt rund om magen ändå nu, trots liberal lchf. Hihi
Taniko
Min länk funkade visst inget vidare, men det finns en länk till studien på den här sidan:
blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/l%C3%A5gkolhydratkost_fixar_fettlever
Carolinalovetobias
Hur länge har du ätit LCHF? Ta gärna fram måttbandet och mät midjan istället för att väga dig. Det brukar bli stor skillnad runt midjan efter ett tag med LCHF. :) Min mage blev plattare än den någonsin varit, och då har jag ändå fått barn. Jag trodde helt seriöst att jag aldrig mer skulle känna mig bekväm i en tight t-shirt igen efter att jag fått sonen. Magen putade så jag hade till makens förtret mest löst sittande tunikor på mig. Men efter ett par månader så trivdes jag i t-shirts igen :)
När jag var yngre och var smal så putade ändå magen ibland som om jag var i 5e månaden, men efter en tid med LCHF så blir den platt.
Anansi
När du nått en vikt som du trivs med så kan du ju prova att lägga till rotfrukter och råris, quinoa etc. och se hur kroppen reagerar. Det är ju svårt att veta på förhand, men om du långsamt trappar upp kolhydraterna så kommer du att märka vilken nivå som är optimal för dig.
Viktoria1972
Rött vin och torrt vitt vin går bra att dricka. Dock så kommer kroppen att prioritera att bryta ner alkoholen framför att förbränna fett, och därför så kan viktnedgången stanna av något om du dricker. Men du bör rimligtvis inte gå upp i vikt av det om du inte passerar Donken på vägen hem...:)
4. Se upp för vågen om du nyss svältbantat
Som noterat i tips #2 leder vanlig fettsnål kaloribantning till minskad muskulatur. Tillräcklig lång svält kan till och med få de inre organen att minska i storlek. När man börjar äta mer näring kommer kroppen ofrånkomligen att vilja återställa det.
Det är därför väldigt vanligt att man efter en avslutad svältkur snabbt går upp i vikt igen. Detsamma gäller i viss mån om man efter detta går över till lågkolhydratkost. Men det finns en stor skillnad. Med lågkolhydratkost minimeras ökningen av kroppsfett. Så länge du äter tillräckligt lite kolhydrater kommer blodnivåerna av insulin vara låga och det blir svårt att öka i fettvikt.
Du kan inte hindra kroppen från att återställa muskulatur och inre organ. Det är inte heller önskvärt. Ju mer återställd din muskulatur blir desto mer ökar din förbränning. Dessutom ser din kropp bättre ut med normal muskulatur, och din hållning kan bli bättre. Du blir starkare, orkar mer och minskar risken för värk i rygg och leder. Det enda priset för allt det är en något högre siffra på vågen. Eller oförändrad om du samtidigt minskar i kroppsfett.
*www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/
Prova att mäta midjemåttet istället för att ställa dig på vågen.