Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Saxar från en lchf blogg lite tänkvärt resonemang för brödätare (vilket inte vi är )

Hur som, idag grunnar jag över fullkornets “förträfflighet”. Glömmer nämligen aldrig när Hr Litsfeldt i tv4 morgonsoffan sitter med två tallrikar och på den ena ligger 2 grova smörgåsar av det “hälsosamma” slaget och på den andra assietten ligger det ca 1,5 dl strösocker. Så säger han det mest ögonöppnande någon sagt ( i mina öron) att när du ätit dessa två grova smörgåsarna så har du fått i dig lika mkt “socker” som om du ätit 1,5 dl strösocker. Man har alltså höjt blodsockret lika mycket som om man ätit strösocker med dessa två hälsosamma smörgåsarna…

Ingen skulle finna på att käka 1,5 dl strösocker som frukost, men grovt bröd går bra….

Vill man läsa mer så finns det här  http://mariannslchf.se/?p=2186

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Loreena skrev 2011-08-02 13:29:59 följande:
    Vad har ni andra fått för hälsovinster av LCHf och vi pratar annat än vikt?

*Jag har tex. min första mensdag i cykeln idag och har inte det minsta ont!! Jag som tidigare fått starka värktabletter utskrivna mot mensverk och tom. fått sjukskriva mig ett par dagar ibland pga. mensvärk! Hoppas hoppas att det fortsätter att kännas så här bra!

*Jag hade tidigare jobbiga humörsvängningar under pms, nu har jag varit harmonisk så tom. sambon har märkt skillnad!

*Magen mår toppenbra! Jag har haft problem med halsbränna, uppkördhet, matstrupskatarr, magkatarr, laktoskänslighet etc. tidigare.

*Huden mår mycket bättre! Knappt några finnar och en rejält minskad rodnad. Huden är mer återfuktad och mjukare!

*Stabilare humör!

*Mer ork!

*Jag sover bättre! Jag är jättesömning på kvällarna nu! :)

*Jag har fått för mig att håret känns fylligare nere vid hårrötterna, men det kanske är inbillning. :)

Strålande mage lugn och inte svullen (så länge jag inte dricker vin vilket jag gjort de senaste dagarn dåblir det lite kaos)

Inga finnar och plitor mer än ngn enstaka vid mens

min värk som jag haft i ungefär15 år är borta

ingen migrän

reagerar inte på pollen längre

har haft återkommande herpesinfektioner men kan inte ens komma ihåg när jag hade en sist.

mår fantastiskt bra är pigg utvilad 

Kompletterar min lchf med d-vitamintillskott och omega3 och är övertyga om att det hjälper att hålla mig frisk...                      
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Det diskuterades kolhydrater i snabbkaffe här för ett tag sedan. Motstridiga uppgifter men om man är osäker kan man altid fråga tillverkaren...Jag dricker med gott samete min snabbkaffelatte på morgonen  oavsett om det innehåller nära noll kolisar eller 2 kolisar..

lite läsning.. http://www.fettdieten.se/content/%C3%A4r-snabbkaffe-en-kolhydratbomb 

• mamman i skogen
    rednose skrev 2011-08-04 07:19:54 följande:
    vad äter du en typisk dag?

Jag har bytt ut en hel del feta grejer mot sånt som fortfarande är fett men inte på ett äckligt sätt. Sen MÅSTE man inte sitta o käka smör och ost heller. Det finns massor av goda recept på mat som inte är sådär överdrivet fet. För då är det lätt att tröttna, det håller jag med om!

Nu ska jag äta creme fraiche med keso och kanel till frukost. pallar inte äggröra och bacon varje dag och blandningen är riktigt god och lite syrlig. :)

Lycka till! 
    Tror det  är en almän uppfattning om att man måste vräka i sig fett.Jag får i mig en hel del fett efterssom jag dricker kaffe med kokosfett och en skvätt grädde i men i övrigt i maten så är det inga höga fettintag mer än att jag väljer att göra såser på högfet produkter och använder majjo, bea, och riktigt smör men tillvarje måltid blir det inte ner än en msk på sin höjd reserande är protein och grönt. Så fett hur man får i sig och hur mycket tror jag är väldigt individuellt och man måste hitta rätt nivå för en själv.

Sen gör det absolut ingenting och jag har absolut inte dåligt samete för att jag ibland slevar i mig ordentligt av en god sås eller äter lite väl  mycket ost  Fettskrämd det låter jag andra vara.... 
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-04 08:08:48 följande:
    Hur är det med mjölk? Vet att det innehåller en del kolhydrater, men hur mycket? Kan man ta en cappuccino på morgonen? Dricker det varje morgon och det är en av få saker som jag inte vill byta ut Kanske byta ut del av mjölken mot grädde? Snälla hjälp en nybörjare

Mjölk innehåller mycket kolisar framförallt mjölksocker. Jag tror man får ta sig konflikter med sig själv och se vad man vill offra.

Jag älskar filmjölk fjällfil är min favorit på morgonen jag äter inte det varje dag men det kompromissar jag inte med utan fyller istället på med en skvätt grädde i  de gånger jag äter det. Bara filmjölk gör mig hungrig ganska snabbt men med grädde i så håller jag mig längre.

Behöver du öta strikt för att gå ner i vikt så kanske inte mjölk är en bra ide men i en cappucino är det ju för den delen inte ngn stor mängd...

Kolla på matdagboken tex hur mycket kolisar du får i dig. Ett alternativ kanske är att använda barista mjölk till morognkaffet då den innehåller mer protein (har jag för mig) och toppa den med en skvätt grädde       
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-04 08:35:35 följande:
    Adams family - tack, då tänker jag dricka min cappuccino med gott samvete använder baristamjölk och lägger till en skvätt grädde. Har inte en massa kilon som ska ner utan gör detta främst för att få bort min migrän, men hoppas såklart att några överflödskilon ska försvinna som bonus

En till fråga. Läste nånstans (har läst så mycket så jag kommer inte ihåg vart) att man inte skulle använda vanlig majjo i glasburk. Är det så? Varför? Använder själv helst majjo på tub, är det ok?
    När jag inte gör egen majjo använder jag Hellmans majjo som är gjord på rapsolja (innehåller förvisso pyttelite socker) Vanlig majjo är oftast gjort på vegetabilisk olja ospecificerad och i växtoljor är det för mycket omega 6 som för oss är "giftiga" inflammatoriska därför förespråkar man inom lchf mättat animaliskt fett som är bra för våra kroppar. Det är för den delen busenkelt att göra egen majjo använd rapsolja och ägg och ngn smaksättning men som sagt helmans är enl mig den bra snabba varianten dessutom slipper man den hemska smaken som svenska majonäser har urk och blähhhh de smakar skit rent ut sagt 
  • mamman i skogen
    adams family skrev 2011-08-04 08:41:52 följande:
    När jag inte gör egen majjo använder jag Hellmans majjo som är gjord på rapsolja (innehåller förvisso pyttelite socker) Vanlig majjo är oftast gjort på vegetabilisk olja ospecificerad och i växtoljor är det för mycket omega 6 som för oss är "giftiga" inflammatoriska därför förespråkar man inom lchf mättat animaliskt fett som är bra för våra kroppar. Det är för den delen busenkelt att göra egen majjo använd rapsolja och ägg och ngn smaksättning men som sagt helmans är enl mig den bra snabba varianten dessutom slipper man den hemska smaken som svenska majonäser har urk och blähhhh de smakar skit rent ut sagt 

När jag läste igenom inlägget låter det som om rapsolja är mättat animaliskt Så är inte fallet men rapsolja är ok enligt lchf...

Dessutom för oss som tycker att hönor behöver få vara just hönor och inte sitta instängda i en bur så är ju hellmans ett bra alternativ..(även fast deras höns kanske inte har de så bra som de borde )  
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-05 11:43:16 följande:
    Efter 3 dagar har jag märkt en klar förbättring med lchf - jag blir inte svullen om magen när jag har ätit!!!
    Annars känner jag mig lite trött men med maten går det bra. Har än så länge inte saknat ngt med kolhydrater. Unnar mig dock mörk choklad varje dag nu i början

Men visst hade du börjat äta för hälsa (migrän) ska bli kul att höra rapport om hur det går Lite trött är ju helt normalt det går över..
  • mamman i skogen

Apropå viktminskning tycker jag det är fascinerande att kroppen pajjar ihop av vår bantning och i slutändan blir vi allt tjockare och tjockare ..Jag har aldrig bantat med undantag för ett par veckor med cambridge som jag snabbt la ner...då jag blixtsnabbt gick upp i vikt efter trots den "fantastiska" tallriksmodellen som gör mig vrålhungrig...

Bytte livsstil till gi och tog ett gäng kilo med det men hunger och sug konstant...För två år sedan började jag med lchf och bara efter ngn vecka var allt sug borta och jag är mätt. Sen tror jag att jag kan tacka mig själv för att jag aldrig fallit in och börjat med vv eller liknande kaloriräknande svältdieter för lchf har fungerat fantastiskt och gör fortfarande jag har gått ner i vikt utan hunger och ätit gott varenda dag utan dåligt samvete... 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**