Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-07-20 17:50:18 följande:
    jag har åkt på VATTKOPPOR!!! Fått den diagnosen iaf. Det knäppa är att jag redan har haft det, och då är det typ en på miljonen att man får det igen! Lagom skoj! Hoppas dom har tagit fel och att det är nåt annat, men medicin ska jag få iaf!

ajaj krya på dig..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Teskedsmamman skrev 2011-07-22 23:56:19 följande:
    Skit i vad som du har lärt dig innan, gå på vad kroppen säger nu... När jag gick på GI kunde jag knappt jogga 500 m sammanhängande (utan att dö en smula) efter 6 mån snabba promenader (1,5 mil/vecka).

Nu kan jag knappt gå 1 gång/vecka och kan ändå jogga 1 km utan problem... konditionen håller i sig trots långa uppehåll och minimalt med kolhydrater...

Upplever också att jag har bättre uthålighet och kondition pålchf än "normalkost" även fast det ibland blir långa uppehåll med konditionsträningen..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Faile skrev 2011-07-24 19:46:36 följande:
    Jag stoppar in smöret under skinnet och smetar ut över ( i ) hela kycklingen.  
    Såg nåt matprogram om kalkoner där de gjorde så, så tänkte att det funkar nog lika bra på kyckling
    Fungerar utmärkt på kyckling med gör alltid det. Ett bra tips om man vill a den riktigt kriskig med är att sätta den på galler över långpannan och ösa med jämna mellanrum.

Här går det strålande med maten trots strömavbrott på flera dagar är i stugan och efter fredagens åskväder som var det värsta jag var med om är vi utan vatten och har halvkraft på strömmen. Vår stuga ligger högst i området och blixten slog ner på tomten inte mindre än 5 gånger det är i stort sett bara berg så det var vidrigt hela huset skakade och blixtarna drog utmed marken. Känner att vi var ganska lyckligt lottade som bara fick nedslag i ledningen mellan elskåpet och huset och en fas slogs ut.

Nåväl jag får massor med motion när jag cyklar och hämtar vatten från gamla handpumparna och grillat kan man leva på och sallad och grönsaker har vi i landet så vrje gång jag går och hämtar mig en bunke spenat eller sallad så ler jag och tänker 19.90 för det är vad en kruka med plocksallad kostar på ica...dessuotm garanerat ekologiskt att odla själv. tar dock lite tid att kokoa ägg då jag får göra det på kaminen i gässtugan bara att elda och se glad ut för kokta ägg klarar vi oss inte utan i familjen..

Imorgon ska lektrikern komma och då kavlar vi upp ärmarna och börjar gräva upp den gamla kabeln och lägger ner en ny...vardagsmotion är bra skit antar att jag får gräva en del själv föv vi håller på att byta ut och renovera hela köket med så karln står fast med tapetsering, golvläggning och få in det nya köket...Semester är väl när man har så förbannat mycket att göra så man stupar i säng helt utmattad          
  • mamman i skogen
    jagäraf skrev 2011-07-25 08:37:48 följande:
    Är det någon här som har erfarenhet av matdagboken.se? Jag har ätit lchf i 2,5 år nu men ändå, pga slarv, hormoner samt antideppmedicin dragit på mig närmare 10 kg på ett halvår och hur jag än försöker så lyckas jag inte bli av med dem igen. Jag tänkte därför regga mig på matdagboken för att få lite bättre koll men undrar alltså om någon här har någon erfarenhet av den och rek eller inte rek att jag går med där?
    Jag använder matdagboken emellanåt har betalversionen och tycker den är ok stod i valet och kvalet mellan lchf.se och matdagboken men valde det sistnämnda efterssom jag har en son som emellanåt behöver skriva matdagbok och dietisten vill analysera dem och räkna (vilket hon inte får för hon förespåkar kolhydrater och omättade fetter) . Jag har tagit kostnaden för matdagboken på vårt friskvårdsbidrag på jobbet vilket jag tycker är smidigt
  • mamman i skogen
    jagäraf skrev 2011-07-25 09:42:12 följande:
    Jag funderar på just betalversionen för att få middagsförslag. Tycker jag kört fast i "biffar med aromsmör"! Får man bra matförslag? Är det mycket grädde i deras förslag? Jag går inte ned i vikt om jag äter grädde har jag upptäckt.
    Har faktiskt inte kollat menyerna men jag vet att det finns färdiga 4 veckorsmenyer.

Jag har inte så mycket prestige i min matlagning är kock till yrket och yrkesskadad som jag är gillar jag det enkla enkla smaker inte för mycket krångel och rena råvaror om jamie oliver hade sadlat om till lchf skulle han vara en perfekt tvkock lite samma filosofi mat ska vara enkelt och gå snabbt att laga   och tid på matlagning lägger jag och karln ner över en flask vin...recept har jag nog inte följt sen jag var färdigskolad alllt sker på en höft och recpetböcker har jag hyllmeter av för inspiration

Fördelen för de som itne är i min situatio att fåfördiga menyer och förlja recept är ju att man får nya upppslag kan planera veckomenyer etc. Har sett ett par bloggar med veckomenyer ska se om jag hittar igen ngn..           
  • mamman i skogen
    Faile skrev 2011-07-29 05:39:40 följande:
    5e dagen på lchf igen efter återfallet och nu känner jag hur ketosen kickat in ordentligt. Vaknade 5,30 ( ofrivilligt iof ) full av energi. Härligt

Var det nån som visste hur det är med björksocker? Är det ok eller ej?

Bkörksocker ska ju vara ok för tex diabetiker efterssom det inte höjer blodsockret men jag har inte funderat vidare på detta men kanske ngn klok som testat och utvärderat eller vet mer om den saken...Jag nöjer mig med lite sukrin när jag känner att jag vill söta ngt.  
  • mamman i skogen
    FasterK skrev 2011-07-28 21:10:19 följande:
    Som ny LCHF:are undrar jag om min bedömning av tidsåtgången för att tappa kilona verkar vettig. Vad säger ni?

Tänkte gå ner 17 kg, gärna 20 och har satt vissa delmål på vägen till drömvikten. 8 månader hade jag tänkt att det skulle ta, medräknat större tapp i början och platåer utan viktnedgång. Verkar det vettigt?

Har smugit igång lite redan med officiell start den 1/8.

(Jag är grymt törstig. Är det ett av symptomen i början?)

Ett halvt kilo i veckan är en "rimlig och normal" viktnedgång med lchf om man har en del att gå ner. Sen är det ju individuellt och man har platåer och ibland rasar man lite extra..Man får pröva sig fram helt enkelt. Första veckan brukar många tappa vätskakilon och då blir det en ordentligt viktminskning på ungefär två kilo.

Jag rekomenderar måttbandet för vikten kan ju variera från dag till dag och tom över dagen men måttbandet ljuger inte..  
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-07-28 21:52:12 följande:
    puffar lite för min tidigare fundering. känns som att den försvann lite nu...

Goder afton!

Jag funderade lite idag. Känns som att jag tappar lite för fort? 
    Jag har nu gått ner 2.6 kilo på 11 dagar och väger 71.4. Vill ner till ca 65 då mitt BMI kommer vara 20.5. 

Funderingen var gällande det jag läst att LCHF gör att kroppen själv hittar sin idealvikt. Alltså, kan man tappa mer än man själv tänkt eller ska man då man uppnått sin målvikt helt enkelt bara börja äta mer kolhydrater? Vill ju inte se ut som en benget.  
    Jag inser självfallet att viktminskningen kan komma att avta snart men jag bara undrade lite hur kroppen kan funka? 

Nån som har en kvalificerad teori? :) 
    Tror det är olika hur våra kroppar reagerar..jag har aldrig bantat innan med undantag för en månad med cambridge vilket jag gav upp då jag vill tugga min mat inte dricka den och vara hungrig (jag var tvungen att komplettera med ägg under den tiden för jag var så tuggsugen och suget gick inte riktigt över) jag har inte haft några som helst problem att tappa och det verkar inte heller stanna av så jag äter "fritt" med kolhydrater i godkända livsmedel och vissa dagar blir det när jag kollar matdagboken upp mot 40 kolisar och andra dagar långt under 20 sista veckorna har jag vägt mig lite oftare för att kolla hur kroppen reagerar och äter jag mer kolisar så stiger siffrorna lngt kilo men de ramlar av de dagar jag äter kolhydratssnålt.  Mao jag tror att jag hittat mitt ideal jag äter gott vet att mer kolisar ger ett litet plus men det faller av mig när jag äter mindre kolhydrater. Har nu ätit i dryga två år med ett litet avbrott och det går på rutin nu håller mig stabil i vikt så länge jag inte går tillbaks till normalkost och mår förträffligt..

Kanske inte var det svar du ville ha men för mig är det enkelt mer kolisar lite viktökning som sedan justeras när jag äter midre. Är 160 lång och väger på dagens datum 60,8.    
  • mamman i skogen
    Faile skrev 2011-07-29 06:29:22 följande:
    Nåt pucko som är inne och gör reklam. Det har börjat krylla av sådana här inlägg och trådar, ofta översatta till svenska med google-translate.

Tack för svar. Har googlat men det finns så mycket och ofta är infon dubbelsidig, svårt att veta vad som stämmer.
    Använder sukrin men såg igår att affären börjat sälja björksocker och då mycket billigare, så därför jag undrade.

Ja vå¨r hälsokostaffär har också tagit in björksocker och är lite nyfiken på det. För övrigt så ska hon kolla om hon kan bli "återförsäljare" åt lchf butiken vilket jag tycker är trevligt...gillar ju detta med att kunna gå in och prata lite och köpa det man behöver när man behöver det och inte behöva vänta på beställning. LCHF butiken tar faktistk ganska lång tid på sig att leverera emellanåt..
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-07-29 07:41:06 följande:
    Ok, men man riskerar inte typ nån form av näringsbrist då eller så? Alltså, om man fortsätter äta under 20?

Du ska nog inte käka den där glassbåten. :))

Du kan istort sett äta kolhydratsnålt utan att äta några som helst grönsaker och få i dig allt du behöver fast då förustätter det att du äter lever som är en rikig vitaminbomb. Mao grönsaker och frukt är enl strikta lchf:are helt överflödigt. Själv föredrar jag färg på talriken framförallt för att jag gilar tuggmotståndet i grönsaker och nöjet och njutningen av att få äte lite frukt och bär emelanåt känns om en lyx. Öka lite smått på kolhydraterna och se hur kroppen reagerar men det finns inget nödvändigt i som kroppen behöver.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**