• Joggi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Usch så dålig jag har varit i veckan. Alltså inte sjuk utan bara dålig! Dålig på att äta rätt:( Har inte ätit kolhydrater, så den biten är ju bra. Men har ätit sent på kvällen/natten och har ätit mig för mätt:( Jag som skulle ta nya tag den här veckan efter ett -0 förra:( Ja, det är aldrig försent att bli bättre! Idag blev det ägg och bacon till frukost, även fast det kväljer mig. Åt halva tallriken iaf.. Sen blir det fläskfile med bea. Hoppas på att klara mig på det idag!

• Joggi
    lerumstessan skrev 2011-11-04 13:21:45 följande:
    Finns det några genrella livsmedel som innehåller "mycket" kolhydrater av de som är tillåtna.....grädde? vissa grönsaker? Vad ska man vara försiktig med?
    Bär, nötter, grädde och mejeri i stora mängder är väl lite av det man ska äta lite försiktigare av...
  • Joggi

Äntligen lossnade det lite till och jag har tappat 2,5 kg den här veckan! Tackar! Fler som har vägning på Måndagar som vill dela med sig??:)

• Joggi

Tack och grattis till er som har tappat!

Jag stod still en vecka och gick upp 2 kg en vecka, men nu är jag back on track igen. Hade det varit för 3 år sen hade jag gett upp men inte idag. Känner verkligen att jag kommer att fixa det här nu! Har gått 5 veckor och jag har inga planer alls på att äta annorlunda nånsin!! Jag som tom hade planerat en fuskdag på julafton känner nu att julbordet ju kommer att bli perfekt för lchf! skinka, lax, ägg, romsås... Ja, det kommer gå galant! ska leta upp ett bra recept på sockerfri sill oxå:) 

• Joggi

Ser att det snackas köttbullar och vill bara tipsa om pofiber som finns på gluten hyllan. På den förpackningen finns oxå recept. Har i en skvätt grädde oxå nu när jag äter lchf:) Jag är gluten så jag är kanske van pofiber men som tex mamma lagar fortfarande köttbullar med pofiber fast jag inte bor hemma:) Gott!! 

• Joggi
    SötaSarah skrev 2011-11-16 18:05:36 följande:
    Jag ska börja med LCHF inom en vecka! :) Ska kika här i tråden men har några frågor till att börja med.

Ni som har sambos som INTE behövergå ner i vikt, hur äter dom, gör ni annan mat till dom eller äter dom samma? Min sambo är med på att äta samma middag t ex (skippa potatis osv) men att han kan "fuska" med kolhydrater som han vill annars dock försöka skippa lite sånt hemma som jag gillar annars så jag inte blir frestad. Men är det dåligt att äta en mindre strikt LCHF om man inte ska gå ner i vikt? Han måste def bli mer hälsosam dock!!

Jordärtskockor, okej eller inte? Lika illa som potatis?

Vad använder ni för buljong? Är fonduchef okej?

Äter alla här extremt mycket fett (ägg o bacon till frukost, grädde i kaffet osv)? Testat LCHF innan o körde så då men mådde sååå himla dåligt av det lääänge så jag klarar inte så extremt med fett men äter fullfeta produkter redan innan o kan helt klart köra på feta såser osv men kan inte äta så extremt med fett grädde i allt liksom.

Vad sötar ni med? Stevia?

Någon som testat LCHF-brödet som finns i butik? Åsikter om det?

Har matkassan blivit dyrare sne ni började med LCHF?

Kommer säkert med fler frågor! ;)
    Min sambo äter mat som vanligt. Får hem icas matkasse varje vecka och den går oftast att anpassa till mig. Jag äter tex bara grytan med blomkål eller nåt, och han äter allt som ska vara till. Så jag tycker att rätterna som vi äter oftast går att anpassa. Tex spagetti och köttfärssås: skivar sqach till mig och kokar istället för spagetti. 

Man ska undvika allt som växer under jord, det är en bra tumregel:)

Jag är svindålig på frukost och fick i mig ägg och bacon i en vecka ungefär. Sen blev det mindre och mindre av det och numera äter jag en finn crisp med mkt pålägg. Brukar ofta äta en med mkt smör, ett skivat ägg och sen så mkt skagenröra jag kan trycka på utan ett ras:) Till det kan man ju äta lite grönt om man vill. Men som sagt, jag är dålig på frukost och klarar mig på detta..

Jag mådde jättedåligt första 2 veckorna, men sen vände det och nu har jag aldrig mått bättre!! Det tog ett tag att vänja sig:) Den så kallade omställningsfasen...

Sötar inte alls..

Eftersom vi får färdig matkasse och måste köpa lchf mat åt mig så blir det liite dyrare. Men hade vi inte haft kassen tror jag nog att vi hade tjänat på det. Handlar ju inget skit alls längre:)

Och ett svar till den som undrade om Fredagsmys: Den med kött, baconlindad sparris och aioli verkar grymt gott!! Annars kan man lyxa till det med lite plockmat.. Tex oliver, olika ostar, räkor med skal, kalla såser såsom aioli och romsås... Det gillar jag:) 
  • Joggi
    SötaSarah skrev 2011-11-16 20:01:22 följande:
    Vilken skagenröra äter du då? :)

Nej, det är sant! Köper så mycket skit nu (chips osv) så det blir nog inge dyrare! Men ska i vilket fall dra ner på matkostnaderna då vi har föööör mycket nu så hoppas det funkarä ven md LCHF! :/
    Rydbergs innehåller 3,5/100 och jag äter ungefär 50 gram så det blir då 1,75 kh för varje gång jag äter den.. Helt okej!
  • Joggi
    SötaSarah skrev 2011-11-16 23:29:06 följande:
    Åhå, jag älskar den! Tänk o få äta det o gå ner i vikt, LCHF låter verkligen för bra för o va sant! ;)
    Ja jättegod!! Brukar äta den till en kycklingklubba med lite gurka och tomat oxå ibland.. Gör att man inte saknar speciellt mkt:) Är så glad att jag har hittat lchf, jag går ner i vikt utan att gå hungrig!! Fattar inte att jag har druckit dom här äckliga naturdiet osv innan... 
  • Joggi

Jag har varit såå trött på den här maten nu ett tag. Jag har inte varit nära att sluta med lchf, men jag har däremot ätit väldigt lite och kanske en finn crisp för mkt. Gått hungrig med lite för många kolhydrater än vad jag egentligen vill:( (ca 25)

Iaf så har jag nu tagit tag i det här och letat efter mat och recept som jag gillar! Igår åt jag stekt sidfläsk med massa keso och liite osötad lingonsylt (6 kh/100) 2 mål och hamnade på 7 kh/dag. Känns som jag åt blodpudding eller potatisbullar fast utan.. Blodpudding och potatisbullar då.. Smakade riktigt bra! Har köpt hem mat jag gillar, grillad kyckling bla. Känns såå bra att äntligen vara tillbaka på banan!!:) Det är skitjobbigt när man hamnar i en sån här svacka, det gäller att tänka sig ur den... 

Blir inga ägg nu på ett tag iaf:) 

Har en liten fråga! Är det okej att äta på kvällen med lchf? Kommer hem ganska sent från träning ibland och är då vrålhungrig. Så jag äter sent ganska ofta, men stoppar det viktminskningen? Isf måste jag försöka planera mina dgr bättre hädanefter... (för att förtydliga så tränar jag inte sj utan är ledare och är borta ca 4 timmar) 

• Joggi
    Sigrid skrev 2011-12-02 12:08:36 följande:
    Vad jag har förstått så spelar det absolut ingen roll vilken tid på dygnet du äter med LCHF.
    Okej, vore ju kalas om det är så:)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**