• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

lillAa skrev 2011-04-26 08:31:36 följande:
    Hej hopp!

Undrar vad som händer när ni faller tillbaka och äter kolhydrater...

Trillade dit i söndags. Drack drink på läsk, lite nötter, vin, tårta och chips.... så onödigt, men nu är det gjort.

Det konstiga är att jag vaknade mitt i natten och magknip och illamående. Helt kallsvettig reser jag mig för att gå på toa och ramlar ihop. Svimmar alltså. Och nej, jag var inte alls så full!!!

Sov skitdåligt och magen körde...

Är det pga det jag stoppade i mig????

Läskigt var det iaf!
    Eftersom det kom efter att du ätit kolhydratrikt skulle jag tolka det som att din kropp reagerade. Du fick en häftig reaktion! Läskigt med svinming! Det i kombination med vin kanske blev för mycket för dig? Jag sover aldrig bra när jag har druckigt vin även om det bara är ett glas. Jag stoppade i mig godis igår och vaknade med ett knip i magen ...
    Maddisen80 skrev 2011-04-26 08:50:12 följande:
    undra vad man ska äta idag,har ni något förslag?
    Här blir det kycklingfilé med currysås eller kall currysås från igår. Lillsnörpan får ris till. Vi kör väl det vanliga: oliver. Eller så lyxar jag till det med något annat Har du grejer hemma tipsar jag om bacon- och fetaostsallad.
    MiaP skrev 2011-04-26 08:53:35 följande:

Hej alla lchfare!

Jag har en fråga till er. Jag viktväktar och har hållt på sedan 1 mars. Är ständigt hungrig och trots att jag faktiskt har tappat sex kilo så mår jag kass och det här kommer inte att funka alls i längden!

Jag har en kompis som har börjat med lchf och jag har lusläst recept och info och måste säga att det här skulle jag klara galant! Men frågan är om jag kommer att gå upp i vikt? Eftersom jag nu har levt på svältkost i några månader känns det som om lchfkosten skulle lägga på mig många kilo!

Är det någon som har erfarenhet av det här? Vill så gärna men vet inte om jag vågar riktigt. Vill ju inte lägga på mig ännu mer kilon till semestern!

Tack på förhand!

Mia

Man vet ju inet i förväg hur din kropp reagerar när du ställer om. Antingen fortsätter du gå ner (vilket vi får hoppas ) eller så går du upp något/några kilon. Eftersom du är ständigt hungrig nu får du en rejäl vinst med lchf. Här är man inte hungrig om man inte glömmer att äta och timmarna rasslar iväg lite för mycket mellan målen. Än är det ett tag till semestern och du verkar målmedveten så skulle du mot någon förmodan gå upp medan din kropp ställer om till lchf så tror jag du fixar att bli av med det innan semestern!
    Jag har bara gått upp när jag har fuskat. Håller jag mig till lchf står jag still eller så går jag ner men jag tror min kropp har en förkärlek till att behålla fettcellerna av någon jäkla dum anledning. Nu tror jag dock allergisprutan (kortison) påverkar en hel del. Jag känner mig grymt svullen.
    MamaLucy skrev 2011-04-26 09:22:39 följande:
    Ahh, har fuskat kopiöst i påsk med både godis glass å tårta :-O skit åxå.... Jag som har haft svårt att gå ner innan, hur blir det nu?? Kan man gå upp på två dagar fusk? Nu blir det hårdkörning ett par veckor... Ska i brudklänningen i början på juni och hade ju tänkt gå ner några kg innan, men det GÅR ju SÅDÄR  
    Jag går upp runt 2 kg av minsta lilla fusk. Men det är jag. Jag klarar inte avsteg ändå käkar jag sånt jag inte borde. Nu har jag skött mig tills igår då jag ledsnade på allt och snodde några godisar från sonen.
    Kan du hänga fram klänningen (funkar inget vidare om den ska vara hemlig för brudgummen) som en motivation till att du ska sköta dig? Tror du det peppar?
    Kaya skrev 2011-04-26 09:55:12 följande:
    Preliminär plan:

1. Sluta tvinga mig till sådant med LCHF som jag absolut inte gillar typ grädde i kaffet (bläh), lite standard el gammeldags mjölk får det bli! Och äggmjölk om jag vill att kaffet ska vara mättande i sig, som ett mellis!
    2. Fortsätta undvika bröd, frukt, pasta, ris, rotfrukter, potatis osv... (för att om möjligt låta bli att sätta igång kolhydratsuget och acneproblemen igen...)
    3. ... men äta ännu mer fritt av ovanjordsgrönsaker som jag älskar och som väl ändå borde innehålla en del nyttigheter...
    4. ... och samtidigt, för att kompensera för den extra mängden carbs som det lär innebära, minska en aning på fett från feta ostar, grädde, CF osv.

Så det blir mer fett+protein+carbs 33+33+33 snarare än LCHF 70+20+10 eller vad det nu ska vara (procentuellt alltså).

Hmmm... Jag undrar hur detta funkar - om den liberalare mängden carbs från grönsaker och mjölk i kaffet kommer att göra att kroppen genast börjar lagra in mer fett från frökex, bacon och pones...??!!

ÅSIKTER OCH TIPS???

K
    Man får gnälla! Hur mycket man vill! Jag gnäller typ jämt för det går åt helvete för mig med. Jag tycker du ska testa din plan och utvärdera den efter någon månad eller två-tre. Det är ju ingen mening för dig att tvinga i dig saker du inte gillar. Då faller hela konceptet. Vet du vad som gör att din mage blir sämre? Något speciellt du reagerat på? Att stå still i vikt har jag erfarenhet av. Man ledsnar otroligt, misströstar och vacklar. Jag har funderat mycket på att lägga ner lchf de senaste veckorna men det finns inte en chans att jag börjar äta kolhydratrikt igen. Då vet jag att jag sitter där igen och är förstoppad, finnig, svullen, sur och tvär, sugen på allt och ingenting. Jag blir en skåpråtta igen och det vill jag inte.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    MiaP skrev 2011-04-26 10:44:05 följande:
    Tack. Kanske ska testa i alla fall. Är så tveksam. Men ett par eller tre veckor så kan jag känna efter hur jag mår kanske.

Har du allergi bara på våren? I så fall försvinner det. Inte kul med kortisonet men det hjälper ju.
    Var inte tveksam Ge det en chans. Tänk att du slipper hungerskänslorna. Du får äta allt gott som är banlyst i VV. Även om jag inte går ner i vikt så mår jag bra. Jag var ständigt hungrig och sugen innan jag började med lchf. Jag åt ofantliga mängder godis, mycket mat och smååt hela tiden. Jag var aldrig mätt eller nöjd. En rostmacka kunde bli sex och på det en hel hög ostbågar (typ ett halvt big bag-paket) på kvällen till filmen. Ändå var jag hungrig. När jag la om till lchf och slapp den ständiga hungern och det enorma sugen blev jag så glad! I början av lchf kan man gå ner jättelätt och fint men för en del händer det ingenting. För mig tog det 3 månader denna gång innan jag gick ner något så 2-3 veckor är för lite att utvärdera på. Visst, du kanske går ner i vikt och du är nöjd men det bästa är att ge det minst 1 månad. Gärna 3 månader.

Ja, jag har pollenallergi så det är nu jag mår som värst. Det går åt en hel del hushållspapper här hemma för jag nyser och näsan rinner en hel del Hur jag hade mått utan sprutan vill jag inte veta. Nu får jag ta allergimedicin som komplement till sprutan.
  • helene306
    yena89 skrev 2011-04-26 10:56:49 följande:
    Mitt hjärta må ha blivit krossad men FAN jag fick ett till jobberbjudande!!!!! På ett hem denna gång så det ska jag inte tacka nej till :D Hoppas jag gör ett bra intryck på henne, men jag ska inte ta ut saker i förskott nu
    Härligt! Grattis! Vad är det för hem och befattning? Kärleken ja, den är som den är. Det finns många träd i skogen, du har bara inte hittat ditt än. Det lär du göra. När du minst anar det
  • helene306
    viggooden skrev 2011-04-26 20:31:23 följande:
    Äggmjölk räcker det som frukost? Jag är ju van att tugga på nått men jag tänkte pröva göra äggmjölk nån morgon.
    Funkar kanon Jag gör på 3 äggulor, 50-60 g smör, 3 msk grädde och 1-2 dl kaffe.
  • helene306
    viggooden skrev 2011-04-26 20:53:19 följande:
    Nä det är inte samma, jag dricker inte kaffe. Äggmjölk är typ 2 ägg, kokosfett och kokande vatten smaksatt med kakao eller vanilj
    Eller så kan man dricka den som den är. Jag har börjat uppskatta den "ren" Gör jag bara äggmjölk tar jag vatten istället för kaffe men samma mängd av allt annat.
  • helene306
    Är det ngn som har ett bra pizzabottens recept så får ni gärna hojta till har hittat lite olika men vill ha ett gott poch bra ett
    Jag gjorde en pizzabotten för längesen (vi är inte så förtjusta i pizza men jag ville testa botten) och jag har receptet i min blogg men jag vet tyvärr inte i vilken kategori. Testa att söka.
    Maddisen80 skrev 2011-04-27 10:53:18 följande:
    Hej har du något förslag vad jag kan äta till helgen tycker att de är så jobbigt med mat
    Vi äter ofta grytor, pannbiff, köttfärssås, korvstroganoff, lax, soppor och stekt kött eller kycklingfilé med gräddsås eller kall sås.

Nu har jag dammat av matdagboken. Fick söka efter både användarnamn och fixa nytt lösenord men nu har jag lagt in och ska kolla av hur jag äter
  • helene306
    yena89 skrev 2011-04-27 14:05:21 följande:
    Haha nu fick jag ett till jobberbjudande. Samma hem men en annan avdelning
    Den ena är en dementa-avdeelning och den andra vet jag inte, den är ny och öppnas om nån månad tror jag.
    Kan inte bestämma mig men ska träffa hon imorrn och är det 100% tjänst tackar jag ja så får ja dissa den andra

Det är ju en del fikastunder på hem, iaf när jag hade praktik där. Gemensam personalfika på morgonen och på eftermiddan. Såklart med massa bröd, lätta och smältost och light-ost.
    Jisses. Hoppas dom är snälla och accepterar min kost. Jag har ju verkligen hört hemska berättelser om folk som nästintill blivit mobbade för sina matlådor eller för dom inte tar en kaka :/
    Hur är det på era jobb?

Men min kompis som jobbar där som timvikarie menar att alla är jätte snälla så hoppas det ska gå bra.
    kommer bara tycka så synd om alla gamlingar jag vill helst smuggla in lite smör och grädde där :(
    Vad kul med jobberbjudanden! Grattis!

Jag har jobbat med dementa och för att orka i längden måste man verkligen brinna för dementa. Och ha ett stort tålamod Jag jobbade 1½ år på en avdelning för dementa och mot slutet blev det väldigt psykiskt påfrestande. Speciellt sen vi fick en boende som var fruktansvärt aggressiv och kunde jaga oss i korridorerna, sprang näck eller med nerkissade kläder. 5 personal krävdes för att duscha honom när han var helt nerkissad och nerbajsad. Frun gjorde en anmälan efter denna händelse. Hon ansåg att hennes man var frisk och vägrade medicinering. Detta var jobbigast men många frågar och säger samma saker hela, hela tiden. Att ständigt få höra det gör en aningens knäpp Nävars, det har sina guldkorn också, som när någon boende har en bra dag och små minnen från livet kommer upp och berättas. Det är fint att få ta del av innan de försvinner in i sitt igen och glömskan faller på.

Där jag har jobbat fikas det inte så jättemycket ändå. På fredagarna brukade fredagsfrallor dyka upp och en del mumsade alltid något från cafeterian men överlag åt folk det de hade med sig. Jag jobbar ju inet nu men när jag sommarjobbade 2009 var de flsta nyfikna på vad jag åt för något på natten (turkisk yoghurt med grädde och vaniljpulver) Detta var det enda jag hade med. Finn crisp fanns alltid i väskan och jag knaprade väl i mig någon men jag höll mig mätt på yoghurtblandningen.
  • helene306
    yena89 skrev 2011-04-27 15:12:56 följande:
    Njaa skulle väl inte säga att jag brinner för det. Längtar att bli klar med utbildningen nångång och jobba på sjukhus. Antingen på barnavdelningen, barnmorska eller just nu är jag väldigt intresserad av ambulansen med.

Min kompis har jobbat där och hon menar att dom ite är jätte hemska. det finns några som är elaka och några där man måste vara flera. Skador är jag "van" vid. På praktiken plockade jag på mig flera sår av aggressiva tanter

Gäller nog bara att ha förståelse och tålamod så klarar jag mig över sommaren iaf :)
    En sommar klarar du Jag brinner inte heller för dementa, det är inget jag skulle vilja jobba med resten av mitt liv om jag säger så. Det går ett tag men inte i det långa loppet. Jag var psykiskt slut i huvudet när jag kom hem om dagarna. Att jobba natt var bättre, då "slapp" man ofta en del men självklart var nätterna påfrestande också om vissa inte sov eller styrde omkring. Sen 2003 har jag jobbat på en rehabavdelning där boende är innan de ska hem, där de tränar upp sig för att komma hem. Det var aningens jobbigt det också. Från 21.30-7 ringde det KONSTANT. Och jag menar KONSTANT. Jag sov med ständiga ringningar i öronen. Man ska väl för 17 sova på nätterna? Uttråkade tanter låg och ringde hela tiden, när man kom in "Jag har inte ringt?" Sen hann man inte ens stänga dörren förän klockan ringde igen men nej då, tanten har inte ringt Vi var glada om vi hann ta vår paus vid midnatt och slänga i oss frukost sittande Kissnödig fick man inte vara

Barnmorska har länge varit min dröm men nu är jag bekväm. Jag måste läsa upp matte och naturkunskap för att öht söka till sjuksköterska. Så, jag la ner Sen måste man jobba i 5 år innan man kan läsa till bm om jag inte minns helt fel? Då känner jag att åren rinner iväg så jag satsar på de yngre och ska bli lärare istället. Förhoppningsvis speciallärare någon gång i framtiden.

Och av någon jävla dum anledning har jag mulat i mig en Skogaholmskiva! Jädra skit. Så går det när man sitter här helt inne i att läsa vad ni skriver ...
  • helene306
    Probably the best in the skrev 2011-04-27 15:24:50 följande:
    Jag är ambulanssjuksköterska, med målet att bli barnmorska
    Skaffa dig lite blandad erfarenhet, dementa människor möter man överallt i vården så det är inte fel att ha jobbat med.
    Så sant, dementa finns överallt.

Åh vad jag fick lite ånger över att jag inte följde min dröm att läsa till bm när jag funderade på det för typ 7 år sen ... Tänk att få vara med att se barn födas till världen. Jaja, vad är en bal på slottet
  • helene306
    yena89 skrev 2011-04-27 15:30:56 följande:
    Oj inte säga så jag blir ju rädd :o hahahah nä men det klarar jag nog. bryr mig bara om pengarna...vilket lät väldigt fel nu xD haha bryr mig såklart om gubbtanterna med :P

Aaa är nyfiken på bm men vettefan...jag vill ha blod och spräckta tarmar...akuten känns inte så kul heller såvida man inte jobbar igbg, malmö eller sthlm känner jag.
    Operationssköterska vart jag sugen på ett tag med men la ner den tanken efter jag läste lite mer om vad man gjorde.
    Probably the best in the skrev 2011-04-27 15:24:50 följande:
    Jag är ambulanssjuksköterska, med målet att bli barnmorska
    Skaffa dig lite blandad erfarenhet, dementa människor möter man överallt i vården så det är inte fel att ha jobbat med.
    Nej då, så illa är det inte Mna får se det positiva: vi hann inte skåpäta (fast innan jag började med lchf var frukost 1 vetebulle och ett glas varm O´Boy ..) och vi fick motion dvs svullna fötter Klart du bryr dig om de boende, det är det man är där för, för att hjälpa, stötta, lyssna och finnas till hands där de brister. Jobbarkompisarna är viktiga om det är aningens tufft.

Operationssköterska då? Jag var med på en höftoperation (när jag jobbade på sterilcentral för att se vad instrumenten används till) och det var rätt häftigt. Men det är klart, det är mycket stå still och langa instrument. Är det inte på ett större sjukhus där det sker en mängd olika operationer kan det nog bli långtråkigt i längden. Där jag jobbade på sterilen hade de mest höft- och knäoperationer. Alla tunga lådor ... det var tungt och mot slutet rätt tråkigt att lägga. Annars, vill du ha blod och action så är det akuten. Du är ung och har möjlighet att få prova olika ställen: ta de möjligheter som dyker upp om du kan, var på flera ställen för att få testa olika områden. Är man på samma hela tiden är det svårt att få ett hum om vad det är man vill jobba med. Risken är också att man blir kvar på ett ställe av ren bekvämlighet.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**