• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

ventilera mera skrev 2012-01-20 19:15:08 följande:
    Så ser min lista ut också, i stora drag... + en del ost. Färskost med och utan smaksättning t ex...
    Det enda av det i parentesen som jag saknar är cola, men jag brukar ge efter med lite zero på helgen... det funkar för mig som tur är. Hade min man varit sån som äter mycket sånt hade det iofs varit jobbigt. :) 
    Just det! Osten ja :) Fast vi är lite tråkiga och käkar mest hushållsost. Det passar bra på alla typer av gratänger och så.
  • Loreena

Calipso
    Om du åt kalorireducerat/fettsnålt innan du började med LCHF så kan det ta lite längre tid innan viktnedgången kommer igång. Det kan även vara så att den kropp just nu arbetar för att sätta igång din ämnesomsättning ordentligt, återuppbygga muskler, inre organ och helt enkelt se till att vara i så bra skick som möjligt innan din viktnedgång börjar. Strunta i vågen och mät midjemåttet istället. Se till att du äter regelbundet och att du äter dig mätt. Hur mår du i övrigt av LCHF?

Här kan du läsa lite mer:

www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/
    www.annahallen.se/lchf-for-viktminskning

• Loreena

Mandelbröd till frukost idag. Oj vad mätt jag blev! Jag rostade mitt för att det inte skulle kännas så svampigt som det annars kan vara. Man kan även rosta det i stekpannan eller använda ugnen i 15 min istället för micron om man vill ha finare yta på brödet.

Smidigt och enkel snabbfrukost iaf när man är less på omeletter och yoghurt.

1dl mandelmjöl
    1 ägg
    Lite salt
    Smält smör, brödet blir lite saftigare om du tillsätter smält smör. Ta ca: 25g

Gör så här
    Vispa ägget i en djup tallrik. Tillsätt mandelmjöl, salt, smör och mosa ihop med en gaffel.
    In i micron 2min KLART! Ät och njut med massa smör och ost.

*www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx

• Loreena
    mamman i skogen skrev 2012-01-22 07:43:29 följande:
    För er som är trötta på att försvara er mot miljöargumenten så kommer här ett ack så långt blogginlägg men det är oerhört tänkvärt och intressant. Varför är inte ngn livsmedelsproduktion hållbar i dag. Inte ens veganerna som skriker om pruttande kor kan friskriva sig från ansvar att köttindustrin är en miljöbov utan de är snarare beroende av boskap på samma sätt som vi som äter kött .

Ta er tid att läsa så kommer ni ha mängder med argument. www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/80...  
    Jag ska läsa den. :)
    Jag kan även rekommendera den här länken
    www.youtube.com/watch&v=rNON5iNf07o

Och den här om naturbeteskött
    www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129758-naturbetesktt-miljn

Vad gäller miljön och kosten så har jag den här uppfattningen:
    *Vi bör äta upp det vi köper och undvika att kasta bort mat.
    *Vi bör i största möjliga mån handla närproducerat, efter säsong och helst ekologiskt
    *Naturbeteskött är klimatneutralt, snällt mot djuren, nyttigare, godare och det vårdar dessutom landskapet
    *Vi borde se över möjligheterna att låta tex. highland cattle beta i skogar, på myrar, på ängar och på åkrar och använda åkrarna till att odla i första hand hö till djuren och i andra hand grönsaker till oss människor.
    *Vi bör välja viltfångad fisk framför "odlad", av samma anlednings som vi bör välja naturbeteskött istället för traditionellt uppfödda köttdjur.

Vad gäller att maten ska räcka till alla på vår överbefolkade jord så anser jag:
    *Ingen kosthållning kan i nuläget mätta alla tyvärr :( Och vi i väst kan inte offra vår hälsa och trycka i oss pommes och vetemjöl av solidaritet med fattiga i tredje världen, det hjälper ingen.
    *Att förstöra miljön, hälsan, vattendragen och öka ökenspridningen med hårt jordbruk för att odla spannmål är inte rätt väg.
    *Vi behöver arbeta med mänskliga rättigheter, skola, feminism, preventivmedel etc. för att komma tillrätta med överbefolkningen. Och ge kvinnor rätten att styra över sin egen fruktsamhet och sina egna liv. Fattiga kvinnor utan utbildning föder i regel många fler barn än kvinnor som själva har möjlighet att påverka.
  • Loreena
    Isbit skrev 2012-01-22 20:34:12 följande:
    Hej!

Jag tänkte köra LCHF fast inte så strikt för jag är inte överviktig. Är det så att det är helt kört om man råkar äter lite kolhydrater?
    Då är det helt onödigt att äta LCHF eller?
    Om du är normalviktig och vill äta LCHF av hälsoskäl så kan du absolut göra det. Man får hitta en nivå på kolhydraterna som man själv mår bra av. Alla måste inte äta strikt. Det finns tom. forskning som visar att om man äter lågkolhydratkost 2 dagar/vecka så får man en bättre effekt på vikten än om man drar ner på kalorierna.
    När du ökar på med fettet i kosten så kommer du att bli mättare och därmed minska på kolhydraterna. Prova dig fram och hitta en nivå som du trivs med. Man brukar säga att LCHF är under 50 kolhydrater/dag, och måttlig lågkolhydratkost är under 100 kolhydrater/dag. (om jag inte minns fel)
    Jag började på normalvikt (62,5 kg) Jag åt liberalt runt 50 kolhydrater/dag och gick sakta men säkert ner till 55 kg. Jag hade siktat på 58 men kroppen ville ner lite till tydligen. Prova dig fram så kommer du märka vad som fungerar för dig!
    Om du ställt om kroppen till fettförbränning och fuskar med en macka så förbränner kroppen de kolhydraterna och övergår sedan på fettförbränning igen. Så det är inte "kört" om du fuskar ibland. Men du kanske kan känna dig lite trött eller få svullen mage. (När man äter LCHF så blir man ju lite bortskämd med en gasfri mage och slipper matkoma)
  • Loreena
    Isbit skrev 2012-01-22 23:05:15 följande:
    Kan man äta LCHF under graviditet?
    Säkert en dum fråga men det får jag ta
    Det kan du absolut göra, men det finns ingen forskning på det än, bara personer som delar med sig av egna erfarenheter, så det kan vara bra att äta lite mindre strikt, för att vara på den säkra sidan. Jag är gravid i v. 17 och äter liberal LCHF. :)
  • Loreena
    finskaflikkan skrev 2012-01-23 09:41:49 följande:
    Halloj! 

Har en gång för alla bestämt mig för LCHF diet from. onsdag!
    har redan tömt alla skåp och kyl på kolhydrater och annat skräp.

Nu en fråga... Kanske någon som vet nånting?
    Är så att jag e gbp-opad.. Går de ändå att köra dieten?      
    Det borde ju fungera jättebra för dig, eftersom att du då får i dig mycket näring på små portioner. Men prova försiktigt och känn dig för vilka livsmedel just din mage tål. Hur har dina måltider sett ut innan?
  • Loreena
    Noomi81 skrev 2012-01-23 14:00:36 följande:
    Nu måste jag hoppa in här och spy lite galla. Ni som skrivit så positivt om kokosfett och till och med tagit en sked av det på morgonen för det var så bra för förbränningen. Ni.
    I morse gjorde jag just det, inspirerad som jag var. Sen mådde jag illa i 4 jävla timmar. Tack för den.
    Annars mår jag finemang av LCHF och får massor av tips och inspiration från den här tråden.
    Tack för mig.  
    Jag brukar ta det i en kopp te, men inte för mycket och absolut inte på fastande mage! Kokosfett ÄR bra för förbränningen, men du behöver absolut inte äta det direkt på morgonen utan frukost!
  • Loreena
    Carolinalovetobias skrev 2012-01-23 16:26:23 följande:
    Är de förbjudet med lite rå blomkål och dipp som kvällssnacks? :)
    Det kan du absolut äta! :) Gurk- och paprikastavar är också goda att dippa. Gör gärna dippen själv så du slipper sockret och tillsatserna som finns i färdig dip.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**