• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

The Kittycats skrev 2011-04-22 12:08:54 följande:

Min LCHF-biskvier som jag ska ta med mig till mina föräldrar imorgon när vi ska äta påskmat.
    Det är första gången jag har försökt mig på något liknande så jag är rätt stolt
    Bottnarna var sådär - rätt smaklösa, men resten var gott Tungan ute
    Men shit vad fina! De ser ju ut som de på caféer Jag har aldrig vågat mig på att göra biskvier. Var dte svårt? Knöligt? Slabbigt? Botten var smaklös skriver du, men hur smakade hela alltet? Värt att göra? Såg att i receptet skulle det vara vit choklad. Sånt har jag inte hemma. Gjorde du med det?
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    lillabebben skrev 2011-04-22 12:23:15 följande:
    Hej alla lchf-areGlad

Har följt den här tråden ett tag och även läst på en hel del om lchf (läser just nu matrevolutionen) och har nu bestämt mig för att börja med lchf, fast kanske inte superstrikt. Har sedan två veckor tillbaka minskat rejält på kolhydraterna och ökat på fettet och det går jättebra. Åt dock en macka igår och fy vad sött det var, sockersmaken satt kvar längeKräks

Jag har ingen avsikt att gå ner i vikt men inte heller upp i vikt, väger 57 kg på 168cm och tycker det är alldeles lagom. Är däremot sockerberoende och äter massvis med sötsaker, speciellt fikabröd, samt att jag vill äta hälsosamt. Har dock några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med:

1. Jag tycker om fett, speciellt grädde kan jag äta mycket av (mums), men ibland blir det bara för mycket så jag mår illa av allt det feta. Hur löser man det? Fettet behövs ju för att bli mätt men det händer att jag bara får kväljningar av allt (speciellt om det är ägg inblandade).

2. Hur mycket kolhydrater är ok att äta (det är som sagt ingen viktnedgång jag siktar på)? Har fått lite olika bud när jag läst på. Allt från endast 5g kolisar mer dag till 20E%. Har hittills hållt mig till produkter med max 5% kolhydrater med 100g men låt säga att jag äter mycket grädde och lite hallon - då blir det ju ganska mycket kolhydrater ändå. Eller? Gillar inte tanken på att behöva sitta och väga och räkna när jag ska laga mat.

3. Ni som har barn, hur gör ni? Jag ser lchf som den kost som våra kroppar är menade att äta så jag tycker att barnen borde kunna äta samma mat (de är 9 månader och 2 år) men samtidigt rör de sig ju väldigt mycket och jag tror inte det är skadligt med lite mer kolhydrater så de erbjuds ofta bulgur till maten och en och annan potatis.

4. Så här kan en dag se ut för mig, vad tycker ni om det?

Frukost: Avokado och keso, äggröra med ost, turkisk yohurt med hallon. Har dock haft lite svårt att släppa smörgåsarna till kaffet så ibland har jag ätit en smörgås. Försöker fasa ut allt sånt.

Lunch: Idag blev det makrill i tomatsås, två äggoch en avokade. Kaffe med lite grädde efter det.

Mellis (märker att jag inte blir lite hungrig på eftermiddagen längre men äter ofta något i alla fall): Idag blir det turkist yoghurt, lite grädde och några hallon och blåbär på det. För mycket?

Middag: Fiskgratäng med sås på grädde, ost och philadelphia samt räkor. Broccoli till mig och kanske nån potatis till resten av gänget.

Ev. kvällsmål (istället för de två mackor jag brukade äta på kvällen): Lite turkisk yoghurt eller ett kokt ägg mosat i en massa gott smör

5. Ni som tränar, hur fungerar det? Jag håller på att komma i form igen efter två täta graviditeter och joggar och styrketränar. Tycker att jag haft lite dåligt med energi senaste veckan. Kanske beror på att barnen sovit dåligt men hur fungerar lchf och träning?

Blev ganska långt. Hoppas nån orkar svara på mina funderingarSkrattande
    Blir du illamående av fettet kan du introducera det lite lugnare så kroppen hinner vänja sig. Oftast är det i början man mår illa, sen har kroppen vant sig. Ta det lite lugnt så släpper det säkert.

Jag väger eller mäter ingenting men ska jag vara ärlig borde jag ha mer koll för jag står still i vikt. Nu har jag gått upp efter fusk men sen i söndags satte jag i hårdhandskarna. Vågen står dock limmad på samma siffror som innan. Jag köper produkter med lågt kolhydratinnehåll och försöker hålla mig under 20 g/dag. Jag räknar i huvudet: har jag haft 1 dl grädde i kaffet är det 3 g, frukosten 1 g, lunch och middag har jag ingen aning om så jag drar till med något. Idag blev den typ 7 g. Så räknar jag och uppenbarligen borde jag föra dagbok men sånt orkar jag inte med. Jag äter för att jag mår bra numera och försöker släppa hetsen på att gå ner i vikt.

Vi har en 1 åring och en 6 åring. De äter samma mat som vi men får potatis, ris eller pasta till sitt. De äter bröd och frukt, cornflakes och yoghurt. 6 åringen är kräsen i maten och kolhydratälskare. Han kan leva på pannkakor så jag har modifierat receptet och tagit bort lite mjöl. 1 åringen mumsar glatt ty, grädde och vaniljpulver, frukt mosad med Smetana/ty, Bregott osv. Hon har aldrig tagit välling (äter dock köpegröten) så jag ger henne äggmjölk på kvällen. Den äter hon bra av. Barn behöver fet mat men de behöver även kolhydrater för att lagra fett eftersom de växer.

Din dag ser bra ut. Det jag reagerade på var att du äter en hel del ty. 1 dl är ändå runt 4 g kolhydrater så ty kan göra att det drar iväg. Nu hade du svårt med fettet men annars vore det bra att hytta på lite sånt. Ett bra sätt att få i sig kan vara att göra äggmjölk att ha i kaffet eller enbart kokosfett.

Om du har dålig ork med träning och du precis har börjat med lchf så hänger det ihop. Kroppen är ovan och i början kan man behöva ta det lugnt. Fortsätt träna men inte så hårt så kommer du orka mer sen. Jag tränar ingenting. Jag promenerar och grejar i trädgården. Det är min motion
  • helene306
    Teskedsmamman skrev 2011-04-22 22:24:52 följande:
    Förövrigt undrar jag om lchf:en har börjat dra i mina fogar? Trots att lillkillen blev 8 mån idag så har jag känning av fogarna när jag anstränger mig men de senaste tre dagarna har jag haft så jäkla ont!
    Har du "gjort" något? Dottern är 1 år och promenerar jag mycket känner jag ömhet i ljumskar/höft. Igår grävde jag rabatter och satt mycket på huk. Ljumskarna var najsiga efter det ...
    musli skrev 2011-04-23 07:52:19 följande:
    Tjoho!!! Det har lossnat!!! Jag har gått från 73 kg till 69 kg och är på rätt tiotal nu i alla fall!!!
    Nu ska det firas!!!  :)
    Stort grattis!
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-04-23 15:44:39 följande:
    Hej imorgon ska jag grilla vad kan man grilla går de bra med laxfile eller t onfiskkottletteR?
    Lax i foliepaket med olivolja, dill, rosépeppar, vitvin, sparris/broccoli är inte helt fel Du kan göra samma med tonfisken.
  • helene306
    Probably the best in the skrev 2011-04-25 12:47:28 följande:

Åhhh, är det därför vissa ägg är svårskalade, de är för färska!!!

Har en man här hemma som menar på att äggen var bättre förr, nu är dom bara svårare att skala...ska hälsa honom att jag fått en lösning på problemet

Eller att man inte sköljt dem tillräckligt länge i kallt vatten. Men överlag är färska ägg jävliga att skala.
    yena89 skrev 2011-04-25 14:34:53 följande:
    Väldigt OT fråga,
    ni som vill svara, hur stor är åldersskillnaden mellan er och era respektive? :'/

Igår föll jag nämligen pladask för kompisens granne, på riktigt. Ramla på balkongen när han upptäckte mig och när han körde hem mig och drog mig tillbaka in i bilen bara för att ge mig en sista puss föll jag riktigt hårt alltså...
    Dock är han hela 10 år äldre (32), han är gubbe ju >.<......det blev strul med exet så det funkade inte riktigt som jag tänkte där..

Nu känner jag mig jätte töntig. Som en liten flicka som springer till sin mamma och berättar om att hon är kär i killen på bänken jämte henne >.< Men eftersom många av er är äldre känns tråden lite som en..."extra-mamma" som man kan gå till och klaga och prata av sig Skäms för kärleksprat och min mamma går inte ihop, eftersom ingen är bra nog för mig tycker hon.

Haha, tog 20 min innan jag vågade klicka på "posta inlägget" x)
    Är det kärlek betyder åldern ingenting. Haka inte upp dig på det om du verkligen gillar honom. Min man är 4 år äldre än mig och det är inget jag tänker på. Jag ser honom som jämngammal men när vi börjar prata siffror och att han fyller 40 nästa år då kan jag tycka att han är "gammal" När jag pluggade pendlade jag med en tjej som är lika gammal som jag (35). Hon är gift med en 14 år äldre man. De är helt samspelta och åldersskillnaden märks inte om man inte nämner hans två äldre barn på 21 och 18 år. De har ett gemnsamt barn på 7 år. De var på vårt bröllop och inte ens jag ser honom som närmare 50 år. Ingen tänkte på det men några hajjade till när åldern nämndes.

Vad är det värsta som kan hända om du träffar honom? Vad är du mest orolig för, att andra ska störa sig på ålderskillnaden? Man är inte äldre än vad man gör sig så kör på!

När jag träffade min förra kille var jag 15 år och han var 18. Just de 3 åren störde jag mig på länge tills en tjejkompis sa "Vad spelar 3 år för roll om du älskar honom?" Ja, vad 17 spelar det för roll? Men då, han hade bil och hade slutat gymnasiet. Jag hade inte ens börjat. Det kändes stort! Vi var ett par i 7½ år innan jag stötte på min nuvarande man som också var vår granne. Redan första gången jag såg honom kände jag att honom ska jag ha sex med. Kärlek vid första ögonkastet kallas det nog
  • helene306

Fö har jag ballat ur helt. Jag fick en kortisonspruta förra fredagen och sen dess rubbar sig inet vågen. Efter påsk har jag gått upp 0,5 kg och jag känner mig svullen som bara den. Jag blir less. Maken tror helt klart att kortisonsprutan påverkar men jag vill inte skylla på den egentligen även om jag vet att jag svullnad och gått upp av den innan (förtränger såna tankar ). Jag blir bara less på att känna mig svullen och fet och jag blir less på att vågen visar så fula siffror när jag varit under 66 kg. Till på köpet blir jag sugen på allt och ingenting. Funderade nyss på att slänga unge till maken och gasa ivg med bilen för att köpa mig en stor jäkla godispåse. När jag tänkte på hur illa jag lär må efteråt ångrade jag mig. Sen blev jag lat att åka iväg
    Hur får jag ordning på mig själv igen!?

• helene306
    Gringa skrev 2011-04-25 15:22:13 följande:

Eftersom jag inte fick något påskägg i år (jag gjorde det jäkligt klart för min man att inget godis kommer innanför vår tröskel. Varför sätta sin självdisciplin på prov menar jag...) så tyckte jag idag i gallerian att jag förtjänade...ehhh.....inte bara ett, utan två par nya skor, en (riktigt dyr Skäms) väska och två par nya jeans (så kuuuul att köpa kläder när man känner sig smalare).
    Jäkligt smart att samla på sig mer grejer när vi strax ska forsla alla våra tillhörigheter över jordklotet, och det inte finns en millimeter plats kvar i resväskorna. Antingen så får vi köpa nya leksaker åt Laura i Sverige, eller så måste jag övertala mannen att lämna kvar sin gitarr för att göra plats åt mina nya kläder Obestämd

Slopa gitarren, helt klart!
  • helene306
    LoveYou3 skrev 2011-04-25 20:02:17 följande:

Hej allihop...har en liten fundering innan jag ev ska göra ett nytt försök med LCHF!

Sist jag testade så gick jag inte ner ett gram....lite rädd för att det blir samma igen.Men kom då att tänka på om man kanske ändå minskar i cm??Eller går ni konstant ner i vikt...eller kan ni ha oförändrad vikt men minska i storlek?

Sen i somras hade jag gått ner nästan 6 kg. Nu har jag gått upp 2. För mig går det inget vidare alls men jag mår bra av att äta så här så även om jag tvivlar och vacklar och har lust att börja äta som innan (fast jag egentligen inte har det med tanke på att jag inte mådde så bra) så fortsätter jag. Några cm tappar jag inte heller
  • helene306
    jeng skrev 2011-04-25 20:43:06 följande:
    Helene,
    Jag som hyperdoserar kortisonspray nu... Jag det också sabba alltså? Jag tar ju maxdos dagligen och har gjort i typ 2-3 år....... JIPPI! Alltid är det nåt! SVULLEN känner jag mig för övrigt också. Kan få en sån känsla av kortisonet faktiskt... 
    Jag fick en kommentar i min blogg om detta med kortison. Hon som kommenterade hade en kompis som också fick sprutan och gick upp 12 kg innan det märktes att det var en reaktion på sprutan och hon fick vätskedrivande. Jag får nog ge mig på maskrosrottet i morgon och se om det lossnar lite. Jag hatar denna svullnadskänsla och jag vill banne mig inte gå upp 4 kg som jag gjorde 2009.
  • helene306
    Segelvind skrev 2011-04-25 21:38:15 följande:

Passar på att fråga (och är tacksam om du orkar svara)...brukar äta frukost på jobbet. Brukar bli gröt i micron eller en fralla och kaffe. Vad finns det för alternativ??? För jag antar att båda går fet-bort . Vi har ingen spis utan bara micro och kylskåp. Keso med grädde och hallon tyckte jag verkade ok tills jag insåg att hallon gick bort Kanske keso och äpplebitar??

Lembasbröd om du vill ha bröd
    Kokta ägg med majonnäs
    Stekt ägg och bacon (att tina i micron)
    Turkisk yoghurt, grädde och vaniljpulver (eller annan smaksättning)
    Äggmjölk
    Ostrullar/skinkrullar osv med Brieost eller Bregott i mitten.

Äpple är inte att föredra. Hallon är bättre.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**