• Boost

**Den stora feta LCHF-tråden**

Men å andra sidan, ska resten av familjen drabbas bara för att man själv väljer att äta på ett visst sätt?

• Boost
    Gladskit skrev 2012-06-17 18:36:27 följande:
    Man får absolut vara och göra olika, det har jag inga problem alls med
    Men det är väl också för att jag verkligen tror på det som framkommit om kolhydrater och att man har gett folk felaktiga kostråd i flera år. Och därför vill jag ju att mina barn ska få med sig en bredare syn på vad som anses vara "bra mat". Att inte kostcirkeln är det som alla ska rätta sig efter, att vi behöver sex skivor bröd om dagen och att fett är farligt. Jag vill ju inte att de ska sitta där själva sen med stor övervikt eller ett felaktigt beteende kring mat för att jag har låtit dem äta sånt som jag inte vet är bra för dem.

Fast fel syn på mat får man ju inte av lite godis/chips ibland. Ger man barnen en bra kost i övrigt så är det klart att de även ska få äta lite onyttigt till helgen, det blir ju en bra balans på det hela.
    Varför "förbjuda" snask nu för barnen, det kan ju istället ge mosatt effekt och de överkonsumerar senare i livet istället.
    Kolhydrater i rätt mängd är inget fel sålänge det hanteras på ett bra sätt.  
  • Boost
    Spana skrev 2012-06-17 20:19:20 följande:

Ingen som vet hur man fixar till sega chips? :/ Börjar bli ätardags nu

10 min i 200 grader står det i Zytomierskas recept.
  • Boost
    Spana skrev 2012-06-17 20:23:52 följande:

Kan jag slänga in mina sega som jag gjorde för några timmar sen tro? :/

I mitt huvud bör det gå att göra dem krispiga trots att det gått några timmar.
    Värt ett försök :) 
  • Boost
    Spana skrev 2012-06-17 21:02:23 följande:
    Mina chips blev jättebra efter en till runda i ugnen :) Tack för hjälp!!

Perfekt! Synd att jag inte kan smaka dem då Tungan ute
  • Boost
    tiiitti skrev 2012-06-18 09:46:04 följande:

får man det av att springa??

Benmuskler yes :)
    Kan ju även vara en omställning för kroppen detta med träning, så när omställningsperioden är över börjar du vandra ner i vikt igen (om det är ner i vikt du försöker gå). 
  • Boost
    tiiitti skrev 2012-06-18 09:58:58 följande:

Ja jag hoppas verkligen det är så, så jag börjar gå ner igen. så trist när man äter bra och har börjat träna, så får man plus på vågen.

Jag har inte tränat något på över två år, så kroppen är väll i chock, haha.. 
    Ah men då låter det precis som en omställning.
    Bara att hålla ut så går det i rasande fart snart, dessutom med bättre kondition på köpet :) 
  • Boost
    spökplumpen skrev 2012-06-18 10:04:00 följande:

Eftersom muskler inte byggs så snabbt så äter du nog för lite. Förbränningen ökar med motion och äter du samma mängd mat finns risken att kroppen tror att den svälter och lagrar fettet.

Energin tas från fettet vid LCHF, så den lagrar inte det i det i så kallade "svältläget".
  • Boost
    ollebulle86 skrev 2012-06-18 10:13:42 följande:
    Undrar vad jag gör för fel som får upp i vikt. Äter som jag gjort hela tiden, men funderar på om jag kanske äter för mycket till middag.

Till frukost brukar jag äta omelett på två ägg, grädde och ost, eller en burk makrill med en och en halv tesked majonäs. Sen mellanmål eller lunch. Är där över mat sen dagen innan äter jag det, ibland har jag ätit en burk makrill och ibland bara en ölkorv eller babybell ostar (tex när jag jobbat) och sen middag på kvällen.
    Har ätit på detta sättet hela tiden, men nu går jag upp i vikt. Känns som jag måste dra ner på mängden, speciellt på middagen.

Vad är det för mat och hur mycket ungefär till lunch och middag?
    Tycker det låter som relativt mycket fett till frukosten; grädde, ost och majo. 
  • Boost

Läste fel, missade att det stog "eller" en burk makrill.
    Men då låter ju frukosten väldigt bra.

Att mäta måltiderna med handflata kan vara ett bra mått.
    Till lunch och middag bör måltiderna vara:
    1 hand (handflata + fingrar) med protein.
    1 hand (handflata + fingrar) med grönsaker.
    1 dl sås av något slag.
    (Personligen tycker jag dock att 1 dl sås är för mäktigt).

Är det fortfarande 1 kg plus, eller har du fortsatt öka igen?          

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**