• Frajda 80

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kayla skrev 2012-05-30 12:49:15 följande:
    Hej på er! 

Jag är ganska ny som LCHF-are och håller på att lära mig allt. Jag och sambon började tillsammans för 2½ vecka sedan och första veckan (drygt) gick jag ner 1,3 kg och ca 1-1,5 cm här och där på kroppen. Jag fortsatte äta likadant men 5 dagar senare hade jag gått upp allt igen! Läste på lite mer och tog bort turkiska yoghurten bl a som jag ätit till frukost tillsammans med hallon och lite grädde. Har inte fuskat en enda gång med sötsaker, chips, fikabröd eller något! Det jag unnar mig är något glas cola light varje dag. Idag ställde jag mig på vågen igen och fick en chock och nästan en gråtattack... Hade gått upp ytterligare 3 kg!! Jag förstår inte...

Vet att jag har ägglossning nu och i samband med mens kan jag samla på mig en massa vätska, men vid ägglossning?

Någon med tips, råd, tankar...? Är redo att ge upp snart, inte värt det liksom Gråter 
    Nu står mitt hopp hos er Flört 

Kan ju tillägga att min sambo rasat 5 kg dessa veckor. Det enda som skiljer oss åt är att han inte äter någon frukost (får honom inte till det) + att han inte äter yoghurten.
    Den första frågan jag tänker på är om du får i dig tillräckligt med fett?
    Det är svårt att förstå hur mycket fett man bör äta när man käkar LCHF. Rekommendationerna är att är 5% kolhydrater, 20% protein, 75% fett.

Fettet bör komma från mättat fett såsom smör, grädde, fet naturell yoghurt mm. 
  • Frajda 80
    stjierna skrev 2012-05-30 13:21:16 följande:
    Frajda 80: mättat fett BÖR inte alls enbart komma från mejerier som grädde och yoghurt! Det finns massa bra fettkällor förutom dom som är precis lika bra! Fet fisk, avokado, nötfärs, kokosfett, rapsolja, olivolja och så vidare, och så vidare.
    Självklart finns det fler bra fetter men eftersom att man helst ska äta mättat fett så är det enklast att få i sig det via just mejeriprodukter och därför rekommenderas det.

Fleromättade fetter är ju bra det med och det hittar man enklare i de produkter du skriver .

:) 
  • Frajda 80
    stjierna skrev 2012-05-30 13:08:59 följande:
    Frajda 80: på mig gör det det. Jag åt en mak grädde o föll ur direkt. Jag bör inte äta mejeri från komjölk (sockret påverkar mitt blodsocker o insulinpåslag för mycket), så det är antagligen därför. :) alla är vi inte likadana och kan njuta av samma saker (tyvärr ;))!
    Det var tråkigt att läsa... hur funkar det med laktosfri grädde då?
  • Frajda 80
    Kayla skrev 2012-05-30 13:32:35 följande:
    Boost: Jag äter 3 mål om dagen dvs frukost, lunch och middag. Oftast blir det ngt framför tv:n på kvällen oxå men inom lchf såklart t ex gurkstavar/blomkålsbuketter & dip, grädde med hallon eller ngn bit mörk choklad. En dag kan typ vara så här: frukost - två ägg, två finn crisp, brie, lunch - äggröra och bacon, middag - tonfisksallad/kebabsallad el likn med dressing. Förra veckan åt jag turkisk yoghurt med grädde och hallon ganska många frukostar plus ngn kväll. Idag har jag ätit några kesoplättar m grädde och jordgubbar till frukost, äggröra på 2 ägg och en skvätt grädde plus några skivor bacon till lunch. Usch ja, har så svårt att sluta med cola lighten, men jag kämpar!! Och jag ska sluta helt och bara "kalasa" till det ibland Frajda: Jag har ingen aning... Hur veta?
    Det känns inte som att du borde gå upp i vikt av den maten. Äter du stora portioner? Även om man inte ska räkna kalorier när man käkar LCHF så ska man ju fortfarande inte äta för många...

Min frukost ser ut så här ungefär:
    - 1,5 dl turkiskt yoghurt
    - 0,25 dl grädde
    - 0,5 tsk vanlijpulver
    - 0,5 tsk kanel

En annan del är att du ska tänka på att äta tillräckligt av vitaminer och mineraler med tanke på att du fortfarande ammar så extra vitamintablett skadar ju inte.
    Försök att undvika light produkter även om det är 0 kalorier eller 0 kolhydrater. Vissa produkter triggar igång både insulinproduktioner och att man blir mer sugen på allt och äter kanske mer än man borde.
  • Frajda 80
    solrosen81 skrev 2012-05-30 14:06:26 följande:
     Det är inte alla som kan äta massa mejerier vid viktnedgång tyvärr och jag är en av dem.
    Hur gör du för att få i dig tillräckligt med fett varje dag?
    Jag äter inte så mycket mejeriprodukter, eller ja det är väl en tolkningsfråga Glad
    Jag skulle också behöva tips på frulle som inte innehåller så mycket mejeriprodukter.
    Kanske kokt mosat ägg med smör och kryddor
  • Frajda 80
    solrosen81 skrev 2012-05-30 15:17:40 följande:
    Frajda: Som jag skrev i inlägget ovan så får jag endast i mig, ägg, smör och kaffe till frukost och det är ju typ 0kh. 
    Då har jag mer utrymme för lunch och middag sen. Annar kan man äta ett par ägg, en kopp kaffe med kokosfett och en lchf macka tex.  
    Jaa det lät ju gott med mer ägg. Måste baka igen då brödet hemma tagit slut.
  • Frajda 80

Jag kan inte hitta vart jag läste att det ska vara mättat fett, helst från mejeriprodukter. Jag tror de menade att det ska vara naturliga råvaror i alla fall.

• Frajda 80
    stjierna skrev 2012-05-30 21:26:42 följande:
    det kanske var så att dom menade att man inte ska vara rädd för det mättade fettet och utesluta det, utan låta det vara en del av kosten?

tanken med LCHF är väl att äta så naturligt som möjligt, med lite kolhydrater och mycket fett som mättar mellan målen. jag kan inte tänka mig att VILKET fett det är spelar roll för mättnadsgraden. Jag är till exempel MER mätt mellan målen (och äter bara två mål/dag) sedan jag slutade med mejerier. När jag åt mejerier åt jag lätt 4 mål/dag, och dessutom var jag sugen på ALLT på kvällen. Det suget finns inte kvar idag, tack gode gud ;) 
    Jaa så kan det varit :)

Jag borde nog med sluta med en hel del mejerier för jag dricker för mycket mjölk :( plus äter grädde och turkisk yoghurt.... tänk det där med sötsuget.

Det kanske är därför jag känner att jag måste ha mjölk, för att sötsuget är så starkt?
  • Frajda 80
    stjierna skrev 2012-05-30 21:46:33 följande:
    Frajda 80: det kan absolut vara mejerierna som gör dig sugen!

För övrigt innehåller mjölk väldigt mycket KH i förhållande till hur lite det mättar, så sluta dricka mjölk tycker jag att du ska göra oavsett ;)
    Åhh så svårt... det var en av anledningarna till att jag slutade förra gången. Jag saknade mjölken... annars får jag gå tillbaka och dricka loglaktos, eller laktosfri kanske 1 dl om dagen.
  • Frajda 80
    stjierna skrev 2012-05-31 07:50:30 följande:
    And I'm back in ketos! :D
    Jag åt en frukost idag utan TY eller grädde.
    Fast jag drack 1 dl mjölk.

Det blev 3 kokta ägg mosade med smör och salt.
    Är dock inte mätt.... så jag får väl dricka vatten tills jag kräks. 
  • Frajda 80
    stjierna skrev 2012-05-31 09:27:24 följande:
    Frajda 80: äter du tonfisk? Gör isåfall tonfiskröra o ha det till dina mosade ägg! Dricker du kaffe/te? Varm dryck mättar mer än kall dryck, och "spetsar" du den med lite grädde eller kokosfett så bör du hålla dig mätt lääänge ;)
    Jag har väldigt svårt för tonfisk tyvärr... jag har burkar hemma men tycker de smakar så blä.

Jag dricker te ibland men blir så kissnödig så jag brukar undvika det. Vart köper man detta kokosfett då jag läst att man inte ska använda de silvriga paketen?
    stjierna skrev 2012-05-31 09:28:52 följande:
    Frajda 80: för övrigt tror jag inte att det är så stor skillnad på KH om du dricker vanlig eller låglaktosmjölk. Sätt mjölken som ett "godis" om du inte kan vara hröt utan, dvs något du unnar dig på helgfrukosten :)
     Jaa det får nog bli till helgen i så fall... hur jag nu ska stå ut i veckan.
    Boost skrev 2012-05-31 09:38:20 följande:
    Ajaj! Massa KH i mjölk ju :)
    Jag tycker ägg är väldigt mättande. 
     Tyvärr... livets dryck. Jag måste bli bättre på att dricka vatten.
  • Frajda 80

Igår gjorde jag heta räkor hemma med lite chilisås i, men tyvärr glömde jag min matlåda framme hela natten fast jag ska nog käka den ändå... så mycket kryddor och vitlök så det borde gå.

Till det blir det microkokt blomkål och med smält smör på. 

• Frajda 80
    stjierna skrev 2012-05-31 10:14:24 följande:
    ICA Maxi har den med smak, på bakavdelningen (kung markatta), men jag tycker den är dyr, så jag köper min på hälsokosten (Life), utan smak (kostar 62 i en vit plastbytta.. :)
    Okej, jag gillar ju kokos så jag kanske ska prova den med smak på först Skrattande
  • Frajda 80
    stjierna skrev 2012-05-31 14:40:51 följande:
    Off topic: bör man börja oroa sig om mensen är 4 dagar sen...?
    Det är bevisat att LCHF kan rubba den normala cykeln så oroa dig inte så mycket
  • Frajda 80

Startvikt 1 augusti: 92 kg
    Avalutade LCHF efter -10 kg så ned på 82 kg

Paus med allt vad det innebar, chips och sånt mm.
    Sen dess har jag pendlat upp och ned mellan 82-85 kg

Nystart LCHF 14 maj: 83,7 kg
    1 vecka: 81,2
    2 veckor: 81,2
    2 veckor + 4 dagar: 79,4 kg

Totalt: 14,3 kg

WOHOOOOOO

• Frajda 80
    angeni skrev 2012-06-01 14:24:01 följande:
    Jag och maken tänker börja med lchf. Men det är ju en djungel i början. Hur mkt kolhydrater per 100 g får det vara i varor man köper och vad ska vi tänkta på:)
    Jag försöker hålla mig till max 5g/100g och skulle jag köpa exempelvis något med 7 gram så får jag inte äta så mycket av det.

Lycka till! 
  • Frajda 80
    spökplumpen skrev 2012-06-05 10:16:21 följande:
    Har du testat det som jag frågade förut, att använda sina vanliga recept men med sukrin och mandel/kokosmjöl? Eller är det bara lchf-recept som du testat? Jag har också bara fått skämt till resultat och förstår inte hur folk kan gilla grejerna.
    Jag är också intresserad av om någon testat att baka men bytt ut socker och mjöl?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**