• rednose

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda5 skrev 2012-01-11 18:31:42 följande:
    o 5:an biggest looser
    är det på SAMTIDIGT? Vafan är det frågan om?!?!?! Konspiration från mjöl och brödindustrin MÅNNE?! 
  • rednose
    astro skrev 2012-01-11 18:33:02 följande:
    Undrar när någon modig kanal vågar göra ett LCHF-kockprogram? Med två miljoner svenskar som kör lågkolhydrat på ett eller annat sätt så borde det vara VÄRSTA succéidén.
    Det kommer.
  • rednose
    mamman i skogen skrev 2012-01-12 08:42:05 följande:
    Ja det är fanken konspiration. Håller på att läser och läser nu och det är så skrämmande vad som ligger bakom mycket livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin håller oss under sina vingar och det är de som styr. 

Ska börja med forskningsfusket så snart jag hinner www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412... 

Har precis läst ut vitt begär av Gunilla Sahlin i slutet av boken så skriver hon om våra kostråd i europa och vem det är som styr.
    Etthundratjugiosexmiljoner kronor kostar det eu att ta fram nya kostråd för oss europeer detta updrag har getts tillnätverket eurreca. Det sistnämnda startades av ILSI som är grundat av cocacola, general foods, heinz och kraft är det någon mer än jag som ser ngt ett problem med kommande kostråd? WHO har sett ett problem och begränsat sitt samarbete. Kostråden klubbas igenom i EU:s egen livsmedelsmyndighet där hälften av ledamöterna har uppdrag för ILSI och liknande organisationer..Ngn mer än jag som tycker att det är ett par ugglor i mossen när cocacola ska ge oss kostråd????    

I sin bok forskningsfusket så skriver Ralf om vem det är som styr WHO och detta ska bli oerhört intressant att läsa mer om.

Rent historiskt så är det också en oerhört intressant historia om hur livsmedelsindustin går hand i hand med politiken och hur våra kostråd växt fram pga forskningsfusk och fettskräck. Hur hippierörelsen med deras solidaritet och maten ska räcka till alla om vi äter vegetariskt sådde ett frö som spannmålsindustrin inte var sena att haka på.        
    WOW! Jag det är banne mig en hel uggleklan i mossen! Sjukt ju! :( Arg man blir oxå att alla ens vänner gåt tpå det där och ska ha det till att det är JAG som är "dum" som gått på nån trend... Blir så frustrerad!
  • rednose
    FasterK skrev 2012-01-12 18:20:56 följande:
    Sitter här och med ett glas rött och äter krispiga fläsksvålar...

Under kvällen har jag funderat på att jag nu, som lchf.are (i alla några månader till innan utvärdering), mer och mer märker av det faktiskt massiva motstånd det finns mot denna kosthållning.

Nu undrar jag om någon i tråden varit lchf:are längre än ett år och om då också tagit prover som visar på förbättrning/försämring. Detsamma med hälsoeffekter?

Läste ikväll denna artikel
    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...
    (läs kommentarer)

...som kommenteras av kostdoktorn.
    www.kostdoktorn.se/vilda-pastaenden-i-lakarti.../

Någon kanske redan har tagit upp detta? Ursäkta i så fall.
    krispiga fläsksvålar? hur gör men dem? steker länge bara eller?
  • rednose
    FasterK skrev 2012-01-12 18:40:11 följande:
    Knapriga jag kanske skulle sagt. De är som snacks med noll kolhydrater. Jag gillar dem, men de är inte allas kopp te.

Men oj så bra! då ska jag jaga rätt på såna till morgondagens par-häng så jag o sambon har nåt att tugga på när de andra käkar chips, efter pastan...
  • rednose
    Allrona skrev 2012-01-12 20:11:29 följande:
    Det började med en kille som på allvar hävdade att man byter ut kolhydraterna på tallriken mot fett. Alltså på riktigt - bort med pasta från tallriken och på med ungefär lika mycket smör!!! Och på den nivån fortsatte det ungefär. Kändes inte lönt att försöka förklara för nån som inte har bättre koll än så!
    Så tror en del av mina vänner att jag äter. sjukt tröttsamt men idag när vi var och lunchade och jag tog en soppa så fattade de att jag visst kan "vara med" som vanligt. man blir ju trött på hur lite folk VILL sätta sig in i nåt innan de har en åsikt. Jag sklle tyckt det var otroligt pinsamt att uttala mig om saker jag inte har en aning om. Det tycker man ju borde vara självklart...
  • rednose
    Niffan skrev 2012-01-12 20:30:55 följande:

Började med LCHF nu i veckan, är nu inne på tredje dagen och är så förvirrad på hur mycket fett, vilken sorts fett man ska äta.
    Har ni grädde i allt ni gör, för att få i er fett?
    Kan det inte blir föööör mycket?

Har opererats för gallsten för många år sedan och nu ikväll har jag börjat få lite känningar....något jag kan göra för att lindra eller ska jag bara köra på?

Något annat man ska tänka på? 

Vad tycker ni om min mat hittils....se nedan vad jag ätit.   

Det jag gjort i veckan är att jag har bakat LCHF bröd,och  det var helt ok att äta.

frukost varje dag:
    En brödskiva med en tjock skiva brie-ost på eller ägg/majonäs, plus sallad och tomatskiva.
    Turkisk yoghurt med solrosfrön.

Lunch/matlåda varje dag:
    Omelett(med grädde) med räkor, tomater och lök 
    Rättikagratäng och biff.
    Isterband med vitkålsstuvning.

Mellanmål varje dag:   
    En st finncrisp med brieost eller tjcka skivor med herrgårdsost/lite skinka
    Plus några gröna oliver     

Kvällsmat:
    Rättikagratäng och biff.
    Isterband med vitkålsstuvning.
    Idag blev det fisksoppa med morötter och blomkål/broccoli och ett ägg.  

Tacksam för svar!    

För mig tog det ca 2-3 veckor innan jag började må prima ballerina. :) håll ut för det är värt det absolut!

Skippa rättika och morötter. De växer ju UNDER JORD. Du vill alltså äta sånt som växer ÖVER JORD och inte så mycket av det heller.
    Ta mindre grädde i maten och mer smör (alltså rent smör, osaltat) och/eller kokosfett (inte silvriga paketet på ICA utan Cocosa eller Biofoods från hälsokosten eller nätet) och fetaste creme fraichen.
    Du kan även byta ut turkiska yoghurten mot rysk som är 17%ig och supergod!
    Annars ser det bra ut tycker jag! Lycka till!
  • rednose

Just ja, blir det för "fettigt" så ha bara i lite vatten. :)

• rednose
    Niffan skrev 2012-01-12 20:45:19 följande:
    ok, men den där silvriga cocosfettet....är det inte ok att använda eller smakar det bläää?
    Cocosfett...smakar det inte cocos av allt då....hrmmmm 
    Rysk yoghurt...måste testa, tack!!!!!!! 
    det smakar ingenting men det är härdat fett som inte är bra. :)

Ett tips på efterrätt är vispad grädde på lite ryssyoghurt och bär. Mummaa! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**