Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

jagäraf skrev 2011-07-29 07:56:49 följande:
    Nej, jag skippar nog glassbåten, om inte annat för risken att sötsaksbehovet kan triggas igång.

Vitkål är ju bra lchf-mat och det lär ju innehålla mer c-vitamin än t ex apelsin. Även broccoli, blomkål och spenat. Det finns massor med vitaminer och mineraler i kött och fisk så risken för näringsbrist tror jag inte är särskilt stor.

Kolla gärna www.kostdoktorn.se , han har just testat sig efter 5 år på lchf och har fantastiska värden!
    Ja den där kolhydratsdjävulen är farlig han fpr snabbt greppet kring en...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    NoahLeah skrev 2011-07-29 09:39:11 följande:
    Har precis fått hem kokosfett, hur mkt av det ska man ha i t ex the?

Börja med en tsk per kopp jag dricker ungefär två, tre koppar kaffe per dag och har en stor msk per kopp..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Insikt som slog mig idag efter att vi haft besök av min gamla barndomskompis med fru och barn (som också kör lchf) som vi tyvärr inte träffar så ofta efterssom vi bor en bit från varandra.. Jösses vad man kan gå ner i vikt och som han sa det är inte bara vikten nu kan jag jobba och fungera utan en toalett precis runt knuten. Hur många är det inte som lider med magar som är i uppror och behöver känna stressen över att planera sina toabesök 

Själv slog det mig att nu kan jag se mig i spegeln och inse att bilden i mitt huvud stämmer med den i spegeln efter två år drygt med lchf. förrut har jag varit lite oöverens med den. Jag mår fantastiskt är viktstabil det går lite nedåt på vågen fortfarande men jag har nått mitt mål två år av fantastiskt mående och jag har lärt mig att börjar jag äta normalkost igen så lägger sig kilona snabbt och jag mår skit rent ut sagt. Oerhört skönt att känna att jag faktiskt har varit en tjockis  men nu har lyckats göra en livsstilsförändring som är hållbar och jag kan köpa vilka kläder jag vill utan att tänka på att magen står rakt ut och rumpan aldrig kommer passa i ett par jeans. 

Har nu tagit 15 kilo på två år och två gånger dessutom efterssom jag var svag nog att falla tillbaks och tro att jag kunde äta normalt men den insikten att vanlig mat och träning inte fungerar som mitt återfall gett mig var nog nödvändig.

• mamman i skogen
    thexyz skrev 2011-07-29 14:08:39 följande:
    Du gör naturligtvis som du vill, men de flesta av oss som följer eller har följt lågkolhydratdieter räknar antalet gram kolhydrater vi äter, och inte procenten. Själva definitionen på lågkolhydratdiet handlar om gram kolhydrater och inte procent. (googla för källor)

Äter jag 1 kg vitkål per dag så blir det ca 40 g kolhydrater per dag vilket inte är ok för mig. Att det sedan innehåller färre än 5 g per 100 g hjälper inte. Jag kan inte äta mer av det för det.

Tyckte det var lite lurigt när jag började med lchf att ha koll på kolisarna och gjord eprecis som de flesta räknade inte utan överåt tilåtna livsmedel men man lär sig snabbt om man läser på och lyssnar på sin kropp.

Idag använder jag 5/100 som ett riktmärke men äter även mat som innehåller lite mer, tex leverpastej  är ett livsmedel som inte är ok enl regeln men jag äter det iallfall men inte varje dag och inte i några mängder tycker njutningen av att kunna äta ett frökex med leverpastej och gurka om jag känner för det är värt att tumma på regeln det påverkar inte det totala efterssom det är en så minimal summa i det stora hela. Men skulle jag äta 100g leverpastej varje dag så skulle det bli på tok för mycket kolhydrater  utan jag håler mig till kanske 15g en gång i veckan. Man får kanske ibland titta på både 5/100 och tex skaldemans ratio för att ta sina beslut om vad som är ok och balansera upp sina val med att försaka ngt annat..
  • mamman i skogen
    jeng skrev 2011-07-29 21:04:04 följande:
    Kycklingfile med sallad och majjo ikväll!!
    Vad äter ni andra?

Här kör vi med taktiken att vi grllar var tredje dag ungefär och sedan äter vi resterna från det. Så igår grillade vi ett kilo kycklingfile och idag blev det av den ceasarsallad med kyckling och knaperstekt bacon och min "fuskiga" ceasardressing (majjo ,cf, vitlök och parmesanost) som tar två minuter att röra ihop. bara egenodlade grönsaker dessutom gud så jag älskar sommaren skrattar hela vägen från grönsakslandet när jag inser att jag sparar 40 kronor per dag på att inte handa grönt på ica....(snåljåpen i mig som får vatten på kvarnen)
  • mamman i skogen
    Faile skrev 2011-07-30 06:54:38 följande:
    Visst är det tröttsamt.

Nu har jag på 5 dagar gått ner 2,2 av mina 4kg som jag gick upp under semestern. Känns bra, mindre svullen och mer normal i kroppen.
    Maken är inte lika glad dock. Han har gått upp 10kg på bara 4 veckor!!!!

Om jag använder uteslutningsmetoden så kommer jag fram till att den stora boven är läsk. I övrigt har vi båda ätit nästan likadant. Lika mycket pizza, hamburgare, godis, bullar och annat skräp. Däremot har han utöver det druckit minst en stor läsk varje dag under semestern, medan jag skippat läsken.
    Helt sjukt!

skönt att det försvinner igen och maken kanske håller sig från läsken i fortsättningen
  • mamman i skogen
    Fiaz skrev 2011-07-31 09:24:38 följande:
    Bakis i soffan och så brutalt hungrig och sugen på en pizza! Man kanske skulle ta sig till ett brunch ställe och äta allt gott som äggröra bacon goda kycklingröror och allt annat smarrigt! Jag är värd det idag, en fettig brunch alltså, efter mega gräl med sambon igår som lyckades dricka alldeles för mycket och tyckte att allt var mitt fel och åkte hem... Likabra det kanske jag hade superskoj resten av kvällen iaf

Beställ en pizza och ät allt utom botten...sitter i samma sits ont i huvudet alldeles självförvållat så idag blir det nog en calzone med gorgonzola i och en rejäl klick cf till detta...bara att massakera pizzan och får i sig det göttigatse och själva pizzabrödet får snällt bo i papperspellen när jag är klar med den
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-07-31 17:49:31 följande:
    Någon här som har blivit av eller fått förbättrad migrän av lchf? Är sugen på att testa då jag läst om folk som helt blivit av med migränen av att äta enligt lchf. Har dessutom ett sockerberoende som jag gärna blir av med
    Helt fri från migrän helt fantastisktskt skönt har ngn gång emellanåt spänningshuvudvärk som kommer från axlarna men då kan man massera och stretcha bort det. Har itne tagit tabletter på länge för huvudvärk..med undantag från idag :-S självförvållad efter gårdagens trevliga grillkväll med för mycket vin ....
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-07-31 17:49:31 följande:
    Någon här som har blivit av eller fått förbättrad migrän av lchf? Är sugen på att testa då jag läst om folk som helt blivit av med migränen av att äta enligt lchf. Har dessutom ett sockerberoende som jag gärna blir av med

http://www.kostdoktorn.se/borjade-lchf-%e2%80%93-migranen-forsvann   läs lite på kostdoktorn så ser du att fler kan vittna om migränfrihet av lchf...har man tur så blir man mao helt "frisk" från migränen om man bara håller sig från kolhydraterna
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-07-31 22:13:42 följande:
    Vilken är den bästa sidan för att föra matdagbok och få koll på hur mkt proteiner allt innehåller?
    Har läst massor och har hyfsad koll på vad jag får äta men tycker det är svårt att veta när jag kommer upp i 20 kolhydrater, hur mkt kolhydrater är det tex i olika grönsaker?

Jag använder matdagboken emellanåt fungerar bra tycker jag är inte intresserad av kalorier utan kollar emellanåt procent fördelning och hur många kolisar livsmedel innehåller. Sen får man kaloriintaget på köpet  

minmat.net lchf.se finns många olika att testa..    
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**