• Boost

**Den stora feta LCHF-tråden**

TomMon: Usch vad jobbigt för dig :( Vilken situation!
    Är mannen missnöjd med sin kropp/vikt? Det kanske handlar om avundsjuka?

Är det du som lagar maten? Annars förstår jag inte riktigt hur detta går ut över honom.
    Här hemma är det jag som alltid lagar maten och därmed har min val av kost inte påverkat någon annan i hushållet.

Mår du bra tycker jag inte att du ska börja äta lite av allt istället.
    Mår du bra av denna kost och den ger effekt på dig så ska du självklart fortsätta äta så. Förstår inte hur en sådan sak kan gå så långt att han funderar på skilsmässa.    
  • Boost
    Catox9 skrev 2012-06-28 06:36:24 följande:
    Tack för ditt svar! :)
    Har hållt på snart 4 veckor, gått ner 3kg :)
    Ja det känns som lite mkt med baconet, men samtidigt så är jag inte stoppmätt när jag ätit upp :/
    Konstigt frukost och middag verkar vara de mål som jag måste äta mer, lunchen är inte lika viktig..
    Men jag antar att kroppen fortf håller på att lära sig :)
    Idag kör jag bara på äggen så får jag se hur jag klarar det.

Hade gul paprika som behövde gå åt, annars brukar jag hålla mig till den gröna :)       

Ja det tar ju ett tag för kroppen att vänja sig. Samtidigt är det väldigt viktigt att lyssna på kroppen, det tar ju ett tag för hjärnan att uppfatta att man är mätt också, så ät långsamt :) Sen behöver man inte vara sådär proppmätt när man går från bordet, utan gå därifrån när du är nöjd helt enkelt.

Just att lunchen inte är lika viktigt för dig, det kan ju bero på att du står dig väldigt länge på frukosten, så det är ju bra!

Fortsätt känna efter noga när du äter och lyssna på kroppen.
    Och GRATTIS naturligtvis till minus 3 kg, bra jobbat!!!  
  • Boost

Oavsett om det ligger något bakom så är det inte ok med de obehagliga påhoppen :(
    Men jag tycker inte att du ska vika ner dig och äta efter vad han tycker, vad har han för rätt att bestämma vad du får och inte får äta!?

• Boost
    ollebulle86 skrev 2012-06-28 09:37:55 följande:
    Usch, jag har svårt att få ner portionsstorlekarna igen. Känner att jag äter alldeles för mycket och inte konstigt att jag pendlar lite upp och ner då.
    Har iofs varit mer hungrig nu efter midsommar, antar att det är för att jag fuskat och jag nu måste ställa om mej igen.

Jag kämpar dock på för att komma in i det och försöker dra ner mängden mat, men det är fasonen inte lätt.

Drick ett glas vatten regelbundet så att det fyller ut magen istället :)
  • Boost
    jenniekk skrev 2012-06-28 10:52:14 följande:
    Har nu ätit 1dl rysk yoghurt med några frysta hallon. Känns i efterhand inte bra då det kanske va för "bra". Hur hanterar ni att inte dra ner på maten för mycket?

Jag överdriver oftast åt båda hållen. Äter för mycket... Eller svälter mig.... Hur håller ni balansen? Det är något jag måste lära mig. Vill inte få dåligt samvete över det jag nyss åt (som jag nu har)       

Varför har du dåligt samvete över det? Lät ju bra.

• Boost
    jenniekk skrev 2012-06-28 22:26:42 följande:
    Vad har ni andra ätit idag?      
    2 skivor solrosbröd med smör och ost.

Köttfärsfylld omelett, sallad. 
  • Boost

Glass: Kanske ditt resonemang stämmer på vissa, men långt ifrån flertalet.
    Man behöver inte vara ätstörd för att äta lite mindre och känna sig mätt ändå över dagen. Kroppen kan klara sig utmärkt på under 1000 kcal och ändå få i sig allt den behöver.
    Att dra ner på portionerna är bra och effektivt för att få igång viktminskningen, många tror att de behöver äta mer än vad de faktiskt behöver.

• Boost

Behöver man äta mer än tre ggr per dag så lär väl inte de måltiderna vara kompletta?
    Förstår mig inte riktigt på dessa små mellanmål, de ska inte behövas!

• Boost
    So Cal skrev 2012-06-29 11:06:38 följande:
    Har en fråga till er som är överviktiga (enligt bmi för att göra det lätt). Vad har ni för klädstorlekar? Jag är 168 cm och har 5 kilo kvar för att kunna räkas som normalviktig. Har köpt 3 par byxor i storlek 38 och jag fick på mig 2 av dem, blev helt paff, för i mina ögon är det ju en "normal" storlek haha. Minns inte när jag hade 38 sist, i högstadiet kanske.. Men 38 kanske har gått och blivit en "stor" storlek?

Klädstorlekarna gjordes om förut.
    De som är 38 nu, var 40 förut. De som är 36, är egentligen 38. Osv.
  • Boost
    So Cal skrev 2012-06-29 11:25:32 följande:
    Aaah. Varför då? Obestämd

Minns inte exakt varför. Men det hade iaf att göra med att befolkningen blir större och 38 ska väl ses som "den genomsnittliga storleken".
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**