• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2011-02-21 21:45:06 följande:
    hur vet man hur mkt mejeriprodukter man kan äta under en dag. Hur mycket äter du på en dag?
    Man får prova sig fram hur mycket man "tål". En del behöver hålla igen på det för att kunna gå ner i vikt. Äter man lchf av hälsoskäl behöver man inte vara särskilt strikt.

Jag äter mejeri främst i form av grädde, ost och cf. Aldrig mjölk och nästan aldrig yoghurt. Kanske  0.5-1 dl vispgrädde om dagen coh 4-5 skivor ost. Men det varierar också väldigt från dag till dag.... 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    ThePointOfItAll skrev 2011-02-21 21:37:21 följande:
    Hej tjejer, känner igen några av er från en gammal lchf-tråd från 09/10 som jag skrev lite i. Har nu efter att jag fick barn kört igång igen, har hållt på en vecka och gått ner 5-6 kg(!), men det mesta är nog vatten jag samlade på mig efter förlossningen för 4 veckor sedan.Gick upp 13 kg under graviditeten men tappade bara 2 kg efter förlossningen och svullnade upp ist.

Det går riktigt bra känns det som, kanske för att jag äter rätt så fritt nu när jag ammar. Kommer nog under 30-40 g om dagen iaf.

När jag körde sist så fanns det en näringsuträknare på någon av lchf-sidorna(lchf-recept.nu?) som var väldigt bra. Man kunde utefter livsmedelsverkets listor skriva in matvaror i en rätt och få uträknat näringsinnehåll samt skaldermans ratio. Nu när jag vill räkna ut kh i Lady Dahmers goda lembas så hittar jag den inte, någon som vet?
    markazits.....markati.... vafan.. nåt sånt.... I LOVE GOOGLE: http://www.markazits.com/diet/livs/
  • Linda1976
    Boothwalker skrev 2011-02-21 22:26:48 följande:
    Jag saknar saltlakrits. Finns det nåt man kan äta?
    Äkta lakrits kan du äta. Alltså typ små hårda karameller som säljs i plåtburkar i kaffe&teaffärer. '

Ah - jag älskar google - IGEN! http://www.arabusta.se/butiken/384.php 
  • Linda1976
    tiiitti skrev 2011-02-21 22:31:00 följande:

Ok tack linda, får testa mig fram då. Man är rädd de ska bli för mkt.
    Jag har provat äta lite efter GI innan . vad är skillnaden mellan gi och lchf egenligen? tycker de verkar va ungefär samma.

Jätteskillnad! Med GI äter man ju bröd, bulgur, fullkornspasta, grovt knäcke, matvete osv i all evighet. Sånt en lchf:are undviker helt  

En GI:are äter helt annorlunda än en lchf:are. Jag råder dig att läsa på ordentligt innan du kör på till 100% annars är det väldigt lätt att göra fel. Men har man väl fått kläm på det så brukar det kännas väldigt lätt. Och undrar du så fråga i tråden. Länkarna i ts ger också en hel del  
  • Linda1976
    yena89 skrev 2011-02-22 02:54:32 följande:
    Måste bara säga, ibland blir jag så trött på LCHFare. Kan förstå att utomstående tycker det är som en sekt, tyckte samma sak innan jag läste på ordentligt.
     Skrev på kostdoktorn att kolhydrater är helt ok sålänge man väljer bra kolhydrater och att många mår bra av tallriksmodellen/GI och då var dom på mig som hungriga vargar, kastade om orden i munnen på en och tjötade och hade sig ALLA kolhydrater är minnann dåliga och man blir sjuk av det...ne...ibland vill man verkligen lägga ner kosten bara för att slippa all skit man får ta ibland, som att få konstiga blickar av servitrisen som tror man är dum i huvvet när man beställer en kaffe med mycket vispgrädde och ingen kaka eller nåt till...

förlåt...ville bara skriva av mig, behöver inge svar :/
    Jag förstår dig! Men du SKIT I OMGIVNINGEN på denna punkten! Jag drömmer om en värld där ALLA läst Matrevolutionen.
  • Linda1976
    Faile skrev 2011-02-22 06:48:41 följande:
    Det som jag har hemma hela tiden nu är,

Linfrön
    Mandelmjöl
    Kokosflingor
    Fiberhusk
    Pofiber
    Sesamfrön ( även om jag äter de väldigt sällan, är inte jätteförtjust i det )
    Philadelphiaost
    ägg
    Ost att riva/färdigriven

Har lagt in ett recept på jättegott knäckebröd tidigare i tråden som jag verkligen rekommenderar. Är så gott på morgonen med ost och skinka på
    Jag instämmer (utom mandelmjöl som jag inte tål) Och säger:

smör
    grädde
    kycklingfiléer
    köttfärs
    fiskblock
    frusen broccoli
    frusen blomkål (till mos)
    bacon
    tomater
    frysta hallon&blåbär
    90% choklad
    lök, alla sorter
  • Linda1976
    Boothwalker skrev 2011-02-22 07:44:13 följande:
    Är det saltlakrits förresten? Söt är ingen favorit alls... =)
    Det finns alla sorter! Salt, söt, med anis, med mint.... 
  • Linda1976
    yena89 skrev 2011-02-22 11:47:39 följande:
    Just vad omgivningen tycker kan jag stå ut med, jag mår bra och går till skillnad från dem ner i vikt. Känslan att sitta på fiket med en kaffe man vet hjälper en gå ner i vikt istället för som dom sitta med räkmacka eller tårtbit, det ger mig tillräcklig med oövervinnlighets-känsla att jag står ut med servitrisens blick.
    Det är just LCHFsekten jag är irriterad på. Framförallt på kostdoktorn. Och även vissa här. Vill man itne testa LCHF då är man minnsann okunnig. Äter man kolhydrater då blir man sjkuk och tjock. Att eprsonen i fråga är frisk och normalviktig och har hittat sin livsstil det skiter dom i, LCHF är minnsann det bästa och alla ska testa det. Eller att det precis som med fett finns bra och dåliga kolhydrater, det ser man inte heller.
    Inte har dom några bra studier heller.

Att rekommendera det till en diabetiker eller en 100kg tung kvinna som försökt allt och inte lyckats är en helt annan sak, då ska man rekommendera LCHF för då är hennes kropp kanske så sönder bantat att ignet annat funkar.

BLÄ! x)
    Sant. En lagomviktig människa utan sockersug som äter ok och kanske åt GI-hållet har kanske inte så jättemycket att vinna på lchf. Jag håller med dig, ffa har jag stött på den sorten på KIF. Rena talibanerna. Det är ju inte så att äter man ett äpple en gång så är det som att trilla dit på heroin!
    Lycka 1 skrev 2011-02-22 12:28:22 följande:
    Tack så mycket för kokosfettsvaren!
    Jag ska beställa hem och prova det.
     Jag använder Cocosa MED kokossmak (grön etikett) för att ha i äggmjölk, i te eller gör ischoklad med 100 gram 90% choklad, 50 gram cocosa och massor med kanel. Då får man i sig nyttigheter, men ändå lite godiskänsla. De är mäktiga så man vill inte äta mer än 3-4 st. Ibland dricker jag 1 kopp te och äter 2 ischoklad till frulle. Inte ultimat, men NÅT måste jag få i mig så jag inte svimmar på väg till bilen...
    Denebola skrev 2011-02-22 11:04:26 följande:
    Googla UFO (Under Fem gram Om dagen) + LCHF, själv är jag inte så insatt...
    Funderar på om hon menar vilken mat som innehåller 5 gram/100 gram?
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-22 13:08:33 följande:
    Utifrån formuleringen "vad man ska äta under en dag för att hålla sig under 5 g" tolkar jag det inte som du gör, men hon får gärna bringa klarhet i hur hon menar
    Inte jag heller, men jag undrar OM det kan vara så, haha Ja, kom till tråden och bringa klarhet!!
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-22 15:35:00 följande:
    Ja, söt och smörig :P 90 % ska det vara! Skulle dock vilja testa 99 % för nu är jag så van vid 90 %
    Vi köpte 100% och tänkte kaxigt att det skulle nog gå... 90% känns ju "vanlig" nuförtiden URK!! Jag blandade ut den med annat när jag gjorde julgodis i julas, men ren 100% - fy fan 99% kan jag inte uttala mig om, men jag gissar att den inte är långt efter 100% i bitterhet
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**