Dixiechick skrev 2014-01-21 22:38:22 följande:
TomMon: hur ser en vanlig matdag ut för dig? Tänkte nu när du är gravid alltså. Om den är annorlunda mot innan och isåfall på vilket sätt? Vore tacksam för svar :)
Oj, det är verkligen upp och ner! :)
Ca v 5-13 mådde jag illa så då fick jag äta det som kroppen accepterade. Helst inget varmt kött. Frångick här alla mina regler när det gällde pasta och bröd samt frukt.
V 13-25 hade jag ett för mig normalt sockersug och höll det stånget med frukt och mörk choklad.
V 25-30 var total katastrof. Godis, chips, kakor, glass. Allt blev helt normalt att konsumera. Gick ändå inte upp mer än normalt tack och lov. Är väl ändå inte så att jag överäter, det är inga jätteskålar godis direkt. Men skillnaden från nolltolerans var ju stor.
V 30 vände sockersuget igen. Från att inte ha kunnat tänka på allt gott som fanns nära till hands utan att smaka på det så var det som att jag kände mig trött på det. Då bromsade jag in och lyssnade på kroppen. Åter igen blev det frukt och mörk choklad om suget skulle komma.
Nu är jag snart i v 34 och äter ca 2 mellanmål mer än vanligt och knaprar på ca 2 äpplen om dagen (är mycket hungrigare än vanligt). Pasta, ris, potatis och bröd (speciellt det sistnämnda) är jag fortfarande mycket liberal med och tänker fortsätta vara så tills dottern tittar ut. Kanske även under ev amning. Jag har gått upp 10 kg än så länge och vad jag kan se sitter det allra mesta på magen, det försvinner nog snabbt med lchf.
Än idag tar jag en bit kaka eller lite godis om jag är sugen, jag litar på att min kropp berättar för mig vad jag behöver. Min graviditet är komplicerad och smärtsam och hade jag inte haft lite sockerchocker då och då hade jag blivit galen! ;)
Hoppas du fick svar på det du undrade, fråga gärna mer om du behöver!