Inlägg från: byggd av bomull |Visa alla inlägg
  • byggd av bomull

**Den stora feta LCHF-tråden**

Livets Magi skrev 2012-11-22 15:16:47 följande:
    hela grejen med LCHF handlar ju om att uteslutasocker,stärkelse och andra sockerformer,ändå finns det massor med alternativ til sötningen...stevia osv...

inte ok i min LCHF värld ialfall...jag användr inte heller äkta vaniljpulver längre det gjorde jag i början.

bjuder er på ett recept på en gratäng som är "äkta LCHF"

250g köttfärs
    3st ägg
    1,25dl vispgrädde 40%
    200g riven ost (hög fetthalt,alt över 28%)
    gräslök

stek körtfärsen me valfria rena kryddor
    vispa ihop ägg+grädde
    riv osten
    ta en näve gräslök
    blanda allt  noga i en ungsform och in i mitten på ugnen i 25minuter på 225grader.

GOD MIDDAG.
    Bla bla bla
  • byggd av bomull

Mejerifritt sen i måndags och 1,5 kilo borta! Härligt

Ikväll åker jag till London över helgen och vet varken ut eller in.. Helst skulle jag vilja hålla kosten, men vet att det blir svårt. Sitta på engelska pubar och INTE få dricka öl liksom Men jag mår så himla bra just nu och ligger på lägsta vikt sedan innan sommaren. Peppa mig!! Idéer om hur jag ska göra?  

• byggd av bomull
    Gladskit skrev 2012-11-23 10:06:58 följande:

Klart du ska unna dig en öl om du är på resa, förutsatt att det är det du vill? Men håll det i såna fall till en, välj din favoritöl och njut som bara den. Sen äter du ölkorv och kanske lite ost till, det är ju helt ok när man kör LCHF.
    Hm, ja så kanske man skulle kunna göra, tack för idén  Men jag vill så gärna INTE halka ur ketos nu när jag har sånt flow.. Dricker jag vin så kan jag faktiskt dricka ansenliga mängder utan att halka ur, det har jag testat mååånga gånger haha Men jag kanske skulle kunna försöka nolla under resten av dagen, typ ägg och bacon frukost och nån kötträtt till middag. Då KANSKE det går om man har tur, att ta den där rackanrs ölen på kvällen.  
  • byggd av bomull
    Gladskit skrev 2012-11-23 10:16:54 följande:

Ja man får ju planera lite. Det är en sån grej som mina kompisar har svårt att förstå. Att jag väljer att vara så strikt i veckorna och "det kan väl inte vara så farligt" att ta en bit sockerkaka till fikat. Men dom vet ju inte vad jag har för planer för helgen!? Har jag valt att gå på en fest och tillåter mig att äta av det som bjuds, kanske även sånt som inte är LCHF, så är det strikt som gäller dagarna före och efter. Hoppas det fixar sig för dig! 
    Jag har packat nötter och mörk choklad i resväskan, som ett litet nödkitt om de andra börjar beställa in chillinötter eller desserter eller nåt annat haha.. Planering är rätt viktigt vid LCHF på resande fot

Folk runtomkring är förstående i varierande grad, men många tycker att "du är ju inte tjock, varför håller du på sådär" Det verkar svårt att förstå att det stör mig att mina jeans inte passar och att jag vill ligga på min trivselvikt. Som tur var så är närmsta familjen och pojkvännen stöttande så det får räcka

Tack för din input    
  • byggd av bomull
    Ninis skrev 2012-11-23 12:12:06 följande:

Grattis! Kan du inte dricka vin i stället då? Det är betydligt mer lchf-vänligt än öl. Viktminskningen kommer dock att stannas upp eftersom levern förbränner alkoholen först, sen fettet.

Tack Jo, jag har ju gått i tankarna att hålla mig till vin även i London.. Men det är ju liksom inte riktigt drycken som jag förknippar med England

Att viktminskningen stannar upp under en Londonweekend tycker jag känns helt acceptabelt (fast jag brukar inte gå UPP av vin iallafall). Det jag grubblar mest på är om jag ska göra avsteg från LCHF eller inte, men det kanske ger sig på plats beroende på stämning, känsla, tillgänglig mat på menyer etc. Hoppas innerst inne att jag kan hålla mig nu när det går så bra!  
  • byggd av bomull

Här i tråden hade det hänt mycket i helgen

Jag lyckades att hålla mig helt till LCHF i London! Hade med ketostix och mätte varje morgon och kväll, låg på en av de mörkare nyanserna hela tiden Blev ingen öl utan en hel del vin och sockerfria drinkar (typ rom+pepsi max, gin+ sodavatten) Goda sallader, ägg och bacon frukostar, omelett, burgare utan bröd med extra ost osv Väldigt belåten med mig själv HAHA

Gick dock upp det extra jag tappade med mejerifritt. Men jag ser att det har hänt en del av er andra med, att vikten trillar tillbaka på ett otrevligt vis när man återinför mejerier? Kanske inte värt att mixtra med det, känner jag då? Men jag ska fortsätta med mindre mejerier iallafall, ett mellanting kan väl funka då det borde bli färre KH iallafall.

Ser att ni pratat om rättika! Mitt tips är att skiva rättikan tunt, och koka helt färdig i vatten. Låt den sedan ånga av i durkslag. Efter det kan man göra som gratäng på vanligt vis. Då blir den krämig, när jag inte förkokte rättikan tyckte jag att gratängen blev sådär lite vattnig som det kan bli även när man tar fel potatis.    

Igår testlagade jag två sorters fudge inför julen, en med smak av saffran och en med pepparkakskrydda. Ska provsmaka ikväll    

• byggd av bomull
    Ninis skrev 2012-11-27 11:24:05 följande:
    Hur länge kokar man rättikan? Och hur gör man när man "ångar av"?

Jag kokade den i lättsaltat vatten och testade med sticka, jag tror att det var minst en kvart. Den verkar inte kunna bli "för mjuk" så att den trillar isär som överkokt potatis. Ångar av= den får ligga i ett durkslag och ånga av sig, jag skakar runt rättikan ibland så att nya hamnar överst.
  • byggd av bomull

För mig och min kroppsbyggnad funkar längden -110 perfekt. Jag är 173 cm och vid 63 kilo är jag tjusig som attans Fem kilo kvar dit. (Förra sommaren vägde jag drygt 60 och är rätt sur över att jag åt upp mig så med min nya sambo förra vintern haha. Sjukt onödigt!!!)

• byggd av bomull

Det har gått neråt igen efter Londonhelgen, det gillas Jag tycker att hösten har varit lite seg men när jag tänker efter så har jag iallafall tappat ca 4 kg!

Jag gjorde ju pepparkaksfudge och saffransfudge i måndags, fantastiskt goda och kommer att hjälpa mig under advent  Ska nog göra lite fler godsaker, men ska först ta mig till MAXI som ligger fem mil härifrån först. Jag har förhoppningar om att de kanske har steviasötad choklad och sukrin melis till exempel, det finns inte här.  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**