• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maruid skrev 2011-10-02 20:37:09 följande:
    Tre skäl i princip, råvarubrist, felprioritering från mejeriernas sida och att människor börjat äta annorlunda.

Mjölproduktionen går i sig stadigt neråt.
    Mejerierna har använt stora kvantiteter av vad de har till att tillverka flytande smör som ger mer vinst för mejerierna.
    Samtidigt har folk på senare år börjat äta mer helfeta produkter som grädde, smör, fet yoghurt etc.

Detta sammantaget leder till smörbrist. Men den är ju inte total. Smör kommer ju lite då och då till butikerna så man får väl passa på när man hittar. Jag har alltid hittat normalsaltat smör men det är det osaltade som inte funnits i våra närmsta butiker. Sist jag var och handlade fanns det dock.
    Såg att jag skrivt fel,

"Mejerierna har använt stora kvantiteter av vad de har till att tillverka flytande produkter istället för smör som ger mer vinst för mejerierna. Samtidigt har folk på senare år börjat äta mer helfeta produkter som grädde, smör, fet yoghurt etc."
  • Maruid
    sheena82 skrev 2011-10-04 09:27:09 följande:
    Var ligger Coop? Har dålig koll på Lund, men är i utkanten ibland. Går i skolan på S:t Lars-området, är det lätt att hitta därifrån. Jag kör bil.
    Coop ligger i princip vid Nova, på Mobiliområdet.
    Googla Fjelierondellen.
  • Maruid
    Isola80 skrev 2011-10-06 08:10:18 följande:
    Tänkte kolla på matdagboken, men man måste ju vara medlem. Får man tillgång gång till livsmedelsberäkning om man är "gratismedlem"? 
    Annars finns minmat.net. Gratis.
  • Maruid
    FasterK skrev 2011-10-06 13:54:47 följande:
    Har fortfarande problem med aptiten och äter nu i genomsnitt 1400 kalorier om dagen istället för tidigare 1500-1600 kalorier. Får inte i mig mer mat och känner mig inte hungrig. Ibland får jag tvinga i mig och det växer i munnen.  ...kan ju inte vara bra det här. Får jag i mig för lite mat kommer väl kroppen protestera och hålla kvar fettet. Tänker jag fel? Är det kvaliten på kalorierna som är det viktiga?

Gjorde lchf ischoklad härom veckan och det får jag faktiskt i mig utan problem.

Har kört i snart 10 veckor och har stadigt gått ner 0,5 kg i veckan.
    Om du mår bra, är pigg och energisk, går ner i vikt, känner dig nöjd så är det väl helt okej. 1400 kalorier är ju inte precis extremt lite (det beror ju på flera faktorer som längd, kön, aktivitet osv).

Jag räknade en gång ut kaloribehovet för en person med min längd och min målvikt och ett stillasittande arbete och ingen egentlig motion utöver vardagsmotionen. Det låg då på 1600 kalorier.

Men för min del handlar det om mående, inte om siffor i första hand. Men om du inte mår bra så gå till en läkare och be att få ta några prover. Det kan ju vara vettigt att kolla upp exempelvis hb och sköldkörtel värden(eftersom vissa sköldkörtelproblem ger oss svårt att gå ner i vikt och andra ger oss svårt att hålla vikten uppe) i alla fall. Även kolestorol skulle kanske vara intressant att titta på.
  • Maruid
    Faile skrev 2011-10-06 14:00:01 följande:
    Nej, jag hade ju väntat mig ett gigantiskt viktras ju. Snacka om antiklimax

Men två veckor till kör jag och sen byter jag. Kanske ökar protein och grönsaker och drar ner lite på fettet istället. Känns så motigt bara att behöva börja mixtra när det funkade så bra första halvåret och nu senaste 4 månaderna, ingenting.
    Har du mycket kvar att gå ner?
  • Maruid
    Husali skrev 2011-10-08 08:35:54 följande:
    Jag har googlat. Massor. Och det verkar råda väldigt skiljda meningar om kolhydratinnehållet... Märkligt.
    Tydligen handlar skillnaden om de fibrer vi kan smälta och inte. Alltså skriver vissa märken ut hela fiberinnehållet och då blir kollisarna högre. Men om man räknar det som upptas av kroppen blir det lägre, och det är detta som vissa märken anger (däribland Nutisal).

Macadamianötter pendlar också i kolhyderatinnehåll beroende på när på säsongen de växt.

Macadamianötter är utan tvekan nöten med lägst kolhyderatinnehåll och jättegod men man kan ju ändå lätt triggas och äta för mycket så man ska vara rätt försiktig.
  • Maruid
    WhiteAngels skrev 2011-10-08 15:50:12 följande:
    Tränar ni/ eller motionerar något?
    Jag kör minst en powerwalk om dagen om jag inte cyklar en sväng. 

Nej, tyvärr ingenting just nu. Har helt enkelt inte hittat något som jag gillar och som dessutom fungerar med min livssituation. Så det enda just nu är ren vardagsmotion.

Önskar så att jag kunde hitta något jag gillar och som fungerar för mig i alla avseenden men det är inte helt lätt.

• Maruid
    Vilda Tiger skrev 2011-10-10 09:12:29 följande:
    MEEEEEN! Fasen - över ett kg upp denna vecka. Fy fan va besviken jag blir! Ingen äl och ingen mens, bara trist, tråkig viktökning. Jag hade liksom satt upp att går jag inte under 74, som varit min lägstavikt den sista tiden, så kommer jag inte riktigt tro på att den här maten kan få mig att gå ner. För några dagar sedan vägde jag 73,9, en siffra jag inte sett på MÅNGA år. Men så idag, poff bang så var det 75 igen. Jag fattar inte! Har stått här i snart ett år, ska jag aldrig komma under den där jävla gränsen eller! Har inga magiska mål, utann 65-68 kg till mina 164 cm. Det är inga supersiffror på något sätt, faktum är att 68 är gränsen för mig om jag ska ha ett bra okej BMI. Suck... fan. Hade jag gått ner till 72 och SEN upp ett kg för någon slags platå, DÅ så. Men nu - det bara bekräftar mina farhågor. Förstår mig hur jag menar?
    Om jag minnst rätt så har du börjat med lchf ganska nyligen? Eller har jag fel för mig?
    Och har man då gått ner med andra metoder innan så är det ju rätt vanligt att lchf i början inte blir någon mirakelkur då kroppen måste läka ut och börja förstå hur den ska fungera enligt nya förhållanden. Bland annat har ju Åse på 56 kilo bloggen skrivit mycket om detta men även Kostdoktorn. Det finns rätt mycket tänkvärt att läsa om just detta ämne.

Du kanske helt enkelt måste ha tålamod och låta kroppen ta den tid den behöver.
  • Maruid
    Vilda Tiger skrev 2011-10-10 12:50:48 följande:
    Lina Sofi
    Ja, du har ju helt rätt, men fy fasen va tråkigt det ääääär att vänta! Jag behövde nog mest en klapp på axeln och ett "jag har också varit med om det där, men sedan släppte det och nu har jag gått ner 20 kg" typ. Så jag fick upp hoppet om att nånsin komma förbi den här förbenade platån. Har gått ner bra fösta veckorna, och jag är insatt i hur det funkar, det här med att man sabbat kroppen genom att tidigare ätit vlcd och liknande. Men GUD va jag vill se en 6a först i vikten snart! Får jag det till jul är jag mer än supernöjd, och 4 kg känns ju inte helt tokigt att kunna tappa på drygt två månader, tycker jag.
    Jag förstår dig fullständigt tyvärr! Själv har jag inte heller fått den viktnedgång jag önskat på de fyra veckorna jag nu hållt på. Men å andra sidan tänker jag att det går lite neråt i taget och jag mår så mycket bättre. Men visst blir man lite besatt och önskar att det bara kunde rinna av en ; )

Men jag tror helt enkelt att det kommer för dig, kanske behöver kroppen just ställa om sig. Nu är du i alla fall snäll mot den under tiden.
  • Maruid

Vill först beklaga sorgen till alla som mist anhöriga. Har själv varit igenom svåra processer tidigare i mitt liv och vet att mat då är det minst viktiga.

Men vad gäller barn och kost... Jag har själv en stor övervikt som jag vill få bort och jag vill sedan aldrig öveföra mitt märkliga förhållande till mat till mina barn.

Det jag tycker är svår idag är att jag inte får stöd hos BVC. Tanten där menar väl men sitter bland annat och rekomenderar att barnen ska få margarin i sin kost. Något jag aldrig skulle servera till någon. Hon kör helt enkelt den vanliga "mättat fett är farligt, kolhyderater är det människan ska leva på etc etc."

Men frågan är alltså, kan man ge helfet mjölk och smör och liknande till barn som ändå i viss mån äter kolhyderater i form av exempelvis havregröt eller någon macka eller liknande? Eller ska man dra ner på fettet om barnen äter kolhyderater? Hur fungerar det där egentligen?

För mig är i alla fall det absolut vikigaste att barnen äter så rent  och naturligt som möjligt och att barnen ska ha ett normalt förhållande till mat.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**