thexyz skrev 2011-07-29 14:08:39 följande:
Du gör naturligtvis som du vill, men de flesta av oss som följer eller har följt lågkolhydratdieter räknar antalet gram kolhydrater vi äter, och inte procenten. Själva definitionen på lågkolhydratdiet handlar om gram kolhydrater och inte procent. (googla för källor)
Äter jag 1 kg vitkål per dag så blir det ca 40 g kolhydrater per dag vilket inte är ok för mig. Att det sedan innehåller färre än 5 g per 100 g hjälper inte. Jag kan inte äta mer av det för det.
Tyckte det var lite lurigt när jag började med lchf att ha koll på kolisarna och gjord eprecis som de flesta räknade inte utan överåt tilåtna livsmedel men man lär sig snabbt om man läser på och lyssnar på sin kropp.
Idag använder jag 5/100 som ett riktmärke men äter även mat som innehåller lite mer, tex leverpastej är ett livsmedel som inte är ok enl regeln men jag äter det iallfall men inte varje dag och inte i några mängder tycker njutningen av att kunna äta ett frökex med leverpastej och gurka om jag känner för det är värt att tumma på regeln det påverkar inte det totala efterssom det är en så minimal summa i det stora hela. Men skulle jag äta 100g leverpastej varje dag så skulle det bli på tok för mycket kolhydrater utan jag håler mig till kanske 15g en gång i veckan. Man får kanske ibland titta på både 5/100 och tex skaldemans ratio för att ta sina beslut om vad som är ok och balansera upp sina val med att försaka ngt annat..